Hé allemaal,
Ik kan jullie wel wat vertellen over KAR.
Ik heb stage gelopen bij een bedrijf, dat zich heeft gespecialiseerd in VRI's (verkeer regen installaties ) Of anders gezegd het bouwen van het apparatuur wat het kruispunt regelt.
Tijdens mijn stage daar, heb ik een KAR tester ontworpen, getest en geproduceerd voor het bedrijf zelf.
KAR staat voor Korte Afstand Radio.
Elk voertuig wat gebruik maakt van KAR heeft een eigen code, hiermee is te zien WELK voertuig er voorbij rijdt, en wat de prioriteit hiervan is.
Elke VRI heeft een eigen code, deze code kun je alleen weten als je in de gegevens van de VRI kijkt, en deze code wordt alleen afgegeven door de gemeente aan bijv, een openbaar vervoer bedrijf, of een ambulance dienst, of bijv politie of brandweer.
Voor deze diensten wordt een programma geschreven, en geprogrammeerd in het systeem van het desbetreffende voertuig.
Elk voertuig wat KAR aan boord heeft, maakt ook gebruik van GPS, zonder GPS werkt het KAR-systeem niet.
Als een voertuig met KAR toestemming naar een kruispunt rijdt, en op een bepaald punt rijdt (door middel van GPS gemeten) wordt er een signaal verstuurd naar de VRI, de VRI controleert deze, en stuurt een signaal terug, als alles overeenkomt, dan krijgt het voertuig voorrang, let op! niet gelijk groen, er zitten allemaal beveiligingen achter!!! er zit altijd een bepaalde tijd tussen voordat een richting op groen springt. Dit i.v.m. de veiligheid van de verkeer deelnemers.
Dit is in het kort uitgelegd wat KAR is, en laat zien dat KAR niet van buitenaf zomaar te kraken is.
Als je wel de code heb, wat ik mij niet kan voorstellen, dan zou je er nog geen gebruik van kunnen maken, aangezien je niet van te voren weet welke richting op groen moet springen.
Tevens kun je nooit zo snel zijn in de auto zelf, om een bepaalde richting op groen te zetten, aangezien elk kruispunt een eigen code heeft.
Als er vragen zijn, hoor ik ze graag!
groetjes, Wesses