backboard schepbrancard

Auteur Topic: backboard schepbrancard  (gelezen 7986 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 11 november 2003, 13:59:11
Hoi hoi

Wat ik graag zou willen weten:

Wanneer wordt een backboard gebruikt.
Is een backboard en een wervelplank hetzelfde.
Wanneer wordt een schepbrancard alleen gebruikt en wanneer in combi met een backboard.
Kan een ehbo’er behulpzaam zijn bij het op een backboard  draaien (door proff. hulp) en zo ja wat wordt er dan van hem verwacht.  

Ik wil dit allemaal weten ten bate van een les vervoer.  Dus alle info. over een backboard schepbrancard zijn welkom.  We zijn bekend met de logg-roll.

Ik hoor het wel

Greetz

MAX




firemanr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 november 2003, 17:54:44
Een mooi voorbeeld van die combinatie staat MET foto op dit forum, Max.... ;)
Op  http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=4;action=display;threadid=2137


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2003, 18:52:53
bedankt hanna voor de reactie. Ik ga er dus vanuit dat bij cwk letsel een wervelplank wordt gebruikt. en dat een schepbrancard alleen een hulpmiddel is om iemand op een brancard te helpen.

tevens goeie tip van die foto fireman


greetz

max


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2003, 19:47:46
De foto die fireman bedoeld gaat over een Kuipbrancard..

Een belangrijke reden waarom een schepbrancard niet voor vervoer word gebruikt, is dat een schepbrancard niet rigide genoeg is en doorbuigt.

Een schepbrancard mag je "eigenlijk" alleen gebruiken om een slachtoffer +- 20cm van de grond te tillen en dan op een brancard of wervelplank te leggen..

Dus eigenlijk gebruik je een schepbrancard nog in uitzonderlijke gevallen, zoals Hanna als zij zijn er gevallen waarin een logroll niet wenselijk is..

Het lijkt misschien reclame, maar eisen en brancards en wervelplanken etc. kan je op m'n site vinden onder wervelletsels of rechtstreeks
http://www.rescuetraining.nl/pdf/Spine35-45.pdf

Mogelijk dat je er iets aan hebt..


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2003, 20:14:57
beste peter,

thx voor je reactie....en ik had al op je pagina gekeken.

max ;D

had je trouwens al gemaild over ehbo boek

max


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #5 Gepost op: 15 november 2003, 18:30:50
De ambulances waar ik mee rijdt zijn allemaal uitgerust met schepbrancard en wervelplank.
2 Ambulances Brandweer Lommel (enkel 100/112 oproepen)
2 Ambulances Maria Ziekenhuis Noord-Limburg (1 voor 100/112 oproepen de andere voor besteld vervoer)

In de wagens voor het dringend vervoer zit ook overal een KED en een vacuummatras.

Ook in de MUG wagen (MMT) van Maria Ziekenhuis Noord-Limburg zit ook een KED en een vacuummatras. Naast de nodige andere medische hulpmiddelen die men ook in een ambulance vind. Ook hebben zij genoeg materiaal bij om 10 slachtoffers de eerste opvang te geven tot meer materiaal terplaatse komt.

De schepbrancard wordt zoals eerder vernoemt meestal gebruikt om patiënten op te scheppen en op de brancard te leggen.
De wervelplank wordt meestal gebruikt om patiënten via logroll te verplaatsen of de brancard of bij bevrijdingen uit voertuigen.
Wel worden de meeste trauma patiënten dan van zowel schepbrancard als wervelplank verwijderd om dan gestabiliseerd te worden in de vacuummatras.
Ook hebben we de nodige riemen (spin) om iemand vast te leggen op de wervelplank samen met hoofdblokken.
Dit alles om op een vlotte manier met de Nederlandse hulpdiensten te kunnen samenwerken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #6 Gepost op: 18 november 2003, 11:15:59
bedankt voor jullie reactie's


max