Ter Horst wil bezuinigen op politie

Auteur Topic: Ter Horst wil bezuinigen op politie  (gelezen 42655 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #70 Gepost op: 26 november 2009, 18:25:50
wat ik verwerpelijk vind is dat de minister schermt met het feit dat er geen ontslagen vallen... of dat er minder politie op straat is...

Nee men neemt gewoon minder nieuwe studenten aan.... ik weet het niet hoor maar volgens mij vermindert daarmee het blauw wel degelijk...

Dat ze dat gewoon glashard volhoudt... vind ik schandalig... integriteit op dat niveau is kennelijk niet belangrijk....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #71 Gepost op: 26 november 2009, 18:29:17
Politie centraal in debat over begroting Binnenlandse Zaken

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/verslagen/kamer_in_het_kort/vacaturestop_overheid.jsp
24 november 2009, begroting

Kamer bezorgd over bezuinigingen bij politie

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/verslagen/kamer_in_het_kort/politie.jsp
26 november 2009, begroting

– Nederland is veiliger geworden. Dat concludeert minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken). Toch houdt juist de veiligheid in Nederland de gemoederen bezig bij de behandeling van de begroting van Binnenlandse Zaken. Net als in het vorige debat over de begroting staat de politie centraal, in het bijzonder de bezuinigingen..

Bezuinigingen bij de politie hoeven niet te leiden tot minder blauw op straat. Daarvan is Ter Horst overtuigd. Zij gaat de ontwikkeling van blauw op straat volgen. Daarnaast moeten de komende drie jaar 4800 aspiranten naar school gaan. Korpsbeheerders die hier niet aan voldoen, kunnen rekenen op een aanwijzing. De theorie is mooi, maar de praktijk is volgens een aantal oppositiepartijen anders. Van Raak (SP): "De cijfers zijn aangekleed, maar de agenten uitgekleed.".

Efficiëntere rijksoverheid
Ook het Rijk moet bezuinigen. Doelstelling is 13.000 ambtenaren minder. Elektronisch factureren en het clusteren van meldkamers zijn voorbeelden van een efficiëntere bedrijfsvoering. Verder mag maximaal 13% van het totale aantal medewerkers extern ingehuurd zijn. Heijnen (PvdA) vindt dat de discriminatie van 50-plussers het land uit moet, te beginnen bij de overheid. Volgens de minister is 10% van de nieuwe medewerkers bij het Rijk boven de 50 jaar..

Administratieve lasten
Burger of professional, de administratieve lasten zijn soms hoog, ook door bureaucratie. Een rittenstaat bijhouden voor politieauto's is niet meer van deze tijd, vindt Pechtold (D66). CDA'er Çörüz verwijst naar de methode-Lisse, waarbij agenten meldingen telefonisch kunnen doorgeven aan collega's op het bureau: "Het ei van Columbus dat navolging verdient." Staatssecretaris Bijleveld is het eens met De Pater (CDA) dat de dienstverlening aan burgers merkbaar moet verbeteren. En dat gebeurt volgens haar ook..

Partijfinanciering
Hoe worden politieke partijen gefinancierd? Er komt een wetsvoorstel met regels voor het registreren en openbaar maken van donaties. Dat gemeenten en provincies geld uitbetalen aan partijen, zoals aan de SP, en niet rechtstreeks aan volksvertegenwoordigers, is niet langer toegestaan. Maar verder zijn partijen vrij om afspraken te maken met hun leden en medewerkers. Van Raak is geërgerd: "De minister grijpt in de interne democratie van mijn partij in.".

Op 1 december stemt de Kamer over de moties die bij dit debat zijn ingediend. Eind december komt de begroting in stemming..
Samen sterk in de hulpverlening!

sylvester1986

• Gast
Reactie #72 Gepost op: 26 november 2009, 20:46:28
Ter Horst doet roze bril cadeau

Guusje ter Horst heeft ''een grap'' uitgehaald met SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak. De minister gaf hem een roze bril cadeau, met glazen in de vorm van een hartje, om hem te helpen met een positieve blik naar de toekomst van de politie te kijken.

