Nut en Noodzaak van 3-12-afleidingen en andere medische apparatuur voor "leken"

Auteur Topic: Nut en Noodzaak van 3-12-afleidingen en andere medische apparatuur voor "leken"  (gelezen 11922 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Zei de persoon die ECG's lezen als hobby heeft ::)  ;D

Ja mensen die daar niets mee hebben zullen er vast niet om vragen   ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Een ECG apparaat is een mooi meet-instrument mits je goed weet een ECG te interpreteren. Om maar eens te zwijgen over het plakken van de elektroden, patïentinstructies, kennis van artefact oorzaken (TL-buizen, bijvoorbeeld).

Over leken wil ik het niet eens hebben, dat is ronduit belachelijk. Over de HAP valt nog te twijfelen. De ECG kennis van een gemidddelde huisarts laat wat te wensen over, de meesten zullen dat ook beaamen. Hier is een mooi praktijkvoorbeeld:

Een aantal jaren geleden ben ik geroepen bij een pt. met pijn op de borst. De huisarts was ook ter plaatse met een co-assistent. Hij graait de door mij versgemaakte ECG uit mijn handen en begint het te bestuderen. Ik hoor hem nog zeggen: "Oh, wat een interessant configuratie". Even later moest ik bij de co-assistent in het oor fluisteren: "Ga jij hem vertellen dat hij het ondersteboven houdt, of moet ik het nog doen........?". ;D

Dit is overigens een waar gebeurd verhaal.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Waar gebeurd verhaal of niet, ik vind zo'n opmerking zinloos. Er worden op dit forum vaker voorbeelden aangehaald die slechts in zeer weinig gevallen voorkomen. Daarbij wordt een beeld geschets dat iedere HA geen infuzen kan prikken, geen ECG's kan lezen etc.

En, vanzelfsprekend, zal een HA op visite alleen een ECG moeten beoordelen, mits deze daarin bekwaam is. Daar is weinig discussie over mogelijk.

Groet,

HapAmbu

p.s. graag niet weer een sommatie van onkunde van HA'en na vorig bericht. Denk liever in een goede ontwikkeling dat een enkel praktijkvoorbeeld


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Laat ik er zelf aan toevoegen dat er voldoende verhalen over ambulanceverpleegkundigen. Dat was mijn punt niet. Ik wilde een grappig voorbeeld geven van wat er hier besproken wordt.

Het valt me tegen dat je zo fel reageert. Enige relativeringsvermogen was hier op zijn plaats geweest.

Jammer, een grappig verhaal schijnt hier niet meer te kunnen van sommigen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Oh, ik heb krom gelegen ;D En als illustratief voorbeeld dat ECG's lezen een kunst is waar je goed voor opgeleid moet zijn & moet bijhouden, is het prachtig ;)

En ik denk niet dat er veel mensen zijn die huisartsen als onkundig in het algemeen ervaren. :)
Arts  www.alphalog.nl


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Hoi WM,

Het was niet mijn intentie zo fel te reageren. Jammer dat dat bericht wel zo overkomt. Je weet hoe dat gaat op internet....

Geef toe, leuk voorbeeld O0

HapAmbu


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Waar gebeurd verhaal of niet, ik vind zo'n opmerking zinloos. Er worden op dit forum vaker voorbeelden aangehaald die slechts in zeer weinig gevallen voorkomen. Daarbij wordt een beeld geschets dat iedere HA geen infuzen kan prikken, geen ECG's kan lezen etc.

En, vanzelfsprekend, zal een HA op visite alleen een ECG moeten beoordelen, mits deze daarin bekwaam is. Daar is weinig discussie over mogelijk.

Groet,

HapAmbu

p.s. graag niet weer een sommatie van onkunde van HA'en na vorig bericht. Denk liever in een goede ontwikkeling dat een enkel praktijkvoorbeeld

Mmmm beetje aangebrand of heetgebakerd??? Of gewoonweg een overdosis frustratie opgedaan?

Zeer waarschijnlijk werk jij op een van de enige beste HAP-s in Nederland, ik kan je verzekeren, koester dat maar want elders in Nederland is het echt niet zo goed gesteld met de spoedzorg door huisartsen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Misschien heb je goede argumenten waarmee je kunt aangeven waarom het niet goed is gesteld met de spoedzorg van huisartsen 'elders'. Daar ben ik zeer benieuwd naar.

Misschien een idee voor een nieuw topic?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Nou, een eigen topic geven lijkt mij niet zo handig. Dat wordt binnen de kortste keer een getouwtrek tussen een paar leden hier die zich aangesproken (zo niet aangevallen) voelen.

Ik kan talloze voorbeelden geven van hoe het niet moet, van beide kanten overigens. Als er behoefte is om dit te bespreken dan doe het maar via een PM. Dit in het openbaar uitvechten is geen goed idee, er zijn dan alleen maar verliezers.

WM-Moderator
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Grijns... Leuk een aparte topic.. Inderdaad was mijn opmerking bedoeld voor het absurdisme wat is je soms in evenementen hulpverlening tegen komt..

Echter het is ook aardig om mensen wat achtergrond info te geven..   De technieken worden steeds simpeler.  En een paar stickertjes plakken, een aparaat aan doen, nog eens een bloeddruk meten in een lawaaierige omgeving en dan intelligent naar een schermpje kijken, kan je iedereen leren.. (En artefacten herkennen op goede software is ook niet zo erg moeilijk.. )  Het zijn leuke speeltjes, voor de gadgetfreaks..,

Echter ik ken ook artsen en inspecteurs, die VGA computer scherm met daarop een pulse oximeter aangesloten als een 12 kanaals ECG patienten monitor en moet je gezicht ook in plooi houden en de mensen natuurlijk heel serieus nemen... ;D ;D ;D ;D  
Helder natuurlijk is dat je in ieder vakgebied, mensen hun werk erg goed doen, of je komt mensen tegen die dat hellaas wat minder doen..

Mijn belangrijkste bezwaar is van dit soort ontwikkelingen, opkomst pulsoximetrie en ECG en patientenmonitor is het volgende :

Je gaat als hulpverlener (ongeacht je pluimage en deskundigheid. Zelfs al ben je cardioloog op zo'n evenement) geheel voorbij dat je de patient juist dan geen adequate zorg geeft.  Je vertraagt (de van te voren afgesproken) zorg.  

Een hulpverlener (ongeacht zijn deskundigheidsniveau) die bj ABCD instabiele patienten gaat (onnodig "dokteren" op zo'n evenement echter de rest van de hulpverleningsketen vertraag krijgt dat bij ons direct te horen..  Die gele taxi (met deskundige handjes) en dat grote gebouw met leuke SEH zusterjes is er niet voor niets...

Echter basisprincipes van eerste hulp dienstverlening, betekend nog steeds dat je mogelijkheden en eigen beperkingen heel goed kent, maar nog belangrijk is, dat je weet dat elke interventie, ook van invloed is op de kwaliteits(beleving) van jouw dienstverlening aan de patient.  Dus ook al kan je iets erg goed. moet je afvragen of de interventie op dat moment zodanig zinvol is, door de gehele keten van zorg heen..

Met een gele taxi (met blauwe lampjes en mooie toeters, en bijvoorkeur een leuke blonde dame, die deskundig is en allemaal werk en verantwoordelijkheid van je wil overnemen) aanrijdend is zijn de volgende handelingen per definitie onzinnig (als voorbeeld dan..)
  • Een ABCD instabiele patient aan een monitor leggen, terwijl die toch de gele taxi in moet, is dus bijna per definitie een onzinnige handeling.
  • Een patient aan pulse-oxymeter leggen terwijl die toch al 100% zuurstof krijg is een onzinnige handeling.

Ik merk steeds meer dat de basale organisatie niveau om snel gele taxi's ( met deskundige handjes) op de juiste locatie te krijgen al erg moeilijk is.. (geen heldere afspraken met de Meldkamers, Gidsfuncties niet geregeld, geen afspraken met ziekenhuizen, afspraken met ambulancediensten.. )
Laat men zich daar op focussen in plaats van meer gadgets in de "geavanceerdere" eerste hulp ruimte op evenementen.

Ik beken hoor, wij gaan er in ons dienstverleningsniveau niet aan gaan ontkomen dat we vaker dit soort gadgets aanwezig moeten zijn.. Maar daarom ben ik er nog niet blij mee.. En nog steeds moeten hulpverleners aan mij uitleggen waarom ze een patient aan dit soort gadgets aansluiten..

Voor marketing doelstellingen, is het leuk om met meer spullen en meer medisch uitziende gadgets, te komen.. Misschien wil de klant er wel meer voor betalen, echter het blijft kolder..  
Voor een paar evenementen willen organisatoren een gele taxi op het terrein hebben staan, tuurlijk die leveren we graag.. Maar die staan wel de hele dag uit hun neus te peuteren. Want de gewone gele taxi is er net zo snel en die nemen de patient nog mee ook..  ;D ;D