Die kwestie komt hier ieder jaar weer om de hoek kijken
Zoek maar eens op 'Franco' in dit board
Ik had overigens begrepen dat dit zou gaan veranderen, ook i.h.k.v. Europese eenheid op het gebied van zwaailichten. Kennelijk is het zo ver nog niet.
Ik ben even gaan zoeken maar helaas is dat niet waar zover ik het na kan gaan. In 2001 vroeg María Sornosa Martínez (PSE) steun vanuit de Commissie om tot harmonisatie te komen. Het antwoordt van de Commissie was:
"(....) De Europese wetgeving bevat momenteel geen bepalingen betreffende de bouw van voertuigen voor
hulpverleningsdiensten, en in het bijzonder betreffende de kleur van de door deze voertuigen gevoerde
zwaai- of knipperlichten. Deze voertuigen worden gebouwd of aangepast overeenkomstig de eisen van de
autoriteit die de voertuigen aanschaft, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke operationele
behoeften van deze autoriteit. Verschillen tussen deze eisen kunnen niet als handelsbelemmeringen worden
beschouwd.
De Commissie erkent dat in andere lidstaten dan Spanje het gebruik van blauwe zwaai- of knipperlichten
niet aan de politie is voorbehouden. Zolang er geen duidelijke aanwijzingen zijn dat het gebruik van oranje
lichten door ambulances en brandweerauto’s in Spanje een aanzienlijk risico oplevert, is er geen aanleiding
om voorstellen in te dienen waarin wordt bepaald dat alle voertuigen van hulpverleningsdiensten voorzien
moeten zijn van blauwe zwaai- of knipperlichten. De Commissie zal deze kwestie niettemin verder
onderzoeken in overleg met de desbetreffende Spaanse autoriteiten (EC2002/C 40 E/238)".
Ik heb zelf geen recentere uitspraken van de Commissie kunnen vinden m.b.t. deze vraag. Volgens mij zijn er dan ook geen wijzigingen geweest sinds de beantwoording van deze vraag.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2002:040E:0220:0220:NL:PDF