Van Raak is kritisch op een miljoenenbezuiniging die de politie voor de kiezen krijgt. Ter Horst beweert dat de politie tientallen miljoenen euro's kan bezuinigen zonder dat dit ten koste gaat van blauw op straat, maar volgens Van Raak leeft de minister in een papieren werkelijkheid. Hij had haar eerder deze week een blauwe bril gestuurd.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/11/ter_horst_doet_roze_bril_cadea.html

Bovenstaand bericht was al gepost op pagina 7 ;)

Daarom bericht verwijderd. Mod. Jerommeke

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #73 Gepost op: 7 december 2009, 11:40:22
Nog groot gat in politiebegroting

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/schagen/article5527751.ece/Nog-groot-gat-in-politiebegroting
Gepubliceerd op 06 december 2009, 21:03
Laatst bijgewerkt op 06 december 2009, 21:04

schagen -  
De begroting van het politiekorps Noord-Holland Noord is nog niet behandeld door het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio. In dat bestuur zitten de burgemeesters uit het werkgebied van het politiekorps.

Volgens burgemeester Hans Romeyn (Heiloo) zit er vanwege de geplande bezuinigingen nog een groot gat in de begroting van het korps. ,,Het stond ook niet op de agenda tijdens de laatste vergadering van de Veiligheidsregio. Juist omdat er nog zo'n groot probleem is. Mogelijk wordt de begroting in januari besproken, maar dan moeten er toch nog flink wat oplossingen worden gevonden. Er zal nog wel wat water door het Noordhollands Kanaal gaan voordat het zover is.''
Hoe groot het financiële probleem van het korps is, kan woordvoerder Menno Hartenberg van de politie niet zeggen. ,,Het ligt er aan hoe de bezuinigingen van de minister uit gaan pakken. Dat wordt allemaal nog berekend.''
Samen sterk in de hulpverlening!

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 7 december 2009, 13:32:40
In de regio rotterdam moetsen 800 fte's worden weg geschreven nu worden het er waarschijnlijk nog meer. Ik weet niet meer hoe ik mijn werk moet doen zo.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 7 december 2009, 14:06:21
In de regio rotterdam moetsen 800 fte's worden weg geschreven nu worden het er waarschijnlijk nog meer. Ik weet niet meer hoe ik mijn werk moet doen zo.

stadswachten, straatcoaches, enz zijn veel goedkoper...

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #76 Gepost op: 7 december 2009, 15:34:43
stadswachten, straatcoaches, enz zijn veel goedkoper...

Dus als ik op de knop druk, dan komt er in plaats van een volledig opgeleide collega een (met alle respect) stadswacht mij helpen  ::)
Ik weet niet hoe de verhouding is tussen de stadswachten en de collega's in Nederland, maar  :-\ :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 7 december 2009, 16:21:39
Je kan wel makkelijk zeggen doe maar een stadswacht, maar die hebben hun beperkingen. Sorry het zij en blijven BOA's

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 7 december 2009, 16:24:35
Je moet het denk ik meer zien dat bepaalde taken door anderen (goedkoper) als agenten gedaan kunnen worden zonder dat de kwaliteit terug loopt of er een grote gevaarszetting voor die persoon optreed. Vroeger liep de politie ook nog parkeerbonnetjes te controleren...  ;) Nu controleren controleurs indienst van de gemeente.  ;)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #79 Gepost op: 7 december 2009, 16:54:25
Je moet het denk ik meer zien dat bepaalde taken door anderen (goedkoper) als agenten gedaan kunnen worden zonder dat de kwaliteit terug loopt of er een grote gevaarszetting voor die persoon optreed. Vroeger liep de politie ook nog parkeerbonnetjes te controleren...  ;) Nu controleren controleurs indienst van de gemeente.  ;)

Met als doel de (relatief) duur betaalde politie-agenten zich te laten spitsen op de kerntaken.
Nu de agent weg gaan halen omdat ''een deel van het takenpakket tóch al word gedaan door BOA's'' is iets heel anders natuurlijk  :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !