GRIP 1 Zeer grote bedrijfsbrand - Apeldoorn 08-05-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote bedrijfsbrand - Apeldoorn 08-05-2009  (gelezen 11560 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rozema12

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 9 mei 2009, 06:18:33
APELDOORN - Een zeer grote brand heeft gisteren aan het einde van de avond voor een grote toeloop gezorgd in de omgeving van Praxis in Apeldoorn-West. Een grote hoeveelheid houten pallets ging in vlammen op en het bedrijfspand van het Apeldoorns Palletbedrijf stond na korte tijd in brand.

De vuurzee, aan de Oude Berghuizerweg vlakbij de spoorlijn Apeldoorn-Amersfoort, was tot op grote afstand te zien. De brandweer zette direct twee pelotons in met in totaal acht tankautospuiten. Snel daarna werd besloten nog acht van deze bestrijdingsvoertuigen op te roepen.

Het Apeldoorns Palletbedrijf is gehuisvest in een langgerekt bedrijfsgebouw, eigendom van Goudkuil. Daarin zijn verder gevestigd Novo (lamellen), Henk van de Scheur (kantoor- en bedrijfsmeubelen) en een servicepunt van TNT Post. In de directe omgeving staan bovendien enkele carosseriebedrijven.

bron: stentor.nl

rozema12

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 9 mei 2009, 10:18:53
Heftrucks nog snel gered
door Gep Leeflang. zaterdag 09 mei 2009 | 06:38

APELDOORN - Hij had bij de televisie zitten kijken naar de herdenking, zei John Hameling, terwijl hij keek hoe de vlammen de hemel verlichtten. ,,Een buurvrouw meldde ineens dat ze een rare rode gloed zag.

Hameling woont dichtbij het Apeldoorns Palletbedrijf en wist niet hoe snel hij er moest komen. Zijn baas zat gisteravond in Maastricht, maar hij zelf had de sleutel en wilde direct zaken veiligstellen. ,,De brandweer was er echter al en wilde me tegenhouden'', zei Hameling, terwijl hij naar de vuurzee keek. ,,Ze hielden me tegen. Ik mocht er niet naartoe. Dat vond ik echter nergens op slaan. Ik had de sleutel, kende de alarmcode en kon spullen redden. Uiteindelijk mocht dat toch. Daardoor kon ik een auto naar buiten rijden en twee heftrucks eveneens. Alleen de camper die bij de pallets in de buurt stond, daar mocht ik niet naartoe. Die zal wel verloren zijn, denk ik.''

Om vijf uur 's middags had hij zijn biezen gepakt om te beginnen aan het weekeinde. Het voelde onwerkelijk om kort voor middernacht opnieuw bij zijn bedrijf te staan, maar nu machteloos te moeten toekijken. Het zou hem niet verbazen als het hele bedrijfsgebouw, waarin ook drie andere bedrijven gevestigd zijn, aan de vlammen ten prooi vallen, zei hij.

Niet alleen buiten stonden op een oppervlakte van vierhonderd vierkante meter namelijk minstens tienduizend zogenaamde europallets, maar binnen stond ook nog een flinke voorraad. Het Apeldoorns Palletbedrijf produceert pallets, maar repareert ze ook en binnen stonden pallets in allerlei soorten en maten en werktafels en gereedschappen. Allemaal hout, allemaal uiterst brandbaar.

Af en toe klonken er luide knallen. Hij overlegde met iemand. Waar zouden die vandaan kunnen komen. Van een gastank? Nee, die twee tankjes die bevonden zich op een andere plek. Zouden de knallen door het brandende hout worden veroorzaakt?

De baas was inmiddels onderweg naar Apeldoorn, had hij begrepen, maar vanuit Maastricht zou het nog wel een tijdje duren voor hij er was. Hopelijk zou hij wel rustig blijven onderweg, zei Hameling. Het idee dat je bedrijf in brand staat terwijl jij een paar uur verderop zit is uitermate pijnlijk...

bron:stentor.nl

Pim Velthuizen

• Zelfstandig (pers)fotograaf
  • Forum gebruiker
  • Fotograaf Brw cluster EVA (Epe, Voorst, Apeldoorn)
    • PVFotografie
Reactie #62 Gepost op: 9 mei 2009, 12:46:17
Foto's van vannacht staan nu online. www.pvfotografie.nl

Groeten Pim

nirosmen

• Senior gebruiker
  • Brandmeester, ploegchef en oefenleider
Reactie #63 Gepost op: 9 mei 2009, 13:10:30

Groeten Pim

Pim, zoals gewoonlijk weer schitterende foto's!!!!!! TOP O0 O0 O0 O0

DJSmiley

• Forum gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 9 mei 2009, 13:39:53

Groeten Pim

mooie foto's!

Je ziet heel goed hoe enorme hitte er is geweest, en de gevolgen voor de voertuigen (deels gesmolten meters, spiegels enz)

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #65 Gepost op: 9 mei 2009, 14:08:33
http://www.youtube.com/results?uploaded=d&search_query=brand+apeldoorn&search_type=videos

Nee, ik heb deze keer niet vergeten om de youtube invoeger te gebruiken.
Dit is het resultaat van een zoekactie op brand apeldoorn en vandaag geüpload. Het zijn er nogal wat, dus leef je uit!

Tyndareus

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #66 Gepost op: 9 mei 2009, 15:08:31
Hier nog wat input van het KNMI.
Het beeld is afkomstig van de meteosat (http://www.eumetsat.int/), die op een hoogte van 36000 km stationair boven de evenaar en de Greenwich meridiaan hangt. Zelfs vanaf daar werd de brand dus gezien!

bron: KNMI de Bilt

Met dank aan Bert  ;)

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 9 mei 2009, 16:32:44
Gaat dat om hitte of licht of wat?
343, never forget.

Dally

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #68 Gepost op: 9 mei 2009, 17:23:10
Ook op www.fotoserver.nl zijn inmiddels foto's te vinden van deze zeer grote brand.

Henkie

• Forum gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 9 mei 2009, 18:45:25
Hierbij een filmpje gemaakt door Maarten Schutter, van www.almafotografie waar ook nog een aantal foto`s op staan.