EHBO-tas; hechtdraad & infuus!?

Auteur Topic: EHBO-tas; hechtdraad & infuus!?  (gelezen 25806 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

6301

• Forum gebruiker
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #50 Gepost op: 18 mei 2009, 09:29:24
Mijn mening is alleen gebruiken in uiterste nood in bijv. ontwikkelingslanden
waar de medische zorg ver onder peil is { nood breekt wet}.
Als je er geen ervaring mee hebt dan zo wie zo niet aan beginnen.
De kans bestaat dat dan het middel erger is dan de kwaal.
Hechten is en blijft een medische handeling voorbehouden
aan artsen.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 18 mei 2009, 09:32:41
Even een kleine correctie: het is een voorbehouden handeling, maar niet alleen voor artsen. Er zijn Physician Assistents en Nurse Practitioners die het ook doen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

6301

• Forum gebruiker
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #52 Gepost op: 18 mei 2009, 09:59:17
Even een kleine correctie: het is een voorbehouden handeling, maar niet alleen voor artsen. Er zijn Physician Assistents en Nurse Practitioners die het ook doen.

WM

Oké.
Bedankt dit wist ik niet.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 18 mei 2009, 10:28:05
Er is heel veel te koop, en heel veel te krijgen, en nog meer te ritselen..  ;D

Je moet goed kijken naar welke toepassing je iets gaat gebruiken..  Deze setjes zijn bedoeld voor bepaalde reisdoelstellingen, voor de toerist die ergens naar toe gaat..

Er zijn ook complete expeditiekits te krijgen en er zijn zelfs 9 daagse Emergency Wilderness First Responder trainingen te volgen, waar in je leert om vaardigheden te benutten, wanneer hulp voorlopig niet is, meer dan twee dagen riezen.
Als iemand wil leren hechten dan kan je dat in zo'n cursus leren..  En dan oefen je op een varkenspoot, die net daarvoor even uit de vriezer zijn gehaald...  Erg leuk om te doen en erg leuk om te leren, echter zinvol voor de reguliere ehbo-er niet echt..

Toepassing binnen Europese Unie, of op evenementen nee, natuurlijk niet,  Zelfs als je zaakjes niet goed op orde hebt, heb je meestal binnen 4 uur professionele hulp..  Maar in de grotten bij Belize,, kan het soms handig zijn, maar slimmer is dan om een Expert uittenodigen voor zo'n tripje... Vind tie vast leuk..   ;D ;D ;D

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 18 mei 2009, 11:16:01
Ja dus n.a.v. deze discussie, neem een hondje en wat pleisters en hechtstripjes/zwaluwstaartjes mee naar de verre bestemmingen :-)

TIjdens mijn laatste verre uitstapje had ik wel 6 husky-hondjes bij me.  ;D
En een gewoon ehbo-setje.  Zwaluwstaartjes knip je zelf, toch?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #55 Gepost op: 20 mei 2009, 13:09:15
Bij mijn vorige bedrijf kregen mensen die naar afrika gingen, een noodpakket mee, waaronder chirurgisch materiaal, bepaalde medicijnen en bloedvervangers.
niet om zelf te gebruiken bij anderen, maar de voor de behandeling door artsen. Daarmee de kans op een HIV en andere besmettingen veel minder ...

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 20 mei 2009, 13:19:14
Bij mijn vorige bedrijf kregen mensen die naar afrika gingen, een noodpakket mee, waaronder chirurgisch materiaal, bepaalde medicijnen en bloedvervangers.
niet om zelf te gebruiken bij anderen, maar de voor de behandeling door artsen. Daarmee de kans op een HIV en andere besmettingen veel minder ...

En nu maar afwachten of je het ook daadwerkelijk krijgt als je het onverhoopt nodig hebt.

Expert.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #57 Gepost op: 20 mei 2009, 17:28:21
En nu maar afwachten of je het ook daadwerkelijk krijgt als je het onverhoopt nodig hebt.

Expert.

Het werd in de jaren 80 braaf meegesleept, maar in de tien jaar dat ik daar werkte, weet ik maar van een van de medewerkers, dat hij zich op zijn hotelkamer heeft laten opereren aan een acute blindedarm. Ik verwacht dat toen ook het pakket gebruikt is. De hotelkamer was super steriel vergeleken met de OK in het ziekenhuis.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 20 mei 2009, 18:06:21
volgens je reisverzekering heb je recht op de medische verzorging die geliijkgesteld is aan de Nederlandse ziekenhuizen.
in de landen waar wij het over hebben kom je dus in particuliere ziekenhuizen terecht.

natuurlijk is er niet in elk dorp of stad een particulier ziekenhuis, maar soms verbaas je, je (ja ervaring bij een reisgenoot) waar die particulieren ziekenhuizen zitten.

het meenemen van infuus e.d. is niet overal toegestaan.
dat het in NL te koop is, houd niet in dat je het vrijblijvend mag invoeren in een ander land.
ik heb mee gemaakt dat wij Nederlands beter werden gecontroleerd dan de reizigers uit onze naasten landen ivm wij een "drugsland" zijn.

guest6532

• Gast
Reactie #59 Gepost op: 4 juni 2009, 21:13:29
Zo, dat zijn al heel wat reacties... :)

Ik ben zelf ook even aan het kijken naar een EHBO-tas/set. Mijn school zendt naar alle waarschijnlijkheid twee leerlingen ( de twee die het best overkomen op de jury) uit naar Kenia, om daar projecten van Edukans (Going Global) te bezoeken. Dit lijkt mij erg leuk, en ik wil mij dan ook gaan aanmelden. Dit is ook de reden waarom ik dit topic startte vanwege de injectienaalden e.d. Het is anderhalve week, inclusief reis. Dit houdt ongeveer in: 8 dagen werkelijk actief in Kenia. Wat raden jullie, naast alle vaccinaties natuurljk, aan om mee te nemen? Doe ik er goed aan om een hele EHBO-tas mee te nemen, met hele diverse dingen, van pleister tot nooddeken, van onbreekbare thermometer tot pijnstillers?

Alvast harteljk dank!