EHBO-tas; hechtdraad & infuus!?

Auteur Topic: EHBO-tas; hechtdraad & infuus!?  (gelezen 25805 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2009, 11:09:20
Jahoor gewoon lekker zelf dichtnaaien en beetje ER terplaatse verrichten, succes ermee...... :-X :'( :-\

Nee, ik bel wel 112, zonder gsm-mast in de buurt. Dat gaat vast beter!  O0

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2009, 11:14:09
Ik zou idd niet weten waarom niet. Ben vaak zat in gebieden geweest waar alleen bereik was met sateliettelefoon en binnen een straal van tientallen kilometers geen bewoonde wereld...tja  dan moet je wat in noodsituaties..
En mocht het zo zijn dat bijvoorbeeld een hechtsetje over de datum is en ik heb m perse nodig (en ik zit mijlenver van de bewoonde wereld)..tja...dan gebruik ik die ook gewoon..

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2009, 11:25:35
Deze sets van CarePlus bestaan al tientallen jaren, en zijn niet alleen voor gebruik in de onbewoonde wereld bedoeld maar juist ook op die plaatsen waar de medische zorg ver beneden westers peil ligt.
Er zijn genoeg voorbeelden van ziekenhuisjes in de binnenlanden van Afrika alwaar de hele afdeling met dezelfde injectienaald wordt bediend, waarna deze in wat water wordt uitgespoeld voor de volgende dag. Op vakanties naar dit soort landen had ik ook een dergelijke set mee (een heel gerust gevoel), waarbij nog moet worden opgemerkt dat de fabricant een verklaring meelevert in verschillende talen dat de set bedoeld is voor medische hulp en niet voor drugsgebruik.

ik zou het meenemen van deze set alleen maar toejuichen en niet bekritiseren!!

Ruud

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2009, 11:31:12
Natuurlijk gaat m'n voorkeur uit naar dukverband en ontsmettingsmiddel, maar dat terzijde. In the middle of nowhere moet je roeien met de riemen die je hebt. Als ik op zulke afgelegen plekken kom, geeft het inderdaad een veilig gevoel dat ik wat noodspulletjes bij me heb.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2009, 11:33:59
Een vals gevoel van veiligheid... Voor het tijdperk van de antibiotica ging 90% van de mensen die zoiets overkwam gewoon dood aan infectie, iets wat je in de jungle ook zeker zal overkomen als je niet op tijd in een ziekenhuis terecht komt...
Als je wel hechtdraad maar geen materiaal voor een drukverband mee neemt, ben je gewoon fout bezig. Hechten is met name leuk om minder littekens te krijgen. Toegegeven: je kunt er ook bloedingen mee stoppen, maar daar heb je toch echt een opleiding voor nodig :)
Arts  www.alphalog.nl

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2009, 11:36:20
Als je wel hechtdraad maar geen materiaal voor een drukverband mee neemt, ben je gewoon fout bezig.

Een reepje van een kledingstuk?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2009, 11:38:07
En hechten kun je ook met haren, liaanreepjes, kledingdraadjes... Maar ik geloof dat we McGyver weer om de hoek zien komen. Ik bedoelde met name: neem nou gewoon snelverbanden, ideaalzwachtels e.d. mee, daar heb je meer aan dan hechtmateriaal, ook in de middle of nowhere. :)
Arts  www.alphalog.nl

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2009, 11:46:16
En hechten kun je ook met haren, liaanreepjes, kledingdraadjes... Maar ik geloof dat we McGyver weer om de hoek zien komen. Ik bedoelde met name: neem nou gewoon snelverbanden, ideaalzwachtels e.d. mee, daar heb je meer aan dan hechtmateriaal, ook in de middle of nowhere. :)

De medische set neem je ook mee naast je verbandmiddelen natuurlijk, de ene set vervangt de andere niet!!
Lijkt me nogal vanzelfsprekend dat je altijd op reis een ehbo-setje bij je hebt.......en alleen aangevuld met de CarePlus set bij reizen naar de derde wereld

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2009, 11:49:21

Daar heb je helemaal gelijk in, Delta! Mijn nekharen gaan ook overeind staan van ''McGyver-prutsers'', maar ik wilde er mee zeggen;
soms is iets doen, beter als niets doen. En als iemand een houdbaarheidsdatum als argument aandraagt...dan moet ik gewoon ff reageren! Ik zie het al voor me, je maatje is van een rots gekletterd, geen uitzicht op hulp, gaat de komende dagen ook niet komen, en je zegt, met je handen in je zei; Sorry maat, je bloedt langzaam dood, maar m'n hechtsetje is over de datum. Hou vol, pik!

Zoals ik al eerder zei; veel liever een drukverband / middel en wat ontsmettingsmiddel. En het liefst gewoon alarm kunnen slaan..

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2009, 11:54:58
De medische set neem je ook mee naast je verbandmiddelen natuurlijk, de ene set vervangt de andere niet!!
Lijkt me nogal vanzelfsprekend dat je altijd op reis een ehbo-setje bij je hebt.......en alleen aangevuld met de CarePlus set bij reizen naar de derde wereld

In het afgelegen Lapland had ik dat ook allemaal bij me. Plus zippobenzine, vuursteentjes, opwindbare led-lamp, thermokleding, breekstaafjes, druivesuiker en ga nog maar even door. We zaten op een gegeven moment zo'n 20km van de Russische grens, verder geen teken van leven gezien op wat rendieren na! Alleen maar sneeuw en bevroren meren. Geen gsm-bereik, niets. Dan ben ik erg blij met m'n goedgevulde rugzakje...  O0
En zeker met m'n ehbo-setje...