Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 324369 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #40 Gepost op: 8 september 2010, 23:06:32


's-Hertogenbosch ('s Hertogenbosch): Ambulancevervoer nóg veiliger en patiëntvriendelijker

De Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord vervangt de komende vier jaar haar complete wagenpark, in totaal 63 ambulances. Dit jaar rijden er al 32 nieuwe ambulances rond in het werkgebied van de RAV Brabant Midden-West-Noord. Het vervoer van patiënten is hiermee nog veiliger en patiëntvriendelijker geworden. De ambulances zijn uitgevoerd met goede luchtvering waardoor de rit comfortabeler verloopt. De patiënt ligt op een nieuw type brancard met een draagkracht van 228 kilogram. Ook is elke ambulance uitgerust met een geavanceerd navigatiesysteem, waardoor de patiënt sneller naar het ziekenhuis kan worden vervoerd.

Doordachte keuze

Na een uitgebreide testperiode van twee jaar, waarin verschillende ambulancetypes zijn getest, heeft de RAV besloten al haar 63 ambulances in de komende vier jaar te vervangen door de Mercedes-Benz Emergency Sprinter 319 CDI. De Emergency Sprinter heeft een uitstekende wegligging en is door zijn sterke dieselmotor bij uitstek geschikt als ambulance. Daarnaast voldoen de auto’s aan de strengste veiligheids- en milieueisen. De vernieuwde inrichting is makkelijk schoon te houden en alle benodigde materialen hebben een vaste plek. Het interieur heeft voor de patiënt een rustgevende uitstraling. Door een deur aan de zijkant kunnen de ambulancemedewerkers sneller bij de apparatuur die zij nodig hebben tijdens de hulpverlening op straat.

RAV Brabant Midden-West-Noord

De RAV Brabant Midden-West-Noord is ontstaan uit de ambulancediensten van de GGD West-Brabant en de GGD Hart voor Brabant. Sinds november 2005 is de RAV een zelfstandige rechtspersoon in de vorm van een Gemeenschappelijke Regeling van 47 gemeenten. In het werkgebied wonen circa 1,7 miljoen inwoners. In dit gebied, dat loopt van Bergen op Zoom tot aan Boxmeer, zijn 19 ambulancestandplaatsen ingericht. De hoofdvestiging bevindt zich in ’s-Hertogenbosch. Er zijn ruim 400 medewerkers in dienst, inclusief management, staf en ondersteunend personeel.

De RAV bestaat uit twee onderdelen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: de ambulancezorg en de meldkamer. De meldkamer ambulancezorg maakt deel uit van de gemeenschappelijke meldkamer (samen met politie en brandweer) en voert de regie over de te verlenen ambulancezorg.

http://www.thuisinhetnieuws.nl/artikel/17574/ambulancedienst-vernieuwt-complete-wagenpark.html

pardon een doordachte keuze om een brancard aan te schaffen die 228 kilo kan dragen??!!  wie gaan die brancard tillen/verplaatsen en in en uit de ambu schuiven, ermee door portiekwoningen/ trappen/hallen etc rijden? juist 2 ambulancemensen... fijn zo'n werkgever die op die manier de ruggen van de werknemers verziekt, maximaal 150 kg dragen is al te veel.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #41 Gepost op: 7 oktober 2010, 12:44:14
Geachte relatie,
 
Met de invoering van de Wet veiligheidsregio’s per 1 oktober 2010 verandert de naamgeving van de GHOR. De organisatie is nu nog bekend als Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, maar dat verandert. ‘GHOR’ blijft de naam van de organisatie, maar het wordt een eigennaam die kan worden toegelicht met  'geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio'. Ik verzoek u om uw gegevens aan te passen en om uw collega's en/of leden over deze verandering te informeren.
 
De Wet veiligheidsregio's komt in de plaats van de Wet GHOR, de Brandweerwet en de Wet rampen en zware ongevallen. Het doel van de wet is om de organisatie van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing beter en efficiënter te organiseren onder een regionaal bestuur. De wet stelt ook nieuwe eisen aan planvorming en aan de hulpverleners. Als u meer wilt weten over de veranderingen van de Wet veiligheidsregio's kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/veiligheid-regionaal) of contact opnemen met de heer van Roessel, via **@ghor.nl of ******.
 
