EHBO-tas; hechtdraad & infuus!?

Auteur Topic: EHBO-tas; hechtdraad & infuus!?  (gelezen 25892 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

guest6532

• Gast
Gepost op: 13 mei 2009, 18:01:36
Ik zag in de Bever-catalogus (een grote outdoor-keten) een EHBO-set staan, met o.a. hechtpleisters en -draad, hechtnaalden, infuusnaalden, en een scalpel. Mag een 'leek' dit zomaar inzetten/gebruiken?
Link naar het product: http://www.careplus.nl/uploads/documents/27.pdf

Mvgr,
Tim

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2009, 18:08:23
Ik zag in de Bever-catalogus (een grote outdoor-keten) een EHBO-set staan, met o.a. hechtpleisters en -draad, hechtnaalden, infuusnaalden, en een scalpel. Mag een 'leek' dit zomaar inzetten/gebruiken?
Link naar het product: http://www.careplus.nl/uploads/documents/27.pdf

Mvgr,
Tim

Ben ze al vaker tegen gekomen, je kan ze ook bij Perry krijgen. Ik vind dit angstwekkend. En nee, het lijkt me niet dat een leek het mag gebruiken.

Hathi

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2009, 18:30:50
Dit soort setjes zijn bedoeld voor uitstapjes naar gebieden waar je niet zo zeker bent van de medische zorg...
Als je je daar laat hechten met je eigen naalden en draad, dan weet je in ieder geval zeker dat die zelfde naald niet gebruikt is in iemand anders...
MES Medische en EHBO Stam

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2009, 18:59:55
Dit soort setjes zijn bedoeld voor uitstapjes naar gebieden waar je niet zo zeker bent van de medische zorg...
Als je je daar laat hechten met je eigen naalden en draad, dan weet je in ieder geval zeker dat die zelfde naald niet gebruikt is in iemand anders...

Of op plaatsen waar je niet zo snel gevonden wordt.. Kun je met dat setje i.i.g. een gapende wond een beetje dichtkrijgen, totdat hulp arriveert / je heeft gelokaliseerd.

Jasper

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2009, 21:21:26
Vaak hangt het zo lang in dat soort zaken, dat het vast en zeker al over de houdbaarheidsdatum is  ;)

Houdt niet zo van de McGyver-achtige zaken  :'(
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2009, 22:00:14
hoi hoi

ik maak vaak reizen waar je in afgelegen gebieden komt, en als ik of mijn reisgenoten dan iets heeft weet ik zeker dat het materiaal steriel is. De houdbaarheidsdatum staat gewoon op de verpakking dus dat ligt aan jezelf...gewoon kijken welke de langst houdbare is. Dus niet voor je ehbo koffer thuis...maar voor op reis

greetz

ben

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2009, 23:43:56
Vaak hangt het zo lang in dat soort zaken, dat het vast en zeker al over de houdbaarheidsdatum is  ;)

Houdt niet zo van de McGyver-achtige zaken  :'(

Als je maatje dood ligt te bloeden, is op dat moment het enige wat telt: dicht naaien die handel. Geen houdbaarheidsdatum, die moet je in de gaten houden op je pakje melk.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2009, 00:10:09
toen ik naar zuid afrika op vakantie ging. en altijd als we naar china gaan nemen we ze mee. die dingen zijn jaren goed. en wil gewoon dat risco niet lopen
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2009, 01:35:10
Als je maatje dood ligt te bloeden, is op dat moment het enige wat telt: dicht naaien die handel. Geen houdbaarheidsdatum, die moet je in de gaten houden op je pakje melk.

Jahoor gewoon lekker zelf dichtnaaien en beetje ER terplaatse verrichten, succes ermee...... :-X :'( :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2009, 08:19:25
Jahoor gewoon lekker zelf dichtnaaien en beetje ER terplaatse verrichten, succes ermee...... :-X :'( :-\

Hier lijkt dat niet te kunnen, maar als je trektochten maakt waar hulp niet zo snel ter plaatse kan zijn kan zoiets wel een uitkomst zijn hoor. En er zijn echt mensen die naar zulke afgelegen gebieden gaan. Dat zal ook wel de reden zijn dat dit bij een buitensport zaak te koop is. Hier in nl zal je het niet snel nodig hebben, maar als je ergens in het buitenland diep het onbewoond gebied in trekt kan het levens reddend zijn.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)