Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 316117 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #230 Gepost op: 23 november 2014, 08:33:58
Alleen maar lof voor de mensen die dit mogelijk maken! Echt super is zoiets! Ook als vrijwilliger/beroeps (welke tak/uitvoering dan ook) is dit geweldig om te doen en mee te helpen!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #231 Gepost op: 15 december 2014, 11:08:22
Citaat
Ambulances Noord- en Midden-Limburg komen te vaak te laat

Ambulances in Noord en Midden-Limburg komen te vaak te laat. En dat gaat volgens AmbulanceZorg Limburg-Noord de komende jaren niet veranderen.

De landelijke norm van de regionale ambulancevoorziening (RAV) blijkt niet haalbaar. En volgens AmbulanceZorg Limburg-Noord wordt het er de komende jaren niet beter op. De organisatie zou op haar tandvlees lopen.

Binnen een kwartier
Een landelijke norm schrijft voor dat ambulances in 95 procent van alle noodoproepen binnen een kwartier op locatie moeten zijn. In Noord- en Midden-Limburg lukt dat slechts in 91 procent van de gevallen.

Alles aan gedaan
Volgens directeur André Lemmen van AmbulanceZorg Limburg-Noord is er alles aan gedaan om de aanrijtijden te verbeteren. "We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om het gat te verkleinen door op eigen conto vijf extra standplaatsen te maken, vijf extra ambulances aan te schaffen en te starten met 24-uursdiensten. Maar de sinaasappel is als gevolg daarvan wel volledig uitgeperst."

Bezuiniging
Daar komt een korting van enkele tonnen van het Rijk bovenop. Dat maakt het onmogelijk om verder te investeren in extra posten en ambulances. Volgens Lemmen zijn die wel noodzakelijk. De RAV heeft bezwaar aangetekend bij de Nederlandse Zorgautoriteit tegen de bezuiniging. Er zou geen rekening zijn gehouden met de lange afstanden die in Noord- en Midden-Limburg moeten worden afgelegd.

Lemmen ziet het somber in. "Ik verwacht niet dat er snel een uitspraak komt. We zullen de komende jaren in hetzelfde schuitje blijven zitten."

Meer over de problematiek met ambulances in Noord- en Midden-Limburg leest u maandag in Dagblad de Limburger of op Limburger.nl


Om eerlijk te zijn verbaasd mij dit helemaal niks, wonende in deze VRLN. En zoals Lemmen al aangeeft zal het er (helaas) niet beter op worden....
Ikzelf heb geen abbo op de krant, dus kan niet het stuk uit de krant er bij plaatsen. Misschien iemand anders dit wel heeft en kan?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #232 Gepost op: 21 december 2014, 16:05:57
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #233 Gepost op: 29 december 2014, 12:48:41
Welke diensten maken nog meer gebruik van dit tilzeil?

http://www.youtube.com/watch?v=uRmN__wjYQ4#


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #234 Gepost op: 29 december 2014, 13:03:49
Niet binnen een RAV, maar ik neem hem altijd mee naar incidenten in een drukke omgeving of moeilijk bereikbare plaatsen. In veel gevallen een prima methode om patiënten over korte afstand te vervoeren met enkele handjes. Bij verminderd aanspreekbare patiënten is wel enige aandacht voor de luchtweg noodzakelijk.  O0


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #235 Gepost op: 29 december 2014, 15:45:29
Citaat van: -Joost- link=msg=1317873 date=1419854629
Niet binnen een RAV, maar ik neem hem altijd mee naar incidenten in een drukke omgeving of moeilijk bereikbare plaatsen. In veel gevallen een prima methode om patiënten over korte afstand te vervoeren met enkele handjes. Bij verminderd aanspreekbare patiënten is wel enige aandacht voor de luchtweg noodzakelijk.  O0

Niet binnen een RAV??  Dan voor een HAP of iets dergelijks??  Mooi dan hoeven wij niet meer te tillen  ;) :D ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #236 Gepost op: 29 december 2014, 17:39:34
De alternatieve methode :)

Ik ben niet werkzaam binnen een RAV maar vanuit Noord Oost Gelderland of Twente ken ik ze niet. Ik kan me wel voorstellen dat dit in bepaalde situaties een uitkomst biedt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #237 Gepost op: 10 februari 2015, 17:23:55
https://www.youtube.com/watch?v=K-h50IFA1yk
Animatiefilm visie scholing
RAVBrabantMWN
Gepubliceerd op 9 feb. 2015
Citaat
De medewerkers van de Regionale Ambulance Voorziening Brabant Midden-West-Noord krijgen dagelijks te maken met situaties die letterlijk van levensbelang zijn. Hoe zij dan handelen, is grotendeels gebaseerd op de kennis en vaardigheden waarover zij beschikken. Het is dus van essentieel belang dat deze up-to-date is én blijft. Hiervoor zijn onze medewerkers zelf verantwoordelijk. Natuurlijk ondersteunt de RAV haar medewerkers bij het op peil houden van kennis en vaardigheden.
Hoe we dit doen, ziet u in deze animatiefilm.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #238 Gepost op: 10 februari 2015, 17:24:40
https://www.youtube.com/watch?v=dyX6L-nLJFU
Lars en Lisa op bezoek bij de RAV
RAVBrabantMWN
Gepubliceerd op 9 feb. 2015
Citaat
Lars & Lisa en anderen hebben (Klokhuis) Blikoptechniekprojecten gemaakt over onze hulpdiensten. Vandaag is de ambulance aan de beurt… Zij hebben hiervoor een bezoek gebracht aan de ambulancepost in Oss. In deze film zie je wat de ambulance allemaal aan boord heeft om patiënten zo goed mogelijk te helpen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #239 Gepost op: 12 maart 2015, 15:50:25
Ambulances weg bij Veiligheidsregio, voortaan bij GGD

EINDHOVEN - De ambulancezorg in Zuidoost-Brabant wordt in zijn geheel ondergebracht bij de GGD. Nu nog zijn de taken van de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) een gedeelde verantwoordelijkheid van de GGD én de Veiligheidsregio.
De dagelijks besturen van zowel de GGD als de Veiligheidsregio doen dit voorstel als resultaat van een eind vorig jaar gestart onderzoek.

De Veiligheidsregio en de GGD voeren sinds 2007 gezamenlijk de taak als vergunninghouder voor ambulancezorg in de regio uit. De GGD is verantwoordelijk voor de rijdienst, terwijl de meldkamer voor ambulances bij de Veiligheidsregio is ondergebracht.

Aanbesteden

Vanaf 2018 wordt de ambulancezorg aanbesteed. 'Om de RAV een zo goed mogelijke uitgangspositie te bieden voor deze aanbesteding is het gewenst om de organisatie in één hand te brengen', laten de besturen van beide organisaties weten in een gezamenlijk persbericht. Het voorstel van de dagelijks besturen is voorgelegd aan de algemeen besturen. Die nemen er in maart en april een besluit over, dat vervolgens wordt voorgelegd aan de 21 betrokken gemeenten.

Op 31 december moet de overdracht geregeld zijn.

Bron : Eindhovens Dagblad (ED.nl)
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/ambulances-weg-bij-veiligheidsregio-voortaan-bij-ggd-1.4804755
 As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aau