Een gevolg van de invoering van de wet is dat de regionale organisatie voor de coördinatie van grootschalig optreden van de geneeskundige keten voortaan alleen nog wordt aangeduid met de eigennaam ‘GHOR’. In de wet is op verzoek van de Tweede Kamer  nog wel een definitie van de GHOR opgenomen die begint met 'geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio'. In voorkomende gevallen zullen we die betekenis ter toelichting gebruiken.
 
De Wet veiligheidsregio’s is op 1 oktober 2010 van kracht geworden. Vanaf dan gebruiken we de nieuwe benaming. De GHOR gebruikt nog een periode van enkele maanden om geleidelijk alle huisstijlproducten aan te passen of te vervangen. ... et***hor.nl of ***Alvast zeer hartelijk dank voor uw medewerking.
 
Met vriendelijke groet,
 
 
F.C.W. Klaassen
Voorzitter GHOR Nederland


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 20 oktober 2010, 10:30:35
pardon een doordachte keuze om een brancard aan te schaffen die 228 kilo kan dragen??!!  wie gaan die brancard tillen/verplaatsen en in en uit de ambu schuiven, ermee door portiekwoningen/ trappen/hallen etc rijden? juist 2 ambulancemensen... fijn zo'n werkgever die op die manier de ruggen van de werknemers verziekt, maximaal 150 kg dragen is al te veel.

Dit is natuurlijk om een ruime veiligheidsmarge te creëren. Breken jullie de brancards niet telkens weer in tweeën... 0098


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 5 november 2010, 15:38:22
Enkele berichten over het MMT voertuig zijn verplaatst naar Aanbesteding nieuwe MMT voertuigen
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 12 november 2010, 22:57:52
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7612375/Drukte-in-vakantie-geen-nadelig-effect-op-aanrijtijden-ambulance.ece

'Drukte in vakantie geen nadelig effect op aanrijtijden ambulance'

vrijdag 12 november 2010 | 13:58 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 12 november 2010 | 14:01

DEN HAAG - De drukte in het toeristenseizoen heeft geen groot effect op de gemiddelde aanrijtijden van ambulances op Walcheren. Ritten met een aanrijtijd langer dan 12 minuten komen niet veel voor.

Dat stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na een analyse van de situatie in vakantietijd (juli en augustus) in de omgeving van Domburg en Westkapelle. Minister Edith Schippers (Volksgezondheid, VVD) neemt geen aanvullende maatregelen ter ondersteuning van de ambulancezorg op Walcheren tijdens het toeristenseizoen. Wel wil ze in overleg goed kijken naar het aantal ambulances en standplaatsen die nodig zijn om de aanrijdtijden van 15 minuten in 97 procent van de gevallen te halen.

Uit het RIVM-onderzoek blijkt dat in de vakantie op de Kop van Walcheren vier tot vijf keer zoveel mensen verblijven als daar buiten (gemiddeld 11.500 mensen extra). Dit leidt tot een verdrievoudiging van de vraag naar ambulancezorg. Het gaat daarbij echter om een gering aantal ritten. Buiten het toeristenseizoen is er gemiddeld één keer in de drie dagen een spoedrit. In het toeristische seizoen is dat gemiddeld elke dag één rit. In totaal zijn in 2009 op de Kop van Walcheren 175 spoedritten met de ambulance geregistreerd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 16 november 2010, 23:25:29
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7612375/Drukte-in-vakantie-geen-nadelig-effect-op-aanrijtijden-ambulance.ece

'Drukte in vakantie geen nadelig effect op aanrijtijden ambulance'

vrijdag 12 november 2010 | 13:58 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 12 november 2010 | 14:01

DEN HAAG - De drukte in het toeristenseizoen heeft geen groot effect op de gemiddelde aanrijtijden van ambulances op Walcheren. Ritten met een aanrijtijd langer dan 12 minuten komen niet veel voor.

Dat stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na een analyse van de situatie in vakantietijd (juli en augustus) in de omgeving van Domburg en Westkapelle. Minister Edith Schippers (Volksgezondheid, VVD) neemt geen aanvullende maatregelen ter ondersteuning van de ambulancezorg op Walcheren tijdens het toeristenseizoen. Wel wil ze in overleg goed kijken naar het aantal ambulances en standplaatsen die nodig zijn om de aanrijdtijden van 15 minuten in 97 procent van de gevallen te halen.

Uit het RIVM-onderzoek blijkt dat in de vakantie op de Kop van Walcheren vier tot vijf keer zoveel mensen verblijven als daar buiten (gemiddeld 11.500 mensen extra). Dