politie begeleiding ambulance

Auteur Topic: politie begeleiding ambulance  (gelezen 18461 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Gepost op: 22 januari 2004, 20:39:51
Bij ons in het amsterdamse is een speciale regeling tussen de CPa, de verkeerspolitie en het RIC(meldkamer politie) over spoed begeleiding van ambulance´s. Hoe is dat geregeld in andere regio´s. Ik hoor ook wel eens dat somige ambu chauffeurs geen prijs stellen op begeleiding. Ben benieuwd naar de reakties.

MVG
Mike




Lukas074

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2004, 20:50:56
Dat vind ik toch vreemd als er chauffeurs zijn die het niet prettig vonden als ze begeleid worden, bij ons in Rotterdam wordt er in de eerste instantie alle drukke kruispunten stilgelegd en uit de richting waaruit de het transport komt, wordt het verkeer doorgetrokken en de rest van het kruispunt heeft geen doorgang. En als er genoeg tijd is en personeel worden ALLE kruispunten en zijwegen afgesloten.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2004, 22:38:36
Volgens mij las ik pas ergens op het forum dat dat in Rotterdam verleden tijd is, of enkel in heel bijzondere gevallen, omdat de stad geheel ontregeld zou raken.
Maar dat hoor k dan nog wel.

Christian


bert

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2004, 22:40:04
Citaat
bij ons in Rotterdam wordt er in de eerste instantie alle drukke kruispunten stilgelegd en uit de richting waaruit de het transport komt, wordt het verkeer doorgetrokken en de rest van het kruispunt heeft geen doorgang. En als er genoeg tijd is en personeel worden ALLE kruispunten en zijwegen afgesloten.

slik ... wij moeten smeken om begeleiding van 1 wagen ....


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2004, 00:10:10
begeleiding van 1 wagen???? daar wordt het volgens mij alleen maar gevaarlijker van.....mensen horen een sirene...denken dat de politieauto voorbij is...rijden verder....verrek..een ambulance...

lijkt mij niet handig.....denk ik....

m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2004, 08:45:08
Dat is de reden waarom in regio Hollands Midden alleen politiemotors de begeleiding doen.
Minimaal 1 motor voor de ambu.
Verder worden drukke kruispunten afgezet.

Voorkeur is 2 of 3 motoren en dan hoeven kruisingen niet meer afgezet worden. De motoren regelen alles zelf.

Rader.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2004, 09:15:38
Bij ons varieert het nogal. Regelmatig is zomers een badplaats als Zandvoort gewoon niet te bereiken. De huidige infrastructuur naar de badplaats zijn twee wegen, waarvan 1 midden in het dorp uitkomt en de andere op een doorgaande parkeerplaats, alwaar een ieder z'n laatste parkeerplaatsje probeert te claimen. Momenteel worden er aan beide toevoerwegen gewerkt wat dus resulteerde afgelopen weekend dat er een kilometers lange file staat waar je alleen tegen de richting in langs kan of over een fietspad waar kleine kinderen fietsen, skeleren, wandelen etc. en dat in twee richtingen.
In dit soort situaties heb ik graag begeleiding van motoren, maar het ontbreekt momenteel aan mankracht, dus . . . . . . . .

Bij begeleiding naar een ziekenhuis na trauma, dan probeer ik altijd minimaal 1 politieauto voor me te krijgen met een portofoon van ons op een CPA-kanaal, zodat ik steeds in contact ben met m'n begeleiding en zij kunnen meeluisteren. Het is namelijk wel makkelijk als je een "meeting-point" met de heli afspreekt en de politie is op de hoogte dat er een heli op een lokatie gaat landen of als je moet uitwijken naar een ander trauma-centrum.

De begeleidende politieauto zorgt er ook voor dat de volgende kruisingen worden stilgelegd, zodat de rit vloeiend verloopt.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Lukas074

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2004, 18:10:55
In Rotterdam zijn er nog regelmatig spoedtransporten, en in bijzondere gevallen??????

Als het spoed is is het spoed en niks anders


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2004, 21:13:33
In Groningen wordt het nog op verzoek van de CPA sporadisch gedaan, voor ambu's van buiten de regio met veel haast. Uitgevoerd door motorrijders met de VRI kasten op de kruisingen op handbediening, en radiostilte voor de begeleiding. Vroeger [flauwekul] toen de rijksdaalders nog van hout waren [/flauwekul] gebeurde een ambu begeleiding bijna dagelijks.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


bert

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2004, 12:22:33
Citaat
begeleiding van 1 wagen???? daar wordt het volgens mij alleen maar gevaarlijker van.....mensen horen een sirene...denken dat de politieauto voorbij is...rijden verder....verrek..een ambulance...

inderdaad
Daarom dat ik er nooit achter vraag. De politie staat hier heel weigerachtig tegenover begeleiding. Ik vind dat spijtig want in bepaalde gevallen is het echt wel nuttig.

Wat je zegt over 1 wagen gaat trouwens bij ons ook op voor de MUG. In veel gevallen volgt de MUG (= MMT) de ziekenwagen na een interventie. Je kan je wel voorstellen wat er op een kruispunt gebeurt als de mensen een ziekenwagen verwachten en er rijdt plots nog een wagen achter ... nochtans is het heel moeilijk om collegae daarvan te overtuigen.