Handelaarskentekens & kurzzeit kentekens op hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Handelaarskentekens & kurzzeit kentekens op hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 18681 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159

Naar aanleiding van http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,29567.0.html, ongeval met crashtender, even de discussie over groene handelaarskentekens afgesplitst

Palmpie mod







Gelukkig niemand gewond, maar kan iemand mij vertellen wat dit ongekentekende voertuig in godsnaam op de A4 te zoeken had ? De enige juiste manier van verplaatsen naar Katwijk was middels een dieplader geweest. Ik denk dat dit voor Schiphol een duur grapje gaat worden.




Ron-Almere

  • Gast
Gelukkig niemand gewond, maar kan iemand mij vertellen wat dit ongekentekende voertuig in godsnaam op de A4 te zoeken had ? De enige juiste manier van verplaatsen naar Katwijk was middels een dieplader geweest. Ik denk dat dit voor Schiphol een duur grapje gaat worden.

 het voertuig was voorzien van zgn groene handelaarskentekenplaten. Dus waarom zou je moeilijk doen als het gewoon zo kan?


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Vriendelijke reactie Ron, maar niet zo slim. Natuurlijk heb ik die groene handelaarsplaat zien zitten, maar dat gaat naar mijn mening niet op in deze. Voor deze Crashtenders zijn überhaupt geen kentekens afgegeven, omdat zij nimmer op de openbare weg komen. Kijk maar eens op deze site vh RDW en denk dan nog eens na over mijn (overigens zeer serieuze) opmerking.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/het_kentekenbewijs/handelaarskentekenbewijs/gebruik-handelaarskentekenplaten.htm


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Zoals in de regels staat: Het gebruik van het handelaarskenteken moet direct verband houden met de door uw bedrijf opgegeven bedrijfsactiviteiten. Misschien dat een demonstratie van de Schipholbrw tot de bedrijfsactiviteiten behoort? En dan buiten Schiphol? Is dat ook zo omschreven? Ik denk het niet!
Kan wel een interessante discussie opleveren. Dus een terechte opmerking van Sherrif lijkt me. En om daar nu zo op te reageren  ???
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Ron-Almere

  • Gast
Dit voertuig was onderweg naar een beurs zoals Bozo al aangaf. En het nooit op de openbareweg komen van deze voertuigen, ik zeg turksvliegtuig, Bijlmerramp en zo zijn er nog wel wat voorbeelden van deze voertuigen op de openbareweg. Ook op Spl rijden ze wel eens op het wegenet en dat is ook openbareweg. En voor het transport van dit voertuig mag men gebruik maken van groene platen. Maarja daar is niet iedereen van op de hoogte.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Los van het feit of het mag is er vaak alleen een verzekeringsdekking op basis van WA afgegeven op de handelaarsplaten voor de vergoeding van schade aan derden. Cascodekkingen zijn uitzonderlijk...  :-\

Lag er fraai bij...

Collegae van Logicx Zaandam kwamen met hefkussens en zwaar bergingsvoertuig in de file terecht, eveneens op weg naar IVIC, zij hebben terplaatse hun diensten aangeboden. Dit bleek niet nodig na overleg met oa de gecontracteerde CMV-berger heeft uiteindelijk deze zelf een bergingsvoertuig en telekraantje geregeld.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Gelukkig zijn de inzittende ongedeerd gebleven. Volgens mij komen de crashtenders afentoe ook wel buiten het landingsterein. Bij de brand op het tankstation op de A4 werden toch ook ingezet?

Van wat ik heb gehoord, is dat als  crashtenders verplaatst worden, ze op de openbare weg gewoon rijden met politie begeleiding. Ik heb geen idee of dit nu ook het geval was.

