gebruik wervelplank

Auteur Topic: gebruik wervelplank  (gelezen 3603 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Gepost op: 20 januari 2004, 21:43:06
Graag zou ik wat meer informatie en voorbeelden hebben over het (correct) gebruik van een wervelplank.
Zoals hoe kan men ze gebruiken om een slachtoffer uit een auto te halen (rapid extraction).
Hoe plaatst men een liggend slachtoffer correct op een wervelplank.

Thx

ffemt19

Go home we got it !!!  We finish what others can't

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2004, 21:46:13
Ik heb er wat documentatie op m'n website over staan.

Had je dat al gevonden..

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2004, 22:04:39
Ja dat had ik al gevonden maar een stuk dat ik zoek heb je niet online staan. Waarschijnlijk om bepaalde redenen.

Thx

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't

bert

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2004, 22:39:48
Bij een extractie wordt het dak weggeknipt, dan wordt de zetel achteruitgebracht en kan de plank achter de patiënt worden geschoven.

Het so kan ook met de KED/RED zijdelings uit de wagen worden genomen en zijdelings op de plank geschoven.

Een liggend slachtoffer draai je "en block" (dus met minstens twee (en liefst 4) hulpverleners draai je het so, dan kan iemand anders de plank tegen het so schuiven en kan je het so op de plank rollen.

Maar als iemand beelden heeft is het inderdaad duidelijker

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2004, 10:10:32
Bij een rapid extraction hoeft het dak er niet af hoor.. en leg je ook geen wervelspalk aan.. OSS of KED..

Bij een Rapid Extraction schuif je de wervelplank onder de billen van het slachtoffer en gebruik je deze als een soort glijbaan om het slachtoffer uit de auto te halen en daarna rechtstreeks op de plank te bevestigen..

let op dat je hier gebruikt maakt van de fixatiepunten op het lichaam en je de schouder en bekkengordel inline houd.. (dus niet de knieen, wat ik ook wel hoor..)

De fixatiepunten (schoudergordel onder de oksels) gebruik je dat het slachtoffer niet doorzakt....

Ik zal even kijken of ik er foto's van heb die ik hier kan publiceren..  ;D

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2004, 12:13:00
Hoi,
De nieuwste versie van het PHTLS boek heeft een cd-rom erbij en daar staat op hoe je om moet gaan met een wervelplank. Dus ook een rapid extrication. Het boek is onlangs in het nederlands verschenen, de cd is echter nog alleen in het engels. Het boek is uitgegeven door de Stichting PHTLS, dit is dan weer een onderdeel van de SOSA - een stichting die de opleidingen verzorgt hier in Nederland. Ik weet alleen niet of ze verkopen aan mensen die de cursus niet willen volgen. Maar ja, je kunt ook de cursus volgen - is erg praktisch van opzet, en je leert er een hele boel.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

bert

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2004, 14:34:53
ter info
een foto van een extractie (de patiënt is Lotus Bianca :) bedankt voor de foto ;) )

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2004, 20:12:44
whoeha that`s me.
Graag gedaan ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN