Bert,
Zoals je wel weet mag je in België strikt gezien niets als medische hulp of brandweer. Je mag enkel de snelheid negeren, door het rode licht rijden met je sirene aan, voorrang eisen met sirene en voorang vragen zonder sirene en dat is het.
Je moet in België strikt theoretisch gezien zelfs eerst je ambulance of je brandweerwagen netjes gaan parkeren voor je iets mag of kan doen. We weten allemaal dat dit nooit gebeurd en dat quasi alle overtredingen van een prioritair voertuig in opdracht door de vingers gezien worden.
Je bent altijd als chauffeur van een prioritair voertuig de peer in België. Niets beschermd de inzittenden en vooral de chauffeur van een prioritair voertuig.
Het stilleggen van het verkeer met een MUG voertuig vind ik persoonlijk niet zo absurd. Indien het een dringend vervoer betreft, en vaak is dat het geval als er een MUG aan te pas komt, kan dit zijn nut hebben om een ambulance rustig "glijdend" zijn bestemming te doen bereiken.
Er dient dus dringend een en ander op punt gesteld worden met de Belgische wetgeving voor prioritaire voertuigen en dan vooral voor medische hulpverlening en brandweer. De politionele diensten hebben sinds 1 januari van dit jaar een algemene ontheffing indien de opdracht het rechtvaardigd.
Politionele begeleiding is vaak moeilijk te verkrijgen. Hier in onze regio echter heb ik dit toch 1 maal gezien bij een VKO waarbij een kind aangereden was en in levensgevaar verkeerde. Een politievoertuig én de MUG hebben toen tot in het ziekenhuis de weg volledig vrijgemaakt zodat de ambulance snel en vooral veilig het ziekenhuis konden bereiken.
Het gidsen door een MUG kan trouwens ook op snelwegen voordelen hebben om sneller en "glijdend" het ziekenhuis te bereiken. Door in een bepaalde formatie te rijden (Mug bvb 2de vak, ambu 3de vak) zijn beide voertuigen goed zichtbaar voor alle weggebruikers en kan men deze ruim op voorhand zien afkomen en zo de weg vrijmaken.
Als je met een MUG of met eender welk prioritair voertuig een kruispunt stil legt heb je weinig risico's te vrezen. Het prioritaire voertuig dat gidst rijdt voldoende voor de ambulance zodat deze rustig de tijd heeft om de kruising stil te leggen. De ambulance rijdt over de kruising en de andere wagen volgt en steekt eventueel voorbij om een andere kruising stil te leggen.
Zolang je niet de cowboy uithangt en dit alles vrij gecontroleerd en rustig doet zul je enkel voordelen ondervinden van het gidsen.
Anyway, er zijn (hevige) tegenstanders en er zijn (hevige) voorstanders. Beiden hebben op bepaalde punten gelijk
Geef de medische en brandweerdiensten eveneens een algemene ontheffing in noodzakelijke gevallen en zorg voor een doorgedreven opleiding voor de chauffeur van een prioritair voertuig. That's all we need at this moment
Btw: De politie mag dan wel de bevoegdheid hebben tot het stilleggen van een kruispunt, de ervaring om met een voertuig een kruispunt stil te leggen ontbreekt hen ook hoor. Het is niet noodzakelijk veiliger om door de politie het verkeer te laten stilleggen.
(over de privédiensten zwijgen we nog even)