Zeer grote brand bakkerij De Ruiter - Ooltgensplaat 12-05-2009

Auteur Topic: Zeer grote brand bakkerij De Ruiter - Ooltgensplaat 12-05-2009  (gelezen 14029 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Ik vermoed de Hose Recovery Unit, ofwel het slangopneemapparaat voor het groot water transport

guest4965

• Gast
13:57:05 12-05-09   17   BRAN   PRIO 2 ts471 HA101 DP471 HA471 de Ruit Brood Banket DORPSWEG 25 OOLTGENSPLAAT hru inzet Vak: 5800004   
         BRW Ridderkerk ( Korpsalarm + WvD )
         BRW Schiedam ( Kazernealarm )

Wat voor inzet is dat?

Dat is een Hose Recovery Unit, dat is (volgens mij) een machine die de slangen weer in kan halen/op kan rollen.

Hier staat meer over deze inzetmethode: http://www.liquidtrans.com/pages/hoserecoveryunit.asp

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Brand in koekjesfabriek Ooltgensplaat onder controle

OOLTGENSPLAAT -  In een koekjesfabriek in Ooltgensplaat (Zuid-Holland) heeft dinsdag een grote brand gewoed. Daarbij is mogelijk asbest vrijgekomen. Dat heeft de brandweer gemeld. De brand brak rond tien uur uit en was om twaalf uur volgens de brandweer onder controle. Het personeel is de fabriek ontvlucht.

De rookpluimen die vrijkwamen bij de brand waren op grote afstand zelfs goed te zien... Foto: Foto: Pauline Joosten Ads door Google

In tegenstelling tot een eerder bericht is niemand vermist. Bij de brand is veel rookontwikkeling. Om overslaan te voorkomen worden drie naastgelegen panden natgehouden.

De brand woedde in De Ruiter's Bakkerij. Het bedrijf, dat meer dan vijftig jaar bestaat, afficheert zich als „de maker van de lekkerste speculaas van Nederland”.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3900717/__Grote_brand_in_koekjesfabriek__.html?p=3,1

peebee

• Senior gebruiker
Dat is een Hose Recovery Unit, dat is (volgens mij) een machine die de slangen weer in kan halen/op kan rollen.

Hier staat meer over deze inzetmethode: http://www.liquidtrans.com/pages/hoserecoveryunit.asp

Ookwel liefkozend SOA genoemd :) (Slang ophaal apparaat)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Voor de innerlijke versterking hoefden er zeker geen koeken door de MD meegenomen worden ?  ;D
Groetjes, Marco

guest2539

• Gast
Kan zijn dat er op het dak nog iets ligt om de ingang op orde te maken. Voor zover ik mij kan herinneren staat alles in de bak, inclusief de zeilen etc.

Het is overigens een kleine variant van de normale ontsmettingsstraat die door het NBC peleton uitgezet kan worden. Deze is met name voor de hulpverleners bedoeld die ingezet worden. Het NBC Peleton doet dit op veel grotere schaal, met meer materieel en met meer oppervlakte. Dan is de OE bijna niet bruikbaar.
De OE kan in combinatie worden gebruikt met de DU (Decontaminatie-Unit) een container met een grote opblaasbare tent die voor (mensen in, kleren uit) en achter (nieuwe kleren aan, mensen uit) de OE geplaatst worden.

BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

• Senior gebruiker
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
livep2000
11:41:29 12-05-09BRANPRIO 2 OE901 DORPSWEG 25 OOLTGENSPLAAT Gebouwbrand (Middel Brand: ja) (Grote Brand: ja) (Zeer Grote B Vak: 5800004
1400541BRW Rotterdam-Regio ( Kazernealarm Botlekweg )
1400501BRW Rotterdam-Regio ( Logistiek Piket )
1400500BRW Rotterdam-Regio ( OvD )

Achtergrond info (Zo vaak rijd hij niet): De OE901 is een haakarmbak. Deze haakarmbak is voorzien van een "ontsmettingsstraat". De bak heet ook Ontsmettings Eenheid. De bak is voorzien van een Douche, omkleedruimte, hogedruk reinigen, vaste ademlucht aansluiting en schone kleding.

Foto zoals hij nu rijdt vanaf de kazerne Botlekweg.

Foto : Ton van der Toolen
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!

Flakkeenieuws

peebee

• Senior gebruiker
De OE kan in combinatie worden gebruikt met de DU (Decontaminatie-Unit) een container met een grote opblaasbare tent die voor (mensen in, kleren uit) en achter (nieuwe kleren aan, mensen uit) de OE geplaatst worden.

Zo leren we elke dag weer, dat stukje was me nog niet uitgelegd :) (voordat ie naar de botlek ging)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Brandpreventist

• Senior gebruiker
http://www.ad.nl/rotterdam/voorneputten/3216016/Asbest_vrij_bij_brand_speculaasfabriek.html

woensdag 13 mei 2009
Asbest vrij bij brand speculaasfabriek

OOLTGENSPLAAT Speculaasfabriek De Ruiter’s Bakkerij aan de Dorpsweg in Ooltgensplaat op Flakkee is dinsdag afgebrand.
Er is daarbij asbest vrijgekomen, meldt een gemeentewoordvoerster met negentig procent zekerheid. „De wind stond gelukkig van het dorp af.’’ Het gebied met asbest is afgezet en wordt gereinigd.

Eigenares Anja de Ruiter heeft geen idee wanneer weer speculaas kan worden gebakken. „We hebben geen tweede vestiging, werkverplaatsing is niet mogelijk,’’ vertelt ze terwijl ze verslagen het werk van de hulpdiensten gadeslaat.

De naast de fabriek wonende familie De Ruiter slaapt door rookschade even elders. Die woning en nog twee andere werden gespaard doordat de brandweer ze nat hield.

De brand brak rond tien uur ’s ochtends uit. Er waren zo’n vijftien mensen aan het werk, onder wie Mariëlle Hack. „We probeerden het vuur te doven met brandblussers, emmers en natte doeken,’’ vertelt ze, terwijl ze met haar moeder Sonja – die ook in de fabriek werkt – poolshoogte neemt. „Maar het vuur sloeg naar boven.’’ Het personeel vluchtte. Even was er paniek, omdat twee collega’s zoek waren. Maar ook die bleken veilig te zijn. Bang nu opeens zonder inkomen te zitten, zijn moeder en dochter niet. Sonja: „Daarvoor zal het bedrijf goed verzekerd zijn.’’

De oorzaak van de brand was dinsdagavond nog niet bekend.