Handelaarskentekens & kurzzeit kentekens op hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Handelaarskentekens & kurzzeit kentekens op hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 18708 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 25 september 2009, 01:11:30
Weet iemand hoe die, justitieel, afgelopen is? ???

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Is de 17-143 al in dienst? Hij heeft op de foto een groene kentekenplaat...

Geen idee hoe het bijvoorbeeld verzekerings-technisch zit met groene platen en een inzet, maar op de foto is een persoon in burgerkleding te zien, dit zal dus niet een foto tijdens een inzet zijn lijkt mij.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
een groene plaat is een handelaars plaat.

ik ken de wet niet helemaal maar volgens mij mag alleen de handelaar rijden met de handelaarsplaat.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Blauwie

• ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Niet alleen de handelaar denk ik want als je een proefrit gaat maken in een auto krijg je vaak ook groene platen.  ;)
Brandweer Papendrecht

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Handelaarskentekenbewijs
Beschrijving
Onder bepaalde omstandigheden kan een bedrijf in aanmerking komen voor speciale kentekenbewijzen, de zogeheten handelaarskentekenbewijzen, ook wel 'groene platen' of 'HA-platen' genoemd. Deze platen kan het bedrijf gebruiken voor de motorrijtuigen die deel uitmaken van de bedrijfsvoorraad (bijvoorbeeld voor auto's die nog niet gekentekend zijn en die het bedrijf wil tentoonstellen in een showroom). Daarnaast kunnen de platen gebruikt worden voor motorrijtuigen die hersteld of bewerkt worden. Het voordeel van dergelijke platen is dat de verplichting om voor een motorrijtuig een specifiek kenteken op te geven nog niet op dergelijke motorrijtuigen van toepassing is. U kunt de platen alleen in Nederland gebruiken, bijvoorbeeld voor een proefrit, maar niet voor het parkeren op de openbare weg. Een bedrijf dat beschikt over een 'erkenning bedrijfsvoorraad' of waar bedrijfsmatig voertuigen voor derden worden hersteld of bewerkt, kan een aanvraag indienen voor een handelaarskentekenbewijs. Hiervoor moet u beschikken over een 'inrichting' waar onder alle weersomstandigheden de bedrijfsactiviteit kan worden uitgeoefend. Ook moet de inrichting een goed afsluitbare ruimte hebben voor alle bescheiden die met het handelaarskenteken te maken hebben. Het gebruik van het handelaarskenteken moet direct verband houden met de door het bedrijf opgegeven bedrijfsactiviteiten. Het bedrijf mag het handelaarskenteken alleen gebruiken voor voertuigen die onder de bedrijfsvoorraad vallen of die hersteld of bewerkt worden.

Voorwaarden
Een bedrijf komt in aanmerking voor het handelaarskentekenbewijs indien het beschikt over een 'erkenning bedrijfsvoorraad' als bedoeld in de Wegenverkeerswet of als het zich bezighoudt met de exploitatie van een of meer ondernemingen waar voertuigen bedrijfsmatig worden bewerkt of hersteld voor derden. Het bedrijf moet aan bepaalde inrichtingseisen voldoen en het gebruik van het handelaarskenteken moet direct verband houden met de door het bedrijf opgegeven bedrijfsactiviteiten.

Aanpak
Het handelaarskenteken kan worden aangevraagd bij de RDW Veendam. Na ontvangst van de aanvraag zal een bedrijvencontroleur van de RDW aan afspraak met het bedrijf maken om de aanvraagprocedure verder door te nemen. Aan de aanvraag van het handelaarskenteken zijn geen kosten verbonden.

aldus het overheidsloket.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Voor de volledigheid:

Hoofdstuk 5. Handelaarskentekenbewijzen

Artikel 44 Kentekenregelement
Gebruik Handelaarskenteken.

1.
 Een handelaarskenteken mag slechts worden gebruikt door degene aan wie het is opgegeven dan wel een door deze aangewezen persoon. Het gebruik is slechts toegestaan voor de categorie waarvoor het is opgegeven.

2.
 Een handelaarskenteken mag worden gebruikt voor voertuigen die ter bewerking of herstel aan degene aan wie het kenteken is opgegeven ter beschikking zijn gesteld.

3.
 Een handelaarskenteken moet worden gebruikt voor voertuigen die behoren tot de bedrijfsvoorraad van degene aan wie het kenteken is opgegeven.

4.
 Een handelaarskenteken mag uitsluitend worden gebruikt indien met het voertuig als bedoeld in het tweede en derde lid gebruik van de weg wordt gemaakt in het kader van bedrijfsactiviteiten van het erkende bedrijf of de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het handelaarskenteken is opgegeven.

5.
 Voor overtreding van het eerste tot en met vierde lid is degene aan wie het handelaarskenteken is opgegeven aansprakelijk.

Opzich een leuke discussie. Er zijn mij meerdere voorbeelden bekend van ''misbruik'' door overheidsinstantie's. De hoogwerker van brandweer Hilversum heeft bijvoorbeeld ook een tijdje op groene platen rond gereden.

Daarnaast mag men, als Nederlands ingezetene niet rijden met een buitenlands voertuig, omdat men dan allerlei belastingen onduikt ...
Iets wat bij demo-voertuigen ook regelmatig voorkomt  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Daarnaast mag men, als Nederlands ingezetene niet rijden met een buitenlands voertuig, omdat men dan allerlei belastingen onduikt ...

Zonder hier al te veel off-topic op door te gaan... Een tijdje terug tijdens een grote controle met politie, douane, marechaussee, rdw en de belastingdienst kwam er een Duitse auto de controleplaats op. Er bleek een Nederlander in te zitten die voor een Duits bedrijf werkte dat ook zaken deed in Nederland. Die Duitse auto had hij dus van de zaak, samen met papieren waaruit bleek dat 'de baas' de BPM had betaald, en na een belletje werd ook duidelijk dat keurig alle belasting steeds werd betaald. Meneer mocht doorrijden ;)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Zonder hier al te veel off-topic op door te gaan... Een tijdje terug tijdens een grote controle met politie, douane, marechaussee, rdw en de belastingdienst kwam er een Duitse auto de controleplaats op. Er bleek een Nederlander in te zitten die voor een Duits bedrijf werkte dat ook zaken deed in Nederland. Die Duitse auto had hij dus van de zaak, samen met papieren waaruit bleek dat 'de baas' de BPM had betaald, en na een belletje werd ook duidelijk dat keurig alle belasting steeds werd betaald. Meneer mocht doorrijden ;)

Tsja, in zoverre, Nederlandse BPM betaald men niet in Duitsland en (Nederlandse) wegenbelasting (bijvoorbeeld) ook niet. Gelukkig is dit geen politiezaak maar een zaak van de Douane/Belastingdienst
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Even een andere vraag.

Van de week meegemaakt dat een auto met een handelaarsplaat een ongeval kreeg met een gewoon voertuig.

wat moet er allemaal anders ingevoerd worden op het schadeformulier.

Als dit teveel off-topic is mag er een eigen topic van gemaakt worden.

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geïnteresseerde
Even een andere vraag.

Van de week meegemaakt dat een auto met een handelaarsplaat een ongeval kreeg met een gewoon voertuig.

wat moet er allemaal anders ingevoerd worden op het schadeformulier.

Als dit teveel off-topic is mag er een eigen topic van gemaakt worden.

Gewoon, de normale gegevens...

Handelaarskenteken staat op naam van een bedrijf (verzekeringsnemer), dit bedrijf heeft een verzekering voor het rijden op handelaars kenteken (verzekering), er rijdt iemand in de auto (bestuurder) en er heeft een ongeval plaats gevonden (kruisjes in het midden + evt. schade aan voertuig aangeven etc.)
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)