NP,s van de ambudienst die meldingen achterna rijden ?

Auteur Topic: NP,s van de ambudienst die meldingen achterna rijden ?  (gelezen 9454 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #20 Gepost op: 24 mei 2009, 23:54:52
Maar goed, even een vraag over de NP.
Is dit dan een ex-ambupleeg met een giga-brok ervaring die doorleert? Of kan iedere pleeg doorleren tot NP en vervolgens plegen die tig-jaar op de auto zitten gaan coachen??
Tenminste, ik neem aan dat het om coaching gaat, en dat er geen concequenties aan vast zitten...???
Wie controleert of de NP wel competent is???
Net of een NP alles kan wetenof overal kennis en kunde in heeft...
Wat als de NP en de avk van mening of van visie verschillen???

gr. Bazzz


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #21 Gepost op: 25 mei 2009, 00:43:57
Mij lijkt de grote groep huisartsen en hun deskundigheid in de acute zorg een grote uitdaging en zeker een dringender noodzaak om die eens te gaan monitoren/controleren in wat zij verrichten in de prehospitale zorg...

Joffry, proef ik hieruit dat jij er op tegen bent dat jullie als ambu personeel getoetst worden op jullie competenties door de NP?
Als ik dit goed proef, kun je dan uitleggen waarom als ik dit niet goed proef, dan komt bij mij de vraag naar boven, waarom haal jij nu de huisartsen aan?


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2009, 09:48:03
In het onderwerp is weer nieuw leven ingeblazen zie ik O0. Ja mij gaat het vooral over de manier waarop het gebeurd. Een dagje met 3 man op de bus om de zoveel tijd komt alweer heel anders over dan er ineens een piket wagen met toeters en bellen bij komt en zich ( ongevraagd ) in de situatie gaat mengen. Ik kan me indenken dat als je ambu pleeg bent na de vpk opl, aantekening in de acute zorg en de SOSA te hebben afgerond geen zin hebt in een NPer ter plaatse die adviezen en feedback gaat geven want als ik dan voor mezelf spreek zou ik me daarbij erg opgelaten voelen. Wat moet de patient en de omstanders dan wel niet denken ?

Dat is iets anders dan met zn 3en op de bus een rit goed afhandelen en daarbij laat zien wat je kunt. Toch ?  :-[


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2009, 10:03:41
Een andere vraag: wat zijn de redenen om extra controle te willen? Gaat er zoveel mis?

Indien nee: Kan je het niet beter gieten in een soort van coaching eens in de zoveel tijd? Geen examen met slagen of falen, maar leermomenten.

Het gaat niet om extra controle, het gaat om een controle invoeren die er tot nu toe nooit is geweest, aangezien er nooit iemand mee keek over de schouder van de pleeg 'in het veld'. Profchecks en het nalezen van ritformulieren zijn leuk maar geven eigenlijk niet genoeg info over hoe iemand functioneert (je controleert de toneelvaardigheden en het vermogen hokjes aan te kruisen resp. ;))
Arts  www.alphalog.nl


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #24 Gepost op: 25 mei 2009, 17:00:17
als 3e man structureel meerijden werkt vvveeeeeeeelll beter dan apart. mijn zorg is niet alleen tijdens een a1 rit en houdt al helemaal niet op zodra ik de ambu in ga. dus zo'n extra figuur die met alle gevaren van het spoedrijden achter me aan blaast daaraan heb ik geen moer. dat is een sensatiezoeker die vergeten is hoe zorg werkt en alleen maar op statistieken en theorien g...t. maar goed het past vast in die papieren tijger die we kwaliteit noemen.


Bart S

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2009, 01:59:17
(...) dan er ineens een piket wagen met toeters en bellen bij komt en zich ( ongevraagd ) in de situatie gaat mengen. Ik kan me indenken dat als je ambu pleeg bent na de vpk opl, aantekening in de acute zorg en de SOSA te hebben afgerond geen zin hebt in een NPer ter plaatse die adviezen en feedback gaat geven want als ik dan voor mezelf spreek zou ik me daarbij erg opgelaten voelen. Wat moet de patient en de omstanders dan wel niet denken ? (...)

Maar waar haal je vandaan dat dat nu zo gebeurt dan? Of dénk je dat dat zo gebeurt? Ook bij ons komt het voor de de werkbegeleider (is geen NPer trouwens) een dagje meegaat en na de rit of aan het einde van de dag even met je evalueert. Niks mis mee wat mij betreft.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2009, 09:16:32
Zijn 1e posting:

Ik heb pas gelezen in vakblad bijzijn en gehoord dat NP,s meldingen van ambulances achterna rijden om te kijken of je je wel aan het protocol houd c.q. lichamelijk onderzoek te verfijnen. In hoeverre klopt dit ?
Het lijkt mij dat het voor een ambu pleeg niet leuker erop word. Bovendien mag een ambu pleeg van het protocol afwijken mits goed onderbouwd en dat word geregistreerd op het rittenformulier dat naar het medichleider gaat waar tegenover je verandwoording hebt. Dus dat zou logisch gezien bij verschil in inzicht en mening kunnen leiden tot conflicten.

In hoeverre klopt mijn visie of zit ik er helemaal naast ? Hebben ambulanbce verpleegkundige hier al ervaring mee en wat vond je ervan ?

Ik ben benieuwd.

Groetjes Joost
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2009, 12:02:28
Maar goed, even een vraag over de NP.
Is dit dan een ex-ambupleeg met een giga-brok ervaring die doorleert? Of kan iedere pleeg doorleren tot NP en vervolgens plegen die tig-jaar op de auto zitten gaan coachen??
Tenminste, ik neem aan dat het om coaching gaat, en dat er geen concequenties aan vast zitten...???
Wie controleert of de NP wel competent is???
Net of een NP alles kan wetenof overal kennis en kunde in heeft...
Wat als de NP en de avk van mening of van visie verschillen???

gr. Bazzz


Om als nurse practitioner werkzaam te zijn in de ambulancezorg zul je eerst ambulanceverpleegkundige moeten zijn en daarna de NP studie gaan doen. Een NP-er kan niet automatisch alle voorbehouden handelingen uitvoeren van een ambulanceverpleegkundige, daarvoor is aparte studie en vaarduigheden opdoen door de NP nodig en daarna autorisatie door een MMA voor nodig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2009, 12:10:45
Joffry, proef ik hieruit dat jij er op tegen bent dat jullie als ambu personeel getoetst worden op jullie competenties door de NP?
Als ik dit goed proef, kun je dan uitleggen waarom als ik dit niet goed proef, dan komt bij mij de vraag naar boven, waarom haal jij nu de huisartsen aan?

Even nog eens goed je zin hebben doorgelezen,proef ik wat argwaan.
AVP-en worden door de MMA competent verklaard en getoetst, dat is de formele toetsing die ondersteund wordt door praktijk en theorietoetsen zoals onder meer de 5-jaarlijkse profcheck en soms regioanle jaarlijkse interne profcheck. De toetsing vindt met name ook plaats tijdens de permanente nascholing met 2 landelijke en 4 regionale bijscholingsdagen per jaar. Er zijn zeer weinig andere beroepen te noemen, zeker in de zorg, die een dermate grote vorm en omvang van toetsing hebben. Onze visie op toetsing komt uit de luchtvaart (piloten profcheck). Wanneer er dan ook nog een NP-er continue ambulanceteams gaat beoordelen/toetsen wordt het karakter wel zodanig permanent dat je je kunt afgvragen wat de zin daarvan is. Tevens komt het niet altijd gelegen bij iedere patient en komt het nogal wantrouwend over richting de ambulanceprofessionals.

Geen enkele huisarts wordt op die manier beoordeeld.
Met mijn voorbeeld van incompetente huisartsen die bijna nooit worden getoetst cq. aangesproken worden op hun fouten/vergissingen in de acute zorg , wil ik aangeven dat er een andere beroepsgroep is die wel broodnodig opgeleid en getoets dient te worden. Aparte huisartsen voor acute zorg zou al een verbetering zijn.

Een werk of praktijkopleider die af en toe met een AVP of ACH een dag meerijdt, heeft net als bij de in opleiding zijnde AVP en ACH, een beter beeld van wat die persoon in zij/haar werk doet, wat de aandachtspunten zijn en of de persoon voldoende competent is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2009, 12:12:24
Het gaat niet om extra controle, het gaat om een controle invoeren die er tot nu toe nooit is geweest, aangezien er nooit iemand mee keek over de schouder van de pleeg 'in het veld'. Profchecks en het nalezen van ritformulieren zijn leuk maar geven eigenlijk niet genoeg info over hoe iemand functioneert (je controleert de toneelvaardigheden en het vermogen hokjes aan te kruisen resp. ;))

Tijdens de AVP opleiding en inwerkperiode wordt dit al gedaan, om die wijze op die manier te continueren bij gediplomeerde AVP-en komt ietwat infantiliserend over, men voelt zich dan terecht niet vertrouwd en serieus genomen door MMA/management . En dat is jammer.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod