politie begeleiding ambulance

Auteur Topic: politie begeleiding ambulance  (gelezen 18468 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2004, 22:48:28
Trouwens, hoe zit het met de rijopleiding van de Nederlandse ambulancechauffeurs?

Bert,

ik mag morgen weer in Lelystad op het PIVM, als eerste van de nieuwe lichting voor de jaarlijkse bijscholing.

Helaas ben ik de afgelopen jaren niet echt innovatief bezig geweest. Ben benieuwd wat morgen gaat brengen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2004, 17:26:23
geen politie begeleiding voor mijn ambulance, en waarom niet???
ONGEVAK IN MAASTRICHT IS HIER EEN HEEL GOED VOORBEELD VAN  ::)
ik wil niet dat mij overkomt als de collega's daar,ik moet er niet aan denken. Dit ongeval heeft mij echt goed aan het nadenken gezet, en heb de voor en nadelen eens op een rijtje gezet  ;)

In de regio Haaglanden functioneert de politiebegeleiding door het aparte politie motorbegeleidingsteam redelijk goed ( als ze tenminste niet een koninklijk of ander transport moeten doen  >:( )
Minimaal 3 politiemotoren maken de baan vrij voor de ambulance(s), errug effectief en veilig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Roadrunner

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2004, 12:56:00
Rijden onder begeleiding hoeft niet gevaarlijk te zijn.
Het gaat om je eigen instelling. Je moet er niet vanuit gaan dat je maar door kan rijden omdat je begeleid wordt. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Heb verschillende ervaringen met politiebegeleiding.

politie Rotterdam-Rijnmond: Perfect geregeld, 3 Mercedessen van de verkeerspolitie ervoor en/of alle kruisingen verkeersvrij afgezet. Geven de ideale lijn aan mbt verzakkingen en laten remmen oplichten bij kuilen. Zijn wat mij betreft de toppers

politie Hollands-Midden: kruisingen afgezet of motorrijders ervoor. Ook goed geregeld.

politie Amsterdam-Amstelland: 3 motorrijders ervoor + verkeerslichtbeïnvloeding.

politie Limburg (Maastricht): 2 wagens ervoor (haasje over effect) + grote kruising (waar dat ongeval gebeurd was, afgezet door de Marechaussee, dit was voordat het bewuste ongeval plaats had gevonden overigens)

politie Haaglanden: 3 motoren ervoor werkt wel aardig, als je ze tenminste krijgt. 9 van de 10 keer is er geen begeleiding mogelijk.

Maar nogmaals, de veiligheid staat en valt met je eigen instelling.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 15 september 2005, 16:30:19
hier doen ze het ook met motoren, het lieftst 2  maar ook soms met 1

blijft gaaf gezicht

motor(en)

ambulance (s)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #24 Gepost op: 16 september 2005, 00:01:59
Er zijn afspraken tussen de MKA en meldkamer politie. Bij ons wordt er overigens vrij weining gebruik gemaakt van begeleiding. Bij uitzondering gebeurt het nog wel eens, maar dan wel door een motorfiets. Is wat flexibeler, kan op het kruispunt blijven staan om vervolgens de ambu weer in te halen en het volgende kruispunt af te zetten. Ook handig gebleken bij onwillige automobilisten, die ”letterlijk”aan de kant getrapt worden.

Verder worden er kruispunten afgezet.
VSAZ ambulancezorg


Ivo

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 3 oktober 2005, 10:07:35
In 'mijn' regio (Gooi & Vechtstreek) is er momenteel ook een hele discussie gaande over de politiebegeleiding.

Persoonlijk ben ik er niet zo gecharmeerd van. Zeker van begeleiding van 1 motor of auto zet geen zoden aan de dijk en is levensgevaarlijk. Voor een goede, veilighe begeleiding zijn op z'n minst 3 motoren nodig.

Ik heb zelf ook slechte ervaringen met begeleiding door 1 motor, hierdoor heb ik op de A28 ooit eens een noodstop moeten maken omdat een vrachtwagenchauffeur niet in de gaten had wat de motorrijder bedoelde met zijn aanwijzingen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 3 oktober 2005, 16:57:37
In Rotterdam Rijnmond is het meestal kruizingen afzetten en een auto van de verkeerspolitie (MB C-klasse) ervoor (met ledtekst 'AMBULANCE VOLGT')
soms:
- 2 auto's, waarvan er 1 de route verkent (dan ook kruisingen afgezet)
- 1 motor verkeerspolitie voor verkenning, 1 auto
- 1 auto, weinig afgezet, dit is vaak op dagen met mindere bezetting en minder verkeer op de weg (zondag)
Als er nog een auto moet volgen, bijv. met familie, gaat die achteraan in de stoet.

Hiermee zetten ze mooie tijden neer, bijv. vanaf de heinenoordtunnel t/m EMC Dijkzicht in 05:17 minuten. Dat red je volgens mij niet zonder begeleiding & afzetting.

Bij hoge uitzondering vind begeleiding plaats door een wijkwagen (VW Golf of Mitsubishi Spacestar) of een hondenwagen (VW Passat) of motorrijders van het district. Dit is vaak op eigen initiatief en de meldkamer vind dat meestal niet zo leuk.

Hollands-Midden is al genoemd.

Het KLPD gooit er voor zover ik weet alleen één auto voor.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ivo

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 3 oktober 2005, 19:10:33
Citaat
In Rotterdam Rijnmond is het meestal kruizingen afzetten en een auto van de verkeerspolitie (MB C-klasse) ervoor (met ledtekst 'AMBULANCE VOLGT')

Da's wel een heel goede methode. Ik heb inderdaad al vaker vernomen dat het in Rotterdam goed geregeld is met de begeleiding. Hoe vaak komt het daar voor dat een ambulance begeleidt moet worden?


Dorothy

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 3 oktober 2005, 19:45:54
Ik was vanmorgen onderweg naar Bergen op Zoom en reed op de snelweg. In mijn spiegels zag ik een ambulance aan komen met A1. Toen die voorbij was, zag ik pas dat er een politiemotor er achter reed. Is het niet gebruikelijk dat de politiemotor voor de ambulance uitrijdt??


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 3 oktober 2005, 20:27:32
Da's wel een heel goede methode. Ik heb inderdaad al vaker vernomen dat het in Rotterdam goed geregeld is met de begeleiding. Hoe vaak komt het daar voor dat een ambulance begeleidt moet worden?

De ene keer 3 keer per etmaal, andere dagen niets, maar ik gok gemiddeld 1 per 24 uur.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s