problemen me afdeling van het rode kruis gooi en vechtstreek

Auteur Topic: problemen me afdeling van het rode kruis gooi en vechtstreek  (gelezen 7592 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wilco5379

• Forum gebruiker
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #10 Gepost op: 21 september 2009, 17:52:31
ik ben zelf ook 10 jaar ehbo'er  geweest van het rodekruis maar ik ben nu al 3 jaar weg en het valt me wel op dat het bij let op sommige afd er nog al aan schort qwa comunicatie waar is de tijd gebleven  :'( dat een afd echt 1 team was en voor elkaar klaar stond want die tijd kan ik me nog heel goed herinneren  :)
ehbo'er plv hoofd bhv'er

petre

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 3 november 2009, 01:09:12
Bedenk wel dat de coördinatoren en het bestuur ook vrijwilligers zijn, met hun gebreken en makken..

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 3 november 2009, 11:17:52
Wat te denken over kloof tussen bestuur en vrijwilligers?
In Winterswijk was er een hele fanatieke groep vrijwilligers.
Een eigen ambulance, compleet ingericht en wel, een interne scholing door ambulancepersoneel,
40 mensen die de ehbo herhaalden en een fanatieke groep van 15 man die veel, heel veel evenementen draaiden.
Alleen heeft de staf van de (wat toen heette) collonne 10 jaar gedraaid zonder dat er een bestuur nauw betrokken was.
De situatie nu: 1 nieuw bestuurslid, 1 vertegenwoordiger voor de collonne en een deel van het oude bestuur dat allen een kloof had met een groot deel van de "colonne"/taakveld 3.

De vrijwilligers zijn tegen samen 1 of twijfelen, het bestuur houdt zich afzijdig en stemt vervolgens in. Een stichting werd in voorjaar 2008 opgericht om de klap van samen 1 op te vangen en de eigen evenementen in de toekomst te kunnen behouden. 5 schorsingen volgden (bestuursleden van de stichting en een vrijwilliger al een half jaar eerder). Nu: 8 vrijwilligers over en de hele colonne naar de kloten, in 1 jaar tijd. De eerst geschorste vrijwilliger is in beroep gegaan bij den Haag en heeft z'n gelijk gekregen. Bestuur werd geadviseerd af te treden (door de rechter!).
Veel brieven zijn over en weet gegaan, aangetekent en wel. De colonnevertegenwoordiger vertegenwoordigt alleen het bestuur en niet de colonne.
Kortom, een sfeer binnen (wat tot een paar jaar terug een bloeiende vereniging was) het rode kruis en communicatie met de vrijwilligers nul komma nul.

En de stichting (die voor 40% bestaat uit oud-rode kruis vrijwilligers) draait op volle toeren... Dus, wie is er hier nou gek?

Ik heb gehoord dat het binnen heel veel rode kruis verenigingen onrustig is. Dit terwijl het op zich staande verenigingen waren. Toeval? Of samen 1 dat vooral onrust zaait?

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 3 november 2009, 12:27:15
De afdeling waar ik bij zit heeft ook onrust maar daar ligt het juist aan de (oudere) vrijwilligers en leden.

Het bestuur wil allerlei nieuwe dingen invoeren en het oude, dure gebouw verkopen maar dat wordt tegen gehouden.
Het bestuur krijgt al klachten omdat de mail veel-voudig gebruikt wordt..........en niet alle vrijwilligers mail hebben...............

Het is niet altijd het bestuur wat voor onrust zorgt.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 9 november 2009, 11:18:57
Ik heb gehoord dat het binnen heel veel rode kruis verenigingen onrustig is. Dit terwijl het op zich staande verenigingen waren. Toeval? Of samen 1 dat vooral onrust zaait?

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21108.0.html
Hier loopt een topic over.
Zandvoort, Haarlemmermeer en Haarlem hebben al tegen gestemd. Hier loopt zelfs een juridische procedure over.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #15 Gepost op: 9 november 2009, 21:41:26
Proberen ze dan aan de rechter uit te leggen waarom een bijna unaniem besluit niet voor hen van toepassing is?

Overigens hebben bijna alle 319 afdelingen al gestemd en zijn genoemde drie de enige die tegen hebben gestemd.
CN NRK

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 10 november 2009, 17:29:23
Het is natuurlijk wel zo dat de lokale verenigingen, kleine zelfstandig verenigingen waren met eigen statuten.
Als het bestuur deze ontbindt, of de leden van de lokale vereniging, dan is opheffing van oude statuten mogelijk.
Indien er niet wordt opgeheven, dan veranderd er voor die club niets.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 12 november 2009, 22:35:34
O0 Juist Bazzzz,
Het RK landelijk is een verenging van verenigingen.
Elke Vereniging is een bij de KVK ingeschreven rechtspersoon.
Alleen de leden van een vereniging kunnen een vereniging opheffen.
Een vereniging kan je niet dwingen om te fuseren tot een andere vereniging als de leden het er niet mee eens zijn.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 13 november 2009, 19:26:35
Dat klopt, echter verlies je het recht om je Rode Kruis te noemen en gebruik te maken van de logo's etc na de fusie als je niet mee gaat. Dan is er technisch gezien in die plaats geen Rode Kruis afdeling meer en kan het LB daar een nieuwe afdeling beginnen.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 13 november 2009, 20:27:52
Dat klopt, echter verlies je het recht om je Rode Kruis te noemen en gebruik te maken van de logo's etc na de fusie als je niet mee gaat. Dan is er technisch gezien in die plaats geen Rode Kruis afdeling meer en kan het LB daar een nieuwe afdeling beginnen.

Ik denk dat hier wel wat juridische discussiepunten in zitten.
Een vereniging mag je niet van de één op de andere dag gaan eisen om een andere naam aan te nemen.
Ze zijn opgericht als Rode Kruis. De grote landelijke vereniging heeft niet meer rechten dan de kleine lokale vereniging. Het zijn beide verenigingen met gelijke rechten.
Of hier moet iets over in de statuten staan van de kleine lokale vereniging (en dat verwacht ik bij weinig verenigingen). Anders denk ik dat dit nog heel lastig wordt.