Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 324416 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #130 Gepost op: 8 augustus 2012, 13:07:58
Nederlanders positief over ambulancezorg

Snelheid, Spoed, Belangrijk, Levensreddend, Medische hulp…

... zomaar een paar associaties die Nederlanders hebben bij ambulancezorg. Dit blijkt uit het representatieve, grootschalige imago-onderzoek ambulancezorg dat Newcom Research & Consultancy heeft gehouden onder meer dan 1000 Nederlanders.

Special Imago-onderzoek ambulancezorg
Nieuwsgierig naar wat Nederlanders nog meer vinden, weten en verwachten van ambulancezorg? Lees dan snel de Special ‘Imago-onderzoek ambulancezorg’. De Special is onlangs in veelvoud per post verstuurd aan alle Regionale Ambulance  Voorzieningen, ketenpartners en stakeholders ambulancezorg.

Onderzoeksresultaten Newcom
Newcom heeft alle vragen, antwoorden en conclusies van het imago-onderzoek ambulancezorg verwerkt in een presentatie.

Nederlanders hebben een (zeer) positief beeld van ambulancezorg en hebben positieve ervaringen:
• Ambulancezorg is professioneel, de medewerkers zijn vakkundig;
• De ambulancemedewerkers en de hulp die mensen krijgen zijn doorslaggevend voor de beeldvorming;
• Oude en jonge Nederlanders, mensen uit de stad en mensen van het platteland, ze denken allemaal hetzelfde over ambulancezorg;
• Goede hulp en snel ter plaatse zijn bepalend voor positieve ervaringen.

Wat kan Ambulancezorg Nederland met de uitkomsten van het imago-onderzoek?
• Ondanks het feit dat de beeldvorming over ambulancezorg positief is, zijn het verhogen van het kennisniveau en het managen van de verwachtingen van de Nederlanders belangrijke aandachtspunten.
• Als het gaat om kennis valt op dat mensen niet goed weten dat ambulancezorg wordt verleend in opdracht van de meldkamer en dat ambulancezorg ‘high tech’ zorg is. Nederland denkt ook dat ambulancezorg bij het ziekenhuis hoort.
• Als het gaat om verwachtingen blijkt dat veel mensen verwachten dat er na een telefoontje naar 112 altijd een ambulance komt en dat die er binnen 15 minuten is.

http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/3522/nederlanders-zeer-tevreden-over-ambulancezorg.html


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #131 Gepost op: 23 augustus 2012, 01:47:32
Naar verluit is de ambulancebouwer Amstra uit Geldermalsen failliet, op 31 juli 2012 is het faillissement uitgesproken.

Faillissement Amstra Bv
Op 31-07-2012 is Amstra Bv te Geldermalsen (Gelderland) door de rechtbank in Arnhem failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr. R.C. Faase. Het insolventienummer van deze zaak is F.12/525. De (hoofd)activiteit van Amstra Bv is handel in en reparatie van auto’s, motorfietsen en aanhangers.
Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.

http://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/522231/amstra-bv.aspx


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #132 Gepost op: 27 augustus 2012, 08:31:01
Commissie bespreekt vervanging oude ambulances

Op donderdag 30 augustus spreekt de commissie Samenleving onder meer over vervanging van oude ambulances.

In deze extra vergadering besteedt de commissie aandacht aan de vervanging van oude ambulances. De aanleiding van deze vergadering zijn de schriftelijke vragen van raadslid Daniëlle de Winter (PVV) die op 11 juni 2012 vragen stelde n.a.v krantenberichten in het AD over verouderde ambulances. Deze zijn op 26 juni beantwoord door het college.


