Ik vraag me af of dit dan werkelijk betekend dat er meer ambulances bij gaan komen. Minister Schippers van volksgezondheid heeft in een brief aan de Tweede kamer aangegeven het budget voor de Ambulancezorg voor 2014 te verhogen met 7,7 miljoen
In het nieuwe referentiekader worden op werkdagen overdag 90 extra ambulances toegewezen ten opzichte van de 498 ambulances uit het referentiekader 2008.
De financiële gevolgen van het nieuwe referentiekader heb ik reeds besproken met de betrokken partijen, te weten Ambulancezorg Nederland (AZN) en Zorgver-zekeraars Nederland (ZN). De ophoging van het ambulancebudget als gevolg van de herijking van het referentiekader voor 2014 bedraagt €7,7 miljoen.
Waar de herijking tot nu toe iedere vier jaar plaatsvond heb ik er, gezien de vele ontwikkelingen in de acute zorg, voor gekozen al over twee jaar een nieuwe actualisatie te laten doorrekenen. De nieuwe herijking van het referentiekader zal dus plaatsvinden in 2016.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mw. drs. E.I. Schippers
Bron: Kamerbrief over actualisatie referentiekader spreiding en beschikbaarheid; Rijksoverheid