Nut en Noodzaak van 3-12-afleidingen en andere medische apparatuur voor "leken"

Auteur Topic: Nut en Noodzaak van 3-12-afleidingen en andere medische apparatuur voor "leken"  (gelezen 11924 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Mijn vragen zijn wellicht een beetje off-topic en meer bedoeld om mijn eigen begrip te vergroten als om het gebruik van saturatiemeters door ehbo'ers al dan niet aan te moedigen.
Mijn excuses daarvoor mochten sommigen een beetje 'lost' raken.
Vandaar dat ik er even een apart topic van gemaakt heb
JvO



Geeft niet Jacques, je stelt wel goede vragen en je bent bereid ook dingen uit te zoeken en door te vragen.. Dat zie ik persoonlijk graag..
In een ander omgeving wil je nog wel meer info geven...

Om misschien een uitstapje te maken..  Voor een kleine 300 euro, kan je ook al een 3 kanaals ECG apparaat krijgen, erg handig in gebruik...  :D

De viport is al te koop bij de kijkshop voor minder dan 300 euro, en levert een 3 kanaals ECG.. En er schijnen cardiologen bij te zweren..  :-X

Kijk eens op de volgende linken ..http://www.hartslagmetershop.nl/index1.html..

Voor die prijs komt het ook in de buurt van "de ehbo-er"..   Ik hoop eigenlijk niet dat de gemiddelde EHBO-er nu ook met ECG apparatuur op zak gaat lopen..




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2009, 10:30:58
Ach je kunt AF dan wel met weer zekerheid vaststellen :-)
Maar of er echt ecg's uitkomen die vergelijkbaar zijn met degene die je krijgt op een normale monitor ??
Lijkt echt een gadget voor mensen die zich ongesrust maken over hun eigen gezondheid.....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2009, 11:19:04
Je hebt diverse variaties in dit geval..

3 kanaals voor 200 euro..

met USB koppeling naar een PC..


De Omron met PC aansluiting kosten ruim 500 euro, 1 kanaals..

Echter Volledige 12 kanaals kom al tegen voor 800 euro, met USB koppelingen naar je PC.  met automatische intepretatie..  En de bijbehorende software is gratis te downloaden..

Binnen een jaar vind je zelfs 12 kanaals afleidingen systemen onder de 400 euro..
Je hebt ze nu al met bluetooth verbindingen.. en systemen om een volledige 12 kanaals afleidingen op je PDA of smartphone weer te geven..  Volledig galvanische gescheiden en met bekabeling die beschermt is tegen defibrillatie..

Ik geef maar even de voorbeelden, omdat niet alles wat voor weinig te koop is, ook altijd even geschikt is voor de "geavanceerde eerste hulp dienstverlener.. :-\


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Even een apart topic
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
De saturatiemeter vind ik nog te verdedigen, maar een ECG apparaat niet. ECG's zijn al moeilijk genoeg voor artsen en verpleegkundigen dus wat wil je hier in 's hemelsnaam mee als leek?
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
ECG's zijn al moeilijk genoeg voor artsen en verpleegkundigen dus wat wil je hier in 's hemelsnaam mee als leek?

Niets dus lijkt me ..... en kun je er wel wat mee dan ben je geen leek meer (op dat gebied)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Ik vind het wel iets voor in de HAP auto...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Ja inderdaad daar heeft het wel loegevoegde waarde lijkt me.
Zit zo'n ding er dan niet standaard in ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Sporadisch op enkele posten. Maar de meesten hebben geen mogelijkheid om ECG's te maken.

En om nou op iedere patient de AED te plakken en uit te laten lezen, lijkt me ook weer zo'n gedoe O0


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2009, 01:37:37
Wat een onzin zeg, krijgen we dan ook een huistuinkeuken ECG cursus erbij voor de leek??!!, allemachtig zeg hou je bij je leest als EHV-er. Allerlei EHV=ers die de CPA/MKA opbellen met de mededeling dat de saturatienu ernstig laag is bij de (COPD) patient.......zoals: de saturatie is maar 91%......
Vandaag nog een docent biologie meegemaakt die bij een allergische reactie van een van zn leerlingen aan CPA doorgaf dat de patient hypotensief was...(tensie was normaal en stabiel dus geen enkele vorm van lage bloeddruk aanwezig) en dat allemaal zelfs zonder apparatuur maar met zijn eigen waarneming vastgesteld en geinterpreteerd, zucht, dan zitten we als professionals niet te wachten op EHBO-Mac Gyvers die met allerlei meetapparatuur gaan rondstruinen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod