Ter Horst wil bezuinigen op politie

Auteur Topic: Ter Horst wil bezuinigen op politie  (gelezen 42324 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #60 Gepost op: 24 november 2009, 01:05:34
Burgemeesters schrijven Kamer over politiebezuinigingen

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article5472669.ece/Burgemeesters-schrijven-Kamer-over-politiebezuinigingen
Gepubliceerd op 23 november 2009, 17:23
Laatst bijgewerkt op 23 november 2009, 17:24

alkmaar -  
De Enkhuizer burgemeester Jan Baas verstrekt de vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken dinsdag een brief waarin de 26 burgemeesters uit Noord-Holland-noord hun verontrusting uitspreken over de bezuinigingen op de politie.

Al eerder deze maand bleek dat de burgemeesters twijfelen of ze wel verantwoordelijkheid willen nemen voor de politiebegroting 2010. Daar nemen ze begin volgende maand een besluit over.

Minister Guusje ter Ter Horst wil 190 miljoen per jaar bezuinigen op de politie. Voor het politiekorps Noord-Holland-noord betekent dit jaarlijks vijf tot zes miljoen minder. De burgemeesters vinden dat 'er een grens bereikt is'. Ze schrijven in een door de Alkmaarse burgemeester Piet Bruinooge ondertekende brief dat die bezuinigingen onherroepelijk ten koste gaan van de personele sterkte en dus van de aanwezigheid van politie op straat.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #61 Gepost op: 24 november 2009, 13:24:53
'Minister moet bezuinigingen politie terugdraaien'

http://www.nu.nl/economie/2129676/minister-moet-bezuinigingen-politie-terugdraaien.html

Uitgegeven: 24 november 2009 12:46
Laatst gewijzigd: 24 november 2009 12:45

AMSTERDAM – De eerder dit jaar door minister Guusje Ter Horst (Binnenlandse Zaken) aangekondigde bezuinigingen op politie zorgen ervoor dat er minder blauw op straat is en moet daarom worden afgeblazen.

Dat eist SP-Kamerlid Ronald van Raak. Dinsdagavond zal hij er bij de coalitiefracties op aandringen dat ze hem steunen in zijn appel aan de minister om de motie-Kant uit te voeren.
Deze aangenomen motie dwingt de minister ervoor zorg te dragen dat de bezuinigingen op politie, 190 miljoen euro per jaar, niet ten koste gaan van het aantal agenten op straat.
"De minister moet vaststellen dat het gewoon niet kan", aldus Van Raak tegenover NU.nl. "Uit ons eigen onderzoek blijkt dat politiebureaus nu al sluiten en circa 700 vrijgekomen functies bij de politie worden niet meer opgevuld. Bovendien is er te weinig geld voor voldoende oefening en degelijk materiaal."

Werkdruk
Volgens Van Raak is de werkdruk bij de politie nu al hoog en wordt dit alleen maar erger. "Als er in de ondersteuning gesneden gaat worden zal dit weer tot gevolg hebben dat de agenten het papierwerk zelf moeten doen, in de avonduren."
Ook de korpsbeheerders (burgemeesters) waren aanvankelijk tegen de bezuinigingsoperatie. Zij becijferden dat dit tot 2014 zo'n 4000 banen zou kosten. Uiteindelijk gingen ze akkoord na toezeggingen van de minister dat er onderzoek gedaan wordt naar het effect van de bezuinigingen op de hoeveelheid blauw op straat.

Opvangen
Ter Horst stelt dat de korpsen efficiënter kunnen werken en bovendien hun eigen financiële reserves kunnen inzetten om de bezuinigingen op te vangen.
De SP'er stelt dat er geen onderzoek nodig is om te concluderen dat de politie zich geen verdere inkrimping van de budgetten kan permitteren. "De minister vraagt het onmogelijke van de agenten."

Cao
Directe aanleidingen voor de noodzaak van bezuinigingen zijn de dure politie-cao, waarover in voorjaar 2008 na veel gedoe een akkoord werd bereikt, en de uit de hand lopende overheidsfinanciën als gevolg van de economische crisis.
Vorige week riepen Nederlandse agenten, verenigd in het Platform Bezorgde Dienders, de minister een petitie aan om haar ertoe te bewegen de bezuinigingen te herzien. Zij stellen dat er door het beknibbelen op politie er een 'schijnveiligheid' ontstaat.
De rellen in Hoek van Holland noemden ze daarbij als voorbeeld. Hierbij viel een dode.

© NU.nl/Lucas Benschop

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #62 Gepost op: 25 november 2009, 21:28:03
Politie centraal in debat over begroting Binnenlandse Zaken

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/verslagen/kamer_in_het_kort/vacaturestop_overheid.jsp
24 november 2009, begroting

– Een vacaturestop bij de overheid, winkeldiefstallen, de bureaucratie, de vrijwillige brandweer. Deze en andere zaken passeren de revue bij de behandeling van de begroting van minister Ter Horst en staatssecretaris Bijleveld (Binnenlandse Zaken). Maar de meeste aandacht gaat uit naar de politie.

