Eerst even over Schiphol crashtenders. De Chrashtenders van Schiphol zijn niet bestemd voor gebruik buiten Schiphol-Airside, behoudens bijzondere gevallen zoals de Bijlmercrash, de scheepsbrand in Beverwijk en laatst natuurlijk de TK-Crash. Noem dit maar een geval van overmacht. De Schipholbrandweer is, klinkt raar, ook helemaal niet blij met inzet van Crashtenders buiten Schiphol-Airside. De voertuigen zijn er niet voor gemaakt (rubber vliegt alle kanten op), tevens bestaat de kans dat er te weinig (voorgeschreven) vliegtuig bluscappaciteit voorhanden is, waardoor Schiphol banen zou moeten sluiten. Dat wil men absoluut vermijden ivm gevaarzetting. (en kosten)
@Crashtender: De E-one's van de KLU zijn voorzien van een militair registratiekenteken, en vallen als mil.voertuig in een speciale catagorie. (net als een Leopard II) Raar, maar waar
Dit blijft een voertuig waarvoor geen kenteken is afgegeven, en dus voldoet niet aan de voorwaarden voor gebruik op de openbare weg.
@EHBjOOST: Klopt, Schiphol Crashtenders komen wel eens van Air-side af en krijgen dan vaak begeleiding van de KMar. (was nu niet het geval) Er vinden zelfs gezamelijke verkenningsritten plaats om te kijken of alles wel past op de smalle weggetjes rond het luchtvaartterrein. Tja, geen idee of deze crashtender op een dieplader past. Dat is natuurlijk geen probleem van de wetgever. Een handelaarskenteken is ook geen oplossing. Met bedrijfsactiviteiten worden de activiteiten (proefrit, verplaatsing naar andere garage etc.) van bv een garage bedoeld. Geen beurs in Katwijk.
Die Schipholbordjes die jij bedoeld geven alleen aan dat je het Luchthaventerrein betreedt. De openbare weg gaat tot aan het hekwerk en doorgangen naar Schiphol Air-side. Op Schiphol-Airside rijden veel ongekentekende voertuigen rond. Deze mogen dus niet de openbare weg op en worden teruggestuurd (en eventueel geverbaliseerd) als zij dat wel doen.
@Ron-Almere: Klopt nog steeds niet wat je schrijft Ron. Behoudens inzet bij calamiteiten en oefeningen/verkenningen onder begeleiding komen deze crashtenders nooit op het normale wegennet van Schiphol, zijnde openbare weg. Zij blijven (normaal gezien) altijd achter de hekken, dwz op "Air-side" en dat gedeelte is geen openbare weg. Verder kan je wel zo flauw stellen dat het wel is toegestaan om een niet gekentekend voertuig zo over de openbare weg te laten rijden, maar dat ga je nergens terugvinden. Lees die link naar het RDW nog eens. Daar staat het enige correcte antwoord.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord. Leuke casus