Joffry, proef ik hieruit dat jij er op tegen bent dat jullie als ambu personeel getoetst worden op jullie competenties door de NP?
Als ik dit goed proef, kun je dan uitleggen waarom als ik dit niet goed proef, dan komt bij mij de vraag naar boven, waarom haal jij nu de huisartsen aan?
Even nog eens goed je zin hebben doorgelezen,proef ik wat argwaan.
AVP-en worden door de MMA competent verklaard en getoetst, dat is de formele toetsing die ondersteund wordt door praktijk en theorietoetsen zoals onder meer de 5-jaarlijkse profcheck en soms regioanle jaarlijkse interne profcheck. De toetsing vindt met name ook plaats tijdens de permanente nascholing met 2 landelijke en 4 regionale bijscholingsdagen per jaar. Er zijn zeer weinig andere beroepen te noemen, zeker in de zorg, die een dermate grote vorm en omvang van toetsing hebben. Onze visie op toetsing komt uit de luchtvaart (piloten profcheck). Wanneer er dan ook nog een NP-er continue ambulanceteams gaat beoordelen/toetsen wordt het karakter wel zodanig permanent dat je je kunt afgvragen wat de zin daarvan is. Tevens komt het niet altijd gelegen bij iedere patient en komt het nogal wantrouwend over richting de ambulanceprofessionals.
Geen enkele huisarts wordt op die manier beoordeeld.
Met mijn voorbeeld van incompetente huisartsen die bijna nooit worden getoetst cq. aangesproken worden op hun fouten/vergissingen in de acute zorg , wil ik aangeven dat er een andere beroepsgroep is die wel broodnodig opgeleid en getoets dient te worden. Aparte huisartsen voor acute zorg zou al een verbetering zijn.
Een werk of praktijkopleider die af en toe met een AVP of ACH een dag meerijdt, heeft net als bij de in opleiding zijnde AVP en ACH, een beter beeld van wat die persoon in zij/haar werk doet, wat de aandachtspunten zijn en of de persoon voldoende competent is.