Deze discussie was er ook tijdens de door ons in oktober 2008 georganiseerde landelijke oefening "Moerasdraak". Een van de onderdelen was het blussen van diverse beginnende en kleine branden onder begeleiding van een BHV-bedrijf. Een aantal deelnemers vonden dit ze dit niet hoefden te leren omdat ze het geen taak voor de reddingsbrigade vonden. Het scenario ging er vanuit, dat er een beginnende brand met 2 slachtoffers (brandwonden) was, op een lokatie die onbereikbaar was voor brandweer en ambulance. Het leek ons aannemelijk dat je als reddingbrigade dan niet wacht tot je brandweerlieden kan overzetten met een eventuele mobiele pomp, maar snel zelf met brandblussers erger probeert te voorkomen. En daarbij ook de slachtoffers veilig stelt en EHBO toepast (koelen). Bij de evaluatie bleken er toch aardig wat brigades te zijn die dit maar niks vinden en aangaven dat ze normaal op de brandweer zouden wachten en dan hooguit als transportboot wilden dienen.
Ik denk het zeker geen kerntaak is en dat we ook geen pakken of pompen moeten aanschaffen, maar ik kan me toch heel veel situaties voorstellen (grote jachthavens met lange smalle steigers waar op de laatste boot brand uitbreekt, eilandjes of strandjes waar een kampvuurtje uit de hand loopt, een aanvaring waarbij brand uitbreekt) waar het wel heel erg praktisch is als de mensen van de reddingsbrigade goed met een brandblusser uit de voeten kunnen én de gevaren kennen en dus ook weten wanneer ze terug moeten trekken.