vluchtroutes in studentenhuis

Auteur Topic: vluchtroutes in studentenhuis  (gelezen 3204 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Gepost op: 9 mei 2009, 23:30:29
Geachte allen,

Allereerst maar eens de heuglijke mededeling dat dit mijn 1ste post is op dit forum.  8) Hopelijk gaan er nog velen meer volgen.  O0

Dan nu de vraag. Een vriendin van mij woont sinds kort in Amsterdam in een studenthuis. Dit huis telt 4 woonlagen en 7 bewoners. Deze vriendin woont op de bovenste woonlaag. Onlangs heeft de huisbaas een aantal rookmelders geinstalleerd, goede zaak dacht ik zelf. Wat ik me wel afvraag is het vluchten bij brand. De enige vluchtweg die ze schijnt te hebben is het trappenhuis. Als deze niet meer begaan baar is door rook of vlammen, heeft ze alleen nog een balkonnetje waar ze naar toe kan vluchten. Ik was van mening dat je altijd 2 vluchtroutes tot je beschikking moet hebben. Zelf kan ik het trappenhuis gebruiken, of het dak op via een lichtkoepel.

wat zijn haar opties om toch een extra vluchtroute te creeëren. Bijvoorbeeld zo'n vluchttrap, die je kunt uitrollen/klappen, maar haalt die wel 4 verdiepingen?

Heb het forum via de zoekoptie erop nagekeken, maar kon er niet direct iets over vinden. Ben dus erg benieuwd naar de reacties, waarvoor alvast bedankt  :)


basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


guest6532

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2009, 18:15:17
4 woonlagen zei je? Ik heb Ajax-vluchtladders gezien van 7,5m. Dit is wat jij zelf al zei; een uitrolbare trap, opgeborgen zit hij in een pakketje, met aluminium treden. Verder heb ik niet echt ideeën. :-[


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2009, 20:42:23
Geachte allen,

Allereerst maar eens de heuglijke mededeling dat dit mijn 1ste post is op dit forum.  8) Hopelijk gaan er nog velen meer volgen.  O0

Dan nu de vraag. Een vriendin van mij woont sinds kort in Amsterdam in een studenthuis. Dit huis telt 4 woonlagen en 7 bewoners. Deze vriendin woont op de bovenste woonlaag. Onlangs heeft de huisbaas een aantal rookmelders geinstalleerd, goede zaak dacht ik zelf. Wat ik me wel afvraag is het vluchten bij brand. De enige vluchtweg die ze schijnt te hebben is het trappenhuis. Als deze niet meer begaan baar is door rook of vlammen, heeft ze alleen nog een balkonnetje waar ze naar toe kan vluchten. Ik was van mening dat je altijd 2 vluchtroutes tot je beschikking moet hebben. Zelf kan ik het trappenhuis gebruiken, of het dak op via een lichtkoepel.

wat zijn haar opties om toch een extra vluchtroute te creeëren. Bijvoorbeeld zo'n vluchttrap, die je kunt uitrollen/klappen, maar haalt die wel 4 verdiepingen?

Heb het forum via de zoekoptie erop nagekeken, maar kon er niet direct iets over vinden. Ben dus erg benieuwd naar de reacties, waarvoor alvast bedankt  :)

Ik ken je situatie niet maar als het een 'portiek' flat is dan is het toegestaan. Dat betekent dat alle scheidingen tussen het trappenhuis en de woningen (incl deur) 30 minuten brandwerend moeten zijn. Als het al een oud gebouw is dan moet het 20 minuten brandwerend zijn.

Je kunt dit nalezen (als je wat tijd over hebt om je er in te verdiepen) op www.bouwbesluitonline.nl in artikel 2.157 lid 5.

Het is ooit ontstaan dat de ladder van de brandweer de 2e vluchtroute is. Mocht dus door het trappenhuis niet meer te vluchten zijn dan moet je naar de straatkant van je huis gaan en daar bij een raam wachten op de brandweer. De woningtoegangsdeur moet je dan wel weer dichtdoen... anders komt alsnog heel je woning onder de rook te staan.

Vluchtladdertjes enz vanaf 12 meter hoogte loopt meestal niet zo goed af... Ik zou dat echt alleen in uiterste nood gebruiken als de vlammen direct achter me staan! Je kan beter wachten op de brandweer. Meestal moet je met zo'n ladder ook langs de vlammen van de brand die beneden woed....


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2009, 09:45:10
Campagne brandweer voor studenten

WAGENINGEN - Studenten moeten zich bewuster worden van de risico's die ze lopen bij brand. De brandweer Gelderland-Midden voert campagne om de gevaren onder de aandacht te brengen.

Onder de titel 'Zeg nooit nooit' wordt duidelijk gemaakt dat ze gangen en deuren vrij moeten houden. Daarnaast wordt geadviseerd om rookmelders op te hangen en niet te rommelen met elektriciteit.

De campagne spitst zich vooral op de studentensteden Arnhem en Wageningen.

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/342801/Campagne-brandweer-voor-studenten.htm


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2009, 14:11:27
bij arnhem en wageningen zijn heel veel studentenhuizen in beheer van de gemeente

per student een gratis rookmelder/COx die gekoppeld kunnen worden aan meerdere zodat iedereen wakker word
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er