[ook maar dubbel... misschien toch handig om er één topic van te maken... mods?]
Yep... we zijn er bijna klaar voor hoor
De afgelopen dagen hebben wij via internet speciale nieuwsuitzendingen bekeken (in het engels) over de situatie in Nederland. Daarmee leven we ons een beetje in want het is echt "bar en boos".... De situatie is zodanig dat er nog maar 10% van de normaal beschikbare hulpverleners in Noord-Holland Noord over is....
Morgen arriveren de buitenlandse hulptroepen in hun BOO (Base Of Operation) gevestigd in het Mobilisatiecomplex Bergen. We hebben het dan over hulpverleners uit Polen, Estland, Duitsland (THW) en Engeland.
Zowel bij "De Grote Vliet" (Medemblik) als bij het "Alkmaardermeer" (Akersloot) zullen woensdag en donderdag grootschalige veldoefeningen worden gehouden met redding, evacuatie en technische hulpverlening. Op elke lokatie wordt een compleet Copi ingericht waarbij de spreektaal grotendeels "engels" zal worden...
Bij het Amstelmeer en op nog een lokatie (uit mijn hoofd sluizen bij Den Oever) zal grootschalig gepompt gaan worden.
En uiteraard draait in Alkmaar het ROT op volle toeren om e.e.a. te coördineren.
De enscenering is een enorme klus waarbij jullie moeten denken aan het organiseren van zeecontainers vol met huisraad om dat vervolgens in het water te verspreiden, drijvende daken waarop mensen zitten, lantaarnpalen die nog net boven het water uitsteken etc. etc.
Niet te vergeten aangevuld met héél veel figuranten.
Beetje lastig is dat voor deze 2 dagen we te maken hebben met uitval van C2000 en mobiele telefonie (door de overstromingen).
We zullen het dus moeten doen met noodvoorzieningen die Defensie ons kan bieden en een alternatieve communicatie met hulp van Dares.
Ik zit woensdag als deelnemer in het ROT en donderdagochtend in het Copi - Alkmaardermeer. Als de situatie het toelaat zal ik proberen jullie een "live" update te geven, want het schijnt dat internet door defensie wel geregeld gaat worden omdat we natuurlijk Cedric maar weer gaan gebruiken!
groeten,
René de Caluwé