Inmiddels heeft het college opdracht gegeven om juridische maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn. Zij maakte afspraken met een andere leverancier om nog in 2012 nieuwe ambulances aan te leveren. Tot die tijd worden de laatste 6 te vervangen ambulances zoveel mogelijk in reserve gehouden of ingezet voor niet spoed-vervoer. Daarmee is de continuïteit van de ambulancezorg gegarandeerd.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #133 Gepost op: 27 september 2012, 12:11:35
Ambulancezorg en huisartsenposten slaan handen ineen

De zorg staat onder druk door stijgende kosten en toename van de zorgvraag. Partners in de zorg staan samen voor de opdracht de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg overeind te houden. Dat geldt ook voor de acute zorg. Ambulancezorg Nederland (AZN) en de Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN) slaan daarom de handen ineen voor het bereiken van betere regionale samenwerking. Het doel is de kwaliteit, veiligheid en doelmatigheid van de acute zorg te verbeteren. Het project ‘Samenwerking HAP+SEH’, dat de VHN en AZN het afgelopen jaar samen uitvoerden heeft veel aanknopingspunten voor verbetering opgeleverd.

Patiënt centraal
Patiënten mogen verwachten dat ze altijd de juiste zorg krijgen, waar ze ook met hun acute zorgvraag komen. Het uitgangspunt voor de samenwerking luidt dan ook: de patiënt die met een acute zorgvraag belt naar de meldkamer ambulancezorg (112) of naar de huisartsenpost, krijgt op het juiste moment de juiste zorg door de juiste hulpverlener met de juiste kwalificaties.

Beleidsagenda HAP+RAV 2013-2014
De afspraak om verbeteringen door te voeren hebben AZN en VHN vastgelegd in hun ‘Beleidsagenda HAP+RAV 2013-2014’. Op 24 september 2012 overhandigden de voorzitters van VHN en AZN, Martin Bontje en Hans Simons de beleidsagenda aan Leon van Halder, directeur-generaal curatieve zorg van VWS. Leon van Halder nam de afspraken in ontvangst met de woorden: “Hartelijk dank, ik ga jullie er aan houden.” De belangrijkste afspraak is om samen een ‘Kwaliteitskader HAP+RAV’ op te stellen als basis voor de regionale samenwerking. Onderdelen van het kwaliteitskader zijn:

    · Telefonische toegang, eenduidige triage
    · Zorg ter plaatse
    · Verantwoordelijkheden
    · Informatie-uitwisseling
    · Gezamenlijke uitgangspunten en visie

Daarnaast worden afspraken gemaakt over experimenten met verdere samenwerking en over een onderzoekagenda.

Regio’s aan zet; geen blauwdruk
Samenwerking vindt vooral tussen zorgverleners in de regio plaats. De vorm van de samenwerking is afhankelijk van de regionale situatie, de aanwezige voorzieningen, de bevolkingsdichtheid en lokale risicofactoren. Eén landelijke blauwdruk is dus niet nodig, maar samenwerking is ook niet vrijblijvend. AZN en VHN bieden met het kwaliteitskader handvatten voor de regionale afspraken.
http://www.medicalfacts.nl/2012/09/27/ambulancezorg-en-huisartsenposten-slaan-handen-ineen/


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #134 Gepost op: 4 oktober 2012, 22:01:42
London Ambulance ‏@Ldn_Ambulance
We’re going to be tweeting live from our control room today from midday to midnight – full details here http://bit.ly/SIANn0  #999ambulance

Tweeting London’s 999 ambulance calls
4 October 2012
People living in the capital and beyond will get the chance to go behind the scenes of one of the world’s largest and busiest ambulance control rooms when the London Ambulance Service holds a 12 hour ‘tweetathon’ from midday today (4 October).

It will follow an emergency call taker as they answer 999 calls and potentially give life saving advice to some of the 4,000 or more people who call for help every day.

Last month staff took an extra 300 calls a day compared to September 2011.

Head of Control Services, Richard Webber, said: “Our staff can deal with anything from helping to deliver a baby to giving instructions on how to resuscitate someone who has stopped breathing.

“Tweeting some of the calls we receive will give Londoners a snapshot of the huge variety of work we deal with as well as taking them through some of the questions we ask, the advice we give and why.”

Not everyone who dials 999 will be sent an ambulance. Callers with less serious illnesses or injuries may be referred to NHS Direct or given clinical advice over the phone.

Richard added: “Anyone with a life-threatening illness or injury will be sent a fast response. But not all 999 calls are an emergency. We hope people will see how busy we are and consider using other health care providers in the community such as a GP, pharmacist or walk in healthcare centres.”

The calls will be captured through the Service’s Twitter page, www.twitter.com/Ldn_Ambulance, under the hashtag #999ambulance. The ‘tweetathon’ will start at midday and finish at midnight.
http://www.londonambulance.nhs.uk/news/news_releases_and_statements/control_room_tweetathon.aspx

London Ambulance ‏@Ldn_Ambulance
Sam connects the patient to a Lithuanian interpreter who finds out that the woman has been assaulted, Sam arranges for help #999ambulance

London Ambulance ‏@Ldn_Ambulance
Here's what treatment you'll get if we think you're suffering a stroke http://www.londonambulance.nhs.uk/calling_999/emergency_stroke_care/stroke_treatment.aspx … #999ambulance

22m London Ambulance ‏@Ldn_Ambulance
Sam is working hard to find out what is wrong but the woman is unable to explain so Sam calls for an interpreter #999ambulance

London Ambulance ‏@Ldn_Ambulance
Last year we took 8,860 patients with suspected stroke straight to one of eight specialist centres in London for the best care #999ambulance

London Ambulance ‏@Ldn_Ambulance
A woman has called & Sam is struggling to understand what is wrong as English isn't her first language #999ambulance


Zie voor een soortgelijke actie van politie Rotterdam Rijnmond en Zuid Holland Zuid:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=64043.msg1044879#msg1044879


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #135 Gepost op: 5 oktober 2012, 08:39:03
London Ambulance @Ldn_Ambulance
Thank you to all our followers today for your support, kind messages for our staff and RTs #999ambulance
But a special big thank you to Sam, Juliet, all our call takers & emergency dispatchers who work in our control room #999ambulance
We took just over 4,700 calls in the last 24 hours #999ambulance


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #136 Gepost op: 10 oktober 2012, 13:42:46
Voortgang programma patientveiligheid

Het Programma Patientveiligheid loopt inmiddels ruim anderhalf jaar. Projectleider Margreet Hoogeveen: “Regio’s zijn hard aan de slag om met hun eigen mensen het één en ander op poten te krijgen. Om patiëntveiligheid binnen hun organisatie handen en voeten te geven. Dat is het proces dat je met elkaar moet doorlopen. Vanuit het landelijk niveau ondersteunen we. Door concrete instrumenten te bieden, maar ook door betrokkenen in gesprek te laten gaan om van elkaar te kunnen leren.
 

Zo kwamen op woensdag 26 september kwaliteitsfunctionarissen en directeuren bij elkaar. Om te praten over hun rollen. Ze moeten samen een deal sluiten. De één trekt de kar, de ander moet het vuurtje aansteken. Hoe ga je die klus samen klaren?”
 

Als directeur moet je je mensen gunnen dat ze veilig kunnen werken; als er iets fout gaat is er toch vaak sprake van dubbel leed dat van de patient, maar ook dat van de medewerker
 

Recent is er een quick scan gedaan om te kijken waar RAV's staan. Die scan is nadrukkelijk bedoeld om een totaalbeeld te krijgen. Waar staan we als het gaat om het realiseren van de gemaakte bestuurlijke afspraken? “Iedereen zit eigenlijk in het midden. Op onderdelen is er variatie (rood, oranje, groen); de ene organisatie is bijvoorbeeld in beleidsmatig opzicht verder terwijl een andere het veilig incident melden al heeft geconcretiseerd. Dat klopt heel erg met de fase waarin het programma nu zit. Dit jaar willen we de boel in de steigers hebben staan.


Extra aandacht is er de komende tijd voor patiëntveiligheid in relatie tot verschillende categorieën patiënten. Belangrijk is daarbij om ook met ketenpartners in gesprek te raken. Een concreet voorbeeld daarvan is de workshop "Samenwerking Hap+RAV" over risico-analyse voor professionals werkzaam bij RAV's en Huisartsenposten, die tijdens de informatiebijeenkomst op 24 september werd gegeven.
http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/3744/voortgang-programma-patientveiligheid.html


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #137 Gepost op: 11 oktober 2012, 15:23:25
Nu nog de medewerkerveiligheid op de agenda krijgen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #138 Gepost op: 20 november 2012, 17:12:34
Roosterconflict RAVU voor rechter
 


UTRECHT - Het rommelt tussen ambulanceorganisatie RAVU en het personeel. De RAVU wil anders gaan inroosteren maar dat is de werknemers in het verkeerde keelgat geschoten. Vanwege nieuwe CAO-afspraken loopt het personeel namelijk veel onregelmatigheidstoeslag mis en dat kost mensen tot 400 euro per maand.

De RAVU verzorgt binnen de provincie Utrecht alle ritten van ambulances en heeft naar eigen zeggen vooral op zaterdagen en in de avondspits een probleem. Dan zouden aanrijtijden te lang zijn. Bovendien zou het nieuwe rooster gezonder zijn voor het personeel.

Het personeel spreekt dat tegen. Het bestaande rooster functioneert volgens hen al twintig jaar prima. Daarnaast zou het huidige ziekteverzuim niet wijzen op een ongezonde inzet van het personeel.

De partijen troffen elkaar vandaag voor de rechter. Daar was zoveel personeel bij aanwezig dat sommigen verplicht op de grond moesten zitten.

Ondanks de serieuze omgeving was er ook ruimte voor een vrolijke noot. Toen de rechter bij het zien van de vele ambulancemedewerkers zei dat hij zich nog nooit zo veilig had gevoeld, antwoordde een RAVU-medewerker gevat: 'dat hangt helemaal van de uitspraak af.'

Op 30 november doet de rechter uitspraak.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/896849/roosterconflict-ravu-voor-rechter


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #139 Gepost op: 30 november 2012, 08:28:35
RAVU mag omstreden rooster invoeren
PROVINCIE UTRECHT - De Utrechtse ambulanceorganisatie RAVU mag het omstreden nieuwe dienstrooster invoeren. Dat heeft de kantonrechter in Utrecht donderdag besloten.

De ambulanceorganisatie wil anders gaan inroosteren, maar dat is de werknemers in het verkeerde keelgat geschoten. Vanwege nieuwe CAO-afspraken loopt het personeel namelijk veel onregelmatigheidstoeslag mis en dat kost mensen tot 400 euro per maand.

De RAVU verzorgt binnen de provincie Utrecht alle ritten van ambulances en heeft naar eigen zeggen vooral op zaterdagen en in de avondspits een probleem. Dan zouden aanrijtijden te lang zijn. Bovendien zou het nieuwe rooster gezonder zijn voor het personeel.

De rechter oordeelt nu dat de RAVU 'zwaarwegende bedrijfsorganisatorische en bedrijfssociale redenen' heeft om het nieuwe rooster in te voeren en geeft RAVU nu toestemming het per 1 januari 2013 in te voeren.

Wel wil de kantonrechter dat de ambulanceorganisatie zich inspant om de onregelmatige diensten zoveel mogelijk te verdelen onder de werknemers. Op die manier moet het maandelijkse verschil in onregelmatigheidstoeslag beperkt blijven en moeten de werknemers hun rekeningen elke maand gewoon kunnen betalen. Als dat niet lukt, vertrouwt de kantonrechter er op dat de RAVU te hulp schiet, bijvoorbeeld door het geven van een voorschot.

De ondernemingsraad is teleurgesteld over de uitspraak van de rechter. Begin volgende week overlegt de OR met de bestuurder van de RAVU en beslist daarna over eventuele vervolgstappen.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/900002/ravu-mag-omstreden-rooster-invoeren.html