"Te veel generaals en te weinig soldaten". Zo omschrijft SP'er Raak de situatie bij de politie. Net als Brinkman (PVV), Azough (GroenLinks) en Griffith (VVD) wil hij dat minister Ter Horst de voorgenomen bezuinigingen bij de politie terugdraait. "Ook de politie ontkomt niet aan bezuinigingen, maar dat mag niet leiden tot minder blauw op straat", zegt CDA'er Çörüz. Volgens Pechtold (D66) en Kuiken (PvdA) kan er veel gewonnen worden met slimmer en efficiënter werken.

Bonnenschrijverij
"Een politieminister die beweert dat het gezag van de politie bij burgers toeneemt door meer bonnen uit te schrijven, staat met de rug naar de maatschappij", meent Griffith. Direct stoppen met de verplichte bonnenschrijverij, zegt Van Raak. Van der Staaij (SGP) wijst op het gevaar dat de politie vooral eenvoudige vergrijpen aanpakt en zwaardere overtredingen laat lopen.

Winkeldiefstallen
Çörüz stelt vast dat het aantal winkeldiefstallen met maar liefst 70% is toegenomen. Is er nu echt niets te bedenken om winkeliers te beschermen tegen "impulscriminelen?". Verdonk weet de oplossing: capuchons in winkels en openbare ruimtes verbieden. Als mensen zich onveilig voelen, zullen ze ook niet graag meedoen om hun wijk veilig te maken, meent Anker (ChristenUnie). Heijnen (PvdA) vraagt extra aandacht voor de ontwikkeling van burgerschap: "Wie niet meedoet, moet niet zeuren".

Openbaar bestuur
"Nieuwe tijden vragen nieuwe vormen". Pechtold wil provincies vervangen door "opgeschaalde landsdelen". Ook de waterschappen kunnen wat hem betreft verdwijnen. Laten we beginnen met de deelgemeenten af te schaffen, bepleit Van Beek (VVD). Bij welke departementen is een vacaturestop mogelijk? vraagt De Pater (CDA). Een jaar lang geen externen inhuren biedt volgens Azough al soelaas. Heijnen zegt dat Ter Horst de crisis moet aangrijpen om het openbaar bestuur beter in te richten.

Het debat gaat verder op 26 november.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #63 Gepost op: 26 november 2009, 17:10:07
Er klopt al iets niet, als je wil bezuinigen én meer blauw wilt. Zult u niet eerst dat papierwerk verminderen voor de hardwerkende agenten, die een hart hebben voor hun werk?

Jammer. Er zijn zoveel agenten die volgens mij zoveel meer willen doen dan alleen maar bonnen schrijven. Maar wat wil je, als 371 miljoen alvast als inkomsten heb neer gezet uit boetes op je balans..
Ter Horst mag als het aan mij ligt haar volgende termijn vergeten...

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #64 Gepost op: 26 november 2009, 17:13:14
Ter Horst mag als het aan mij ligt haar volgende termijn vergeten...

Je weet echter nooit wat je ervoor terugkrijgt ;)
Remkes viel bijvoorbeeld ook niet echt in de smaak...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 26 november 2009, 17:14:44
Ik werk op een afdeling waar normaal 55 mensen werken. Door &%)&%)&%) moet er 10 % worden ingeleverd. Maar we moeten wel het zelfde werk blijven doen en aanleveren.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 26 november 2009, 17:21:58
Ik kreeg dit nieuwsbericht net binnen op de mail:

Ter Horst doet roze bril cadeau
Guusje ter Horst heeft ''een grap'' uitgehaald met SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak. De minister gaf hem een roze bril cadeau, met glazen in de vorm van een hartje, om hem te helpen met een positieve blik naar de toekomst van de politie te kijken.

Van Raak is kritisch op een miljoenenbezuiniging die de politie voor de kiezen krijgt. Ter Horst beweert dat de politie tientallen miljoenen euro's kan bezuinigen zonder dat dit ten koste gaat van blauw op straat, maar volgens Van Raak leeft de minister in een papieren werkelijkheid. Hij had haar eerder deze week een blauwe bril gestuurd.

Misschien zoek ik er teveel achter, maar ik vind dat je geen goed signaal afgeeft door de kritiek op die (lollige?) manier te pareren.
Dan lijkt het net alsof ze het niet serieus neemt en dat kan ik me toch niet voorstellen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #67 Gepost op: 26 november 2009, 17:28:05
Dan lijkt het net alsof ze het niet serieus neemt en dat kan ik me toch niet voorstellen.

Dat gevoel heb ik vanaf dag 1 al niet gehad met deze minister ....  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #68 Gepost op: 26 november 2009, 18:01:38
precies Jerom....

ze naait de hele politie en speelt mooi weer op op het groene pluche....  :(

en de burger die merkt de effecten...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 26 november 2009, 18:17:50
Grizz we kunnen gewoon niet meer doen dan mogelijk. Volgens mij begrijpt deze min niet wat artikel 2 van pw in houdt. Hulp verlenen aan we dat behoefd. Nu kunnen we dat wel vergeten. MIj hoop was gevestigd op de dat  Harry naar Brussel zou gaan en dat het kabinet zou vallen. Maar dat zit er ook niet in.