politie begeleiding ambulance

Auteur Topic: politie begeleiding ambulance  (gelezen 18748 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2004, 13:21:42
Ik denk dat het drama in Maastricht afgelopen jaar de politie toch wel enigszins aan het denken heeft gezet op dit gebied en dat ze er mogelijk iets terughoudender mee zijn.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2004, 16:52:13
Dat vind ik toch vreemd als er chauffeurs zijn die het niet prettig vonden als ze begeleid worden, bij ons in Rotterdam wordt er in de eerste instantie alle drukke kruispunten stilgelegd en uit de richting waaruit de het transport komt, wordt het verkeer doorgetrokken en de rest van het kruispunt heeft geen doorgang. En als er genoeg tijd is en personeel worden ALLE kruispunten en zijwegen afgesloten.

Wat dat betekent heb ik zelf mogen ervaren.
Het ging jaren geleden om een spoedtransport vanaf het Vaamplein, maastunnel naar het Dijkzigt Ziekenhuis. Ik stond voor op een zijweg vande laatste kruising, voor de maastunnel, te wachten. In die tijd kon je nog meeluisteren op je FM radio. En hoewel ik niet bekend was in Rotterdam, was het zeer leerzaam.

Vlak nadat een ongeval in een van de buizen van de maastunnel was opgelost en ik hoop had om eindelijk via de maastunnel naar huis te kunnen, kwam rond 17.30 de melding dat er over vijf minuten een spoedtransport vanuit dordrecht op het Vaamplein (aansluiting ring rotterdam richting maastunnel) zou arriveren.

Het is onvoorstelbaar dat de politie in zo'n korte tijd de hele route autovrij wist te krijgen. Niets als complimenten voor de agenten die deze klus mochten klaren.

Nadat de ambulance voorbij was gaf de agent de kruising vrij en wist niet hoe snel hij de stoep op moest komen. En terecht.  

Om 20.30 heb ik aan de andere kant van de kruising bij het pomp station naar huis gebeld en ben in de wijk een friettent gaan zoeken. Rond 21.15 waren de laatste opstoppingen op de ring aan het oplossen.

Ik vind het terecht dat het gebeurd. Een goede vriendin van ons heeft 22 jaar geleden vastgezeten op de file op de snelweg nadat complicaties tijdens de bevalling acute opname in het ziekenhuis noodzakelijk maakte.

Wij hebben de illusie dat als we afpraken maken over een jaar en kwaad mogen worden als we dan een uur te laat komen.  :-\


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2004, 19:36:02
Bert, de MUG probeert indien nodig toch ook zo goed en kwaad als het gaat de weg vrij te maken voor de ambulance?

In Gent zie ik dat tenminste af en toe (meestal rijdt hij er gewoon achteraan).

MUG rijdt eerst kruispunt op, parkeert zich daar overdwars om na passage van de ambulance weer vol op het gas te gaan staan en proberen de ambulance in te halen voor het volgende kruispunt.

Misschien gewoon overactieve chauffeurs in Gent ;)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


wicher

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2004, 20:05:15
geen politie begeleiding voor mijn ambulance, en waarom niet???
ONGEVAK IN MAASTRICHT IS HIER EEN HEEL GOED VOORBEELD VAN  ::)
ik wil niet dat mij overkomt als de collega's daar,ik moet er niet aan denken. Dit ongeval heeft mij echt goed aan het nadenken gezet, en heb de voor en nadelen eens op een rijtje gezet  ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2004, 20:31:21
poltiebegeleiding kan wel....maar dan met motorrijders minimaal 3 ......en communicatiemiddelen tussen ambu/motorrijders....

Op een andere manier is het volgens mij onverantwoord!!!
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2004, 00:48:39
Heb zo ook al eens begeleiding gehad voor een brandweervoertuig....2 motoragenten en een auto als begeleiding.....als er dan nog geen adrenaline door je lichaam gestroomd heeft, als je daar achteraan mag rijden, zal het toen wel geweest zijn....Prachtig!!!!!! ;D ;D


bert

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2004, 08:13:15
Citaat
Misschien gewoon overactieve chauffeurs in Gent


dat mag gewoon niet. Als er een ongeval gebeurt is de chauffeur van de MUG aansprakelijk. En het is levensgevaarlijk want een kruispunt afzetten is gespecialiseerd werk van de politie


Bralo20

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2004, 14:02:47
Bert,

Zoals je wel weet mag je in België strikt gezien niets als medische hulp of brandweer.  Je mag enkel de snelheid negeren, door het rode licht rijden met je sirene aan, voorrang eisen met sirene en voorang vragen zonder sirene en dat is het.