Wat betreft een dieplader? De crashtender is 3,75 meter hoog. Zet die op een dieplader en je komt opweg naar valkenburg een paar rottige viaducten tegen. En dat geeft ook rotzooi. ;-)  

Wat betreft bedrijfsactiviteiten. Valkenburg is nog steeds een officieel vliegveld. Het is gesloten voor militair verkeer. Maar er zit nog steeds luchtvaart.
Ook op Spl rijden ze wel eens op het wegenet en dat is ook openbareweg.
Schiphol is luchthaven terein. Zolang ze niet voorbij de bordjes van luchthaven terein volgens wetsartikel zus en zo komen, zijn ze nog steeds op de luchthaven.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
De E-one's van de Koninklijke Luchtmacht zijn ook regelmatig onderweg van het ene vliegveld naar het andere. Dat mag schijnbaar ook gewoon. Hetzelfde geldt voor allerlei transporten van afzonderlijke afmetingen, zoals windmolens en dergelijke. Dus waarom zou deze crashtender niet over de snelweg mogen? Met een ontheffing kan een heleboel geregeld worden. Laten we eerst de officiële berichten maar eens afwachten. Het kon zomaar zijn dat de papieren voor dit transport keurig in orde waren.......
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
De E-one's van de Koninklijke Luchtmacht zijn ook regelmatig onderweg van het ene vliegveld naar het andere. Dat mag schijnbaar ook gewoon.
Klopt. Ik heb wel eens een E-one van de KL achter me gehad op het schiphol terein.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Eerst even over Schiphol crashtenders. De Chrashtenders van Schiphol zijn niet bestemd voor gebruik buiten Schiphol-Airside, behoudens bijzondere gevallen zoals de Bijlmercrash, de scheepsbrand in Beverwijk en laatst natuurlijk de TK-Crash. Noem dit maar een geval van overmacht. De Schipholbrandweer is, klinkt raar, ook helemaal niet blij met inzet van Crashtenders buiten Schiphol-Airside. De voertuigen zijn er niet voor gemaakt (rubber vliegt alle kanten op), tevens bestaat de kans dat er te weinig (voorgeschreven) vliegtuig bluscappaciteit voorhanden is, waardoor Schiphol banen zou moeten sluiten. Dat wil men absoluut vermijden ivm gevaarzetting. (en kosten)

@Crashtender: De E-one's van de KLU zijn voorzien van een militair registratiekenteken, en vallen als mil.voertuig in een speciale catagorie. (net als een Leopard II) Raar, maar waar  :o  Dit blijft een voertuig waarvoor geen kenteken is afgegeven, en dus voldoet niet aan de voorwaarden voor gebruik op de openbare weg.

@EHBjOOST: Klopt, Schiphol Crashtenders komen wel eens van Air-side af en krijgen dan vaak begeleiding van de KMar. (was nu niet het geval) Er vinden zelfs gezamelijke verkenningsritten plaats om te kijken of alles wel past op de smalle weggetjes rond het luchtvaartterrein. Tja, geen idee of deze crashtender op een dieplader past. Dat is natuurlijk geen probleem van de wetgever. Een handelaarskenteken is ook geen oplossing. Met bedrijfsactiviteiten worden de activiteiten (proefrit, verplaatsing naar andere garage etc.) van bv een garage bedoeld. Geen beurs in Katwijk.
Die Schipholbordjes die jij bedoeld geven alleen aan dat je het Luchthaventerrein betreedt. De openbare weg gaat tot aan het hekwerk en doorgangen naar Schiphol Air-side. Op Schiphol-Airside rijden veel ongekentekende voertuigen rond. Deze mogen dus niet de openbare weg op en worden teruggestuurd (en eventueel geverbaliseerd) als zij dat wel doen.

@Ron-Almere: Klopt nog steeds niet wat je schrijft Ron. Behoudens inzet bij calamiteiten en oefeningen/verkenningen onder begeleiding komen deze crashtenders nooit op het normale wegennet van Schiphol, zijnde openbare weg. Zij blijven (normaal gezien) altijd achter de hekken, dwz op "Air-side" en dat gedeelte is geen openbare weg. Verder kan je wel zo flauw stellen dat het wel is toegestaan om een niet gekentekend voertuig zo over de openbare weg te laten rijden, maar dat ga je nergens terugvinden. Lees die link naar het RDW nog eens. Daar staat het enige correcte antwoord.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord. Leuke casus  O0