EHBO-tas; hechtdraad & infuus!?

Auteur Topic: EHBO-tas; hechtdraad & infuus!?  (gelezen 25890 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 15 mei 2009, 23:16:16
Mijn beste dinges,

Dit is een openbaar forum en iedereen mag roepen wat hij wil, ongeacht zijn of haar achtergrond. In het algemeen reageer ik serieus, met respect voor ieders mening.

Als je maatje dood ligt te bloeden, is op dat moment het enige wat telt: dicht naaien die handel.

Echter, wanneer dit soort ongenuanceerde tekst wordt neergeschreven ga je echt voorbij aan een aantal basisprincipes uit de chirurgie. Dan roep je maar wat en daar heb ik moeite mee. Het stoppen van een bloeding behelst iets meer dan het simpel "dichtnaaien van die handel". Je onderstreept vrij helder dat je geen chirurgische achtergrond hebt, dus het zou je sieren wanneer je je niet aan dit soort uitspraken waagt.

Wat je beschrijft is een nogal fictieve situatie, maar ik beken direct dat het niet ondenkbaar is en in een dergelijk geval zal men een aantal maatregelen moeten nemen om een bloeding tot staan te brengen. Om dit te bereiken dient men gewoon een aantal opeenvolgende principes uit de Eerste Hulpverlening toe te passen. Dat hoef ik hopelijk niet uit te leggen. Wanneer er sprake is van een bloeding die je niet kunt stoppen met behulp van die maatregelen in het theater wat jij schetst, dan heb je een ernstig probleem. Je gaat het dan niet redden met behulp van een hechtdraadje zonder specifiek chirurgische achtergrond. Je zult dan in staat moeten zijn een groot bloedvat te onderbinden. Dit is in de klinische setting, onder optimale omstandigheden soms nog verdomd lastig en je zult goed moeten begrijpen wat die optimale omstandigheden precies zijn. Grote bloedvaten liggen diep in het lichaam en het vereist heelkundige deskundigheid om deze te kunnen identificeren zodat je het chirurgisch probleem adequaat kunt attaqueren. Het lichaam is nu eenmaal geen meccanodoos. "Dichtnaaien die handel" is een vorm van populisme waarbij je volstrekt voorbij gaat aan de realiteit van een probleem in het scenario waarin jij dat schetst. Je moet dus echt ophouden om dit soort flauwekul op een serieus als dit forum te verkondigen. Bovendien benadruk je hiermee dat je geen enkel idee te hebben waarover je praat. Zelf hanteer jij de term "stompzinnig". Met de onderstaande opmerking maak je jezelf volstrekt belachelijk en de door jou gehanteerde spierballenterm is hier heel aardig van toepassing

Kom nou met argumenten waarom een leek wel of niet zou hechten in genoemde situatie..?

Wanneer een wond ondeskundig wordt gesloten, bestaat de kans dat een bloeding uiteindelijk tot stilstand komt door tamponade. Onder de huid zal zich in een dergelijk geval een fors hematoom bevinden, hetgeen een bekende bron is voor infectie. Daarom wordt vaak een wonddrain achtergelaten. Wederom een heelkundig principe. Met jouw goed bedoelde hechtingen om en infectie te voorkomen, heb je er dan door ondeskundig sluiten van de wond juist voor gezorgd dat de patiënt nog zieker wordt.

Daarom is het gewoon open laten van een wond, nadat de bloeding tot staan is gebracht zeker een optie. Genezing van een wond kan plaatsvinden per primam en per secundam. Wederom een basaal principe uit chirurgie. Het primair sluiten van een wond dient volstrekt aseptisch te geschieden. Een grote wond wordt anatomisch in lagen gesloten. Hiervoor moet men deze lagen niet alleen kunnen identificeren, bovendien moet men in staat zijn een keuze te kunnen maken uit het juiste hechtmateriaal voor desbetreffende laag. Indien de wond niet primair kan worden gesloten is genezing per secundam een optie. Tijdens de colleges Heelkunde heb ik een belangrijke stelregel onthouden en die is; "kleine chirurgie bestaat niet". Inmiddels ben ik de nodige ervaring en ik ben zeker niet de enige, die echt de allergrootste ellende heeft gezien door het ondeskundig sluiten van betrekkelijk kleine wonden. Tot en met dodelijke afloop aan toe!  

Kom nou met argumenten waarom een leek wel of niet zou hechten in genoemde situatie..?

Als ik jou was zo ik dus iets minder hoog van de toren blazen.

Groet,

Expert.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 16 mei 2009, 07:09:51
Mijn beste dinges,

Beste Expert,

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Al die sneren die je hebt verwerkt in je epistel, waren wat mij betreft niet nodig geweest, maar dat terzijde. Ik zie de zaken nu even wat anders in en ik besef zeer zeker dat wat ik geroepen heb (dichtnaaien die handel) erg ''stompzinnig'' over is gekomen! En dat is het ook.

Over het algemeen typ ik in discussies direct neer wat in mij opkomt, zonder blad voor de mond. Meestal lees ik ze nog even na en soms denk ik dan; kan dit wel? Deze uitspraak van mij kon dus blijkbaar niet, dat zie ik nu helder in. Bedankt daarvoor en hierbij mijn excuses voor mijn ongenuanceerde ''lekenuitspraak''.  ::) O0

Het is mij duidelijk dat er bij hechten van wonden veel meer komt kijken dan ik dacht. Echter, ik ben wel van mening dat ik mij beslist niet belachelijk heb gemaakt, zoals jij zegt. Integendeel,  zodra ik overtuigt ben van het feit dat ik totaal de plank heb misgeslagen in een discussie, gaat Dinges zonder schaamte met de billen bloot! En zoals je zelf ook al zegt; dit is een openbaar forum, wat betekent dat er mensen komen uit alle lagen, van huis-tuin-en-keuken EHBO-ers (ik dus) tot ervaren artsen. Meestal hou ik mij afzijdig van onderwerpen waar ik geen verstand van heb, dit keer echter niet. Dit moet je niet opvatten als hoog van de toren blazen! Het topic wekte mijn interesse, meer niet. Het risico dat ik ''terecht zou worden gewezen'' door iemand met ervaring en verstand van zaken, nam ik bewust. Maar ik zal nooit hoog van de toren blazen omtrent onderwerpen waar ik vrijwel niets  van af weet..

Nogmaals mijn oprechte excuses! Zand erover?  ::) ;)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 16 mei 2009, 11:27:13
Ik zou idd niet weten waarom niet. Ben vaak zat in gebieden geweest waar alleen bereik was met sateliettelefoon en binnen een straal van tientallen kilometers geen bewoonde wereld...tja  dan moet je wat in noodsituaties..
En mocht het zo zijn dat bijvoorbeeld een hechtsetje over de datum is en ik heb m perse nodig (en ik zit mijlenver van de bewoonde wereld)..tja...dan gebruik ik die ook gewoon..

Pleegje, mogelijk is het je een beetje ontgaan dat Dinges (whats in a name)  een leek/niet zorgprofessional is die zelf gaat knutselen met zn duur aangeschafte Care Plus hechtreissetje....wel iets anders dan  een zorgprofessional die kan handelen naar kennis van zaken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2009, 11:30:34
Daar heb je helemaal gelijk in, Delta! Mijn nekharen gaan ook overeind staan van ''McGyver-prutsers'', maar ik wilde er mee zeggen;
soms is iets doen, beter als niets doen. En als iemand een houdbaarheidsdatum als argument aandraagt...dan moet ik gewoon ff reageren! Ik zie het al voor me, je maatje is van een rots gekletterd, geen uitzicht op hulp, gaat de komende dagen ook niet komen, en je zegt, met je handen in je zei; Sorry maat, je bloedt langzaam dood, maar m'n hechtsetje is over de datum. Hou vol, pik!

Zoals ik al eerder zei; veel liever een drukverband / middel en wat ontsmettingsmiddel. En het liefst gewoon alarm kunnen slaan..

Een tip: blij lekker relatief veilig in de bewoonde 112 wereld binnen bereik van een GSM-mast,   zucht.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 16 mei 2009, 11:39:55
Een tip: blij lekker relatief veilig in de bewoonde 112 wereld binnen bereik van een GSM-mast,   zucht.

Citaat
met zn duur aangeschafte Care Plus hechtreissetje

Zucht. Waar staat dat ik zo'n setje bezit? Ik opperde in het begin van dit topic, dat ik zou handelen, ook als ik zo'n setje bij me zou hebben. Inmiddels ben ik aardig teruggefloten en op mijn nummer gezet. Ik heb te weinig verstand van zaken en ik had me inderdaad buiten dit topic moeten houden.

Is het nou klaar, of ben je van plan om nog een schop na te geven?  ;)

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 16 mei 2009, 11:42:29
En zeker met m'n ehbo-setje...

Zonder hechtsetje dus, misschien was dat niet helemaal duidelijk, ook mijn fout.  O0

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 16 mei 2009, 12:01:42
Hallo Dinges,

Het is zeker niet zo dat ik tracht meningen neer te sabelen. Dat heb je trouwens ook niet beweerd. Ik geef alleen duidelijk weer dat het niet mijn steil is. Nogmaals, het is een openbaar forum en er is respect voor ieders mening. Bovenaan staat dat discussies inhoudelijk worden gevoerd en er is ongelooflijk veel expertise en kennis aanwezig onder de forumleden. De meesten hebben veel ervaring en zijn zeer kritisch, zowel naar artsen, verpleegkundigen als naar andere deelnemers. Die kritische houding kan alleen wanneer er sprake is van respect naar elkaar toe door alle rangen heen. Inhoudelijke discussie en kennisvergroting zijn wat mij betreft de kernwoorden.

Ik vind het het enorm leuk met iedereen in discussie te treden en dat gaat er soms wat heftig aan toe. Ook ik ben niet bepaald heiliger dan de Paus. Ik reageer dan met scherpe pen en soms wordt de incisie dan iets groter dan strikt noodzakelijk. Het is natuurlijk van eminent belang even na te denken voordat je een mening verkondigd en vragen staat altijd vrij. Met de hoeveelheid kennis die thans onder de forumleden aanwezig is heb je vaak binnen een dag een inhoudelijke reactie.

Excuus aanvaard!

Groet,

Expert.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 16 mei 2009, 12:09:35
Het is natuurlijk van eminent belang even na te denken voordat je een mening verkondigd en vragen staat altijd vrij.

Expert,

Je hebt helemaal gelijk, ik zag het topic verschijnen en ik brulde maar wat. Mijn gedachte was; ik zou handelen, indien noodzakelijk. Verder als dat, dacht ik op dat moment niet.

Als je het niet erg vind ga ik nu even mijn wonden likken, en nee, ik zal ze niet hechten!  ;D

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 16 mei 2009, 12:13:44
Hallo Dinges,

Trek het je niet teveel aan. Het likken van de wonden is overigens een zeer zinvolle bezigheid. In je speeksel zitten namelijk immuunstoffen.

Groet,

Expert.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 16 mei 2009, 12:16:34
Hallo Dinges,

Trek het je niet veel aan. Het likken van de wonden is overigens een zeer zinvolle bezigheid. In je speeksel zitten namelijk immuunstoffen.

Groet,

Expert.

Vooral bij honden.       Toch?  ;D