Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener

Auteur Topic: Gebruik saturatiemeter door eerstehulpverlener  (gelezen 70986 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #160 Gepost op: 14 mei 2009, 08:10:08
Atrium Fibrilleren is geen ventriculair ritme maar een aberrant ritme

Het is inderdaad geen ventriculair ritme in de betekenis dat de oorsprong in de kamers zou liggen, wat ik bedoelde is dat de ontlading en de contractie van de ventrikels over het algemeen normaal is en het deel van het ritme (of het ecg) wat betrekking heeft op de ventrikels dus normaal is. (ook hier niet als sluitende definitie bedoeld en daarom wat kort door de bocht)
Overigens kende ik de term aberrant ritme nog niet maar wel aberrarnte geleiding, maar dat is wellicht is een aberrant ritme het geviolg van een aberrante geleiding. (?)

PS even gekeken wat het woord aberrant eigenlijk betekent, het betekent "afwijkend, atypisch" en kan dus inderdaad net zo goed gelden voor ritmes als geleidingen, al zal het in de praktijk wellicht voornamelijk voor geleidingen gebruikt worden (kijkend naar het verschil in aantallen hits op Google)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #161 Gepost op: 18 mei 2009, 12:15:25
Als ik het topic mag samenvatten en daarmee back on topic..

Saturatiemeter is niet voor de reguliere eerste hulpverlener, een basis training "zuurstof eerste hulp" is dan beter besteed geld.