Je moet in België strikt theoretisch gezien zelfs eerst je ambulance of je brandweerwagen netjes gaan parkeren voor je iets mag of kan doen.  We weten allemaal dat dit nooit gebeurd en dat quasi alle overtredingen van een prioritair voertuig in opdracht door de vingers gezien worden.

Je bent altijd als chauffeur van een prioritair voertuig de peer in België.  Niets beschermd de inzittenden en vooral de chauffeur van een prioritair voertuig.

Het stilleggen van het verkeer met een MUG voertuig vind ik persoonlijk niet zo absurd.  Indien het een dringend vervoer betreft, en vaak is dat het geval als er een MUG aan te pas komt, kan dit zijn nut hebben om een ambulance rustig "glijdend" zijn bestemming te doen bereiken.

Er dient dus dringend een en ander op punt gesteld worden met de Belgische wetgeving voor prioritaire voertuigen en dan vooral voor medische hulpverlening en brandweer.  De politionele diensten hebben sinds 1 januari van dit jaar een algemene ontheffing indien de opdracht het rechtvaardigd.

Politionele begeleiding is vaak moeilijk te verkrijgen.  Hier in onze regio echter heb ik dit toch 1 maal gezien bij een VKO waarbij een kind aangereden was en in levensgevaar verkeerde.  Een politievoertuig én de MUG hebben toen tot in het ziekenhuis de weg volledig vrijgemaakt zodat de ambulance snel en vooral veilig het ziekenhuis konden bereiken.

Het gidsen door een MUG kan trouwens ook op snelwegen voordelen hebben om sneller en "glijdend" het ziekenhuis te bereiken.  Door in een bepaalde formatie te rijden (Mug bvb 2de vak, ambu 3de vak) zijn beide voertuigen goed zichtbaar voor alle weggebruikers en kan men deze ruim op voorhand zien afkomen en zo de weg vrijmaken.

Als je met een MUG of met eender welk prioritair voertuig een kruispunt stil legt heb je weinig risico's te vrezen.  Het prioritaire voertuig dat gidst rijdt voldoende voor de ambulance zodat deze rustig de tijd heeft om de kruising stil te leggen.  De ambulance rijdt over de kruising en de andere wagen volgt en steekt eventueel voorbij om een andere kruising stil te leggen.

Zolang je niet de cowboy uithangt en dit alles vrij gecontroleerd en rustig doet zul je enkel voordelen ondervinden van het gidsen.

Anyway, er zijn (hevige) tegenstanders en er zijn (hevige) voorstanders.  Beiden hebben op bepaalde punten gelijk ;)

Geef de medische en brandweerdiensten eveneens een algemene ontheffing in noodzakelijke gevallen en zorg voor een doorgedreven opleiding voor de chauffeur van een prioritair voertuig.  That's all we need at this moment ;)

Btw: De politie mag dan wel de bevoegdheid hebben tot het stilleggen van een kruispunt, de ervaring om met een voertuig een kruispunt stil te leggen ontbreekt hen ook hoor.  Het is niet noodzakelijk veiliger om door de politie het verkeer te laten stilleggen.

(over de privédiensten zwijgen we nog even)


bert

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2004, 14:58:00
Bralo, ik tracht altijd de twee discussies uit elkaar te trekken. Een kruispunt stilleggen mag niet. Bij een ongeval draai je als bestuurder volledig op voor de problemen en kosten en op dit moment zijn de chauffeurs er niet op getraind (heb trouwens al dingen zien gebeuren ... je houdt het niet voor mogelijk).

Maar, als je het hebt over wat ZOU moeten zijn, dan zijn we met een andere discussie bezig en zitten we duidelijk op 1 lijn.

-betere rijopleiding
-wetgeving
-meer georganiseerde politiebegeleiding
...

Trouwens, hoe zit het met de rijopleiding van de Nederlandse ambulancechauffeurs?


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2004, 19:21:55
Dit kan je simpel oplossen door te vragen of een agent met de MUG wil rijden. Wanneer een politieagent in een voertuig stapt wordt dit een politievoertuig.
Heb dit zelf al een keer gedaan bij een rea van een jong slachtoffer. Politie was terplaatse en heb toen gevraagt of een van hen met de MUG wou na rijden terwijl de ander met de combi voorop reed om de weg vrij te maken.
Ze hebben toen met de combi en de MUG alle wegen en kruispunten vrijgemaakt.
Go home we got it !!!  We finish what others can't