V.O.G. verklaring

Auteur Topic: V.O.G. verklaring  (gelezen 4562 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Gepost op: 11 mei 2009, 10:37:56
Beste allemaal .

Ik heb een vraag over de zogenaamde V.O.G. verklaring {verklaring omtrent gedrag}.
Bij onze wijkvereniging willen ze een kinderclub oprichten
voor kinderen tussen de zes en 14 jaar.
Er hebben zich een aantal vrijwilligers gemeld welke deze club wel willen leiden.
Deze mensen zijn bij niemand van ons bekend en we willen dan ook graag puur
uit voorzorg een verklaring omtrent gedrag van deze personen.
Mijn vraag is: kunnen wij zoŽn verklaring aanvragen en hoe of waar moeten we
dan zijn om een dergelijke verklaring te krijgen?
Zijn er nog bijzondere eisen aan verbonden om zoŽn verklaring te krijgen?
Indien deze mensen een dergelijke verklaring niet willen overleggen lijkt het
mij persoonlijk geen goede zaak om deze mensen een dergelijke club te laten leiden.


Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2009, 10:41:32
Volgens mij moeten de kandidaten in dit geval zelf zo'n verklaring aanvragen, bij de politie. Kij kanders hier eens verder;


http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/verklaring_omtrent_het_gedrag/


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2009, 11:09:47
Bij Scouting is het al enkele jaren landelijk beleid om nieuwe stafleden (begeleiders) die van buiten de groep komen te vragen om een V.O.G.. Zonder zo'n verklaring kunnen ze niet in het ledensysteem worden ingeschreven! In Den Bosch (en volgens mij elders ook) werkt het zo dat je bij de gemeente een formulier kunt krijgen (halen/downloaden) dat door de vereniging of organisatie waarvoor je aan de slag gaat moet worden ingevuld. Het gaat dan vooral om de taken die iemand gaat krijgen (penningmeester, ledenadministratie) en of hij bijvoorbeeld met kinderen gaat werken. Met dit formulier moet de betreffende persoon naar het gemeentekantoor waar hij akkoord moet verklaren dat ze onderzoek naar hem gaan doen. Vervolgens gaan ze (weet niet of dit gemeente of politie of OM is?) voor de aangegeven taken kijken of je je in het verleden niet misdragen hebt op die gebieden. Het is dus geen garantie dat iemand helemaal niks op zijn kerfstok heeft: als jij bij een vrijwilliger voor een kidsclub niet aanvinkt dat hij/zij met kasgeld gaat werken, is het in ieder geval geen veroordeelde pedofiel, maar kan het best een grote fraudeur zijn ;)

Als er op de betreffende onderdelen niks is gevonden, krijgt de persoon een Verklaring Omtrent Gedrag mee over die gebieden. De kosten hiervan worden bij onze groep trouwens betaald door de groep, het blijven vrijwilligers tenslotte.
Er zijn ook gemeenten waar het gratis is als je als vrijwilliger aan de slag gaat: dit om te stimuleren dat vrijwilligersorganisaties hun mensen laten screenen voor ze ze aannemen en dit niet achterwege laten vanwege de kosten.

Wij vinken trouwens altijd ruim aan, want iemand die nu als begeleider binnenkomt, kan over een paar jaar best ineens de kas gaan doen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2009, 19:57:29
Klopt, aanvragen kan uitsluitend door de mensen zelf worden gedaan bij de gemeente. Niet bij de politie. Meestal wordt er binnen een paar weken een beslissing genomen. Die gaat ook naar de personen in kwestie toe. Als werkgever hoor je dus niet of iemand een VOG is geweigerd. Tenzij de persoon in kwestie dat zelf vertelt. Anders zul je slechts moeten constateren dat de persoon in kwestie de vereiste VOG niet kan overleggen.
greetz,  Enrique


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2009, 20:51:26
Anders zul je slechts moeten constateren dat de persoon in kwestie de vereiste VOG niet kan overleggen.

En dan zegt men vanzelf wel; 1 + 1= 2.  ::)

Bij een VGB (Defensie, verklaring geen bezwaar) is het overigens zo, dat men een ''negatief advies'' kan geven. Dus men gebruikt niet de woorden; we hebben wat bij betrokkene gevonden. Maar de conclusie blijft hetzelfde.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2009, 07:39:38
Bedankt voor jullie reactieŽs tot dusver.
Ik ben al een heel stuk wijzer geworden. O0
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2011, 00:47:14
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=29525.msg636873#msg636873

Hier verder omtrent VOG / VGB etc.

Bedankt voor melding!


Korte update nav de discussie in het geciteerde topic:

Inmiddels heb ik navraag gedaan bij de coördinator Bestuurlijke Korpscheftaken (Bijzondere Wetten) van ons korps en ik moet Enrico helemaal gelijk geven.

  • Voor het uitoefenen van een beveiligingsbedrijf en het in dienst nemen van beveiligers moet het Ministerie van Justitie een vergunning verlenen aan de werkgever. Dit gebeurt op advies van de korpschef, die ook verantwoordelijk is voor de screening van de eigenaar/leidinggevende.
  • De beveiligers (werknemers) moeten toestemming hebben om als beveiliger te werken. Deze toestemming wordt verleend door de Korpschef en ook de screening vindt dus in het regiokorps plaats.

De Dienst Justis van het ministerie verleend in principe dus alleen de vergunning, op advies van de KC, en doet zelf niet de screening.
Waar korpschef staat wordt uiteraard de door hem/haar gemandateerde ambtenaren bedoeld ;).
Senior GGP / Oost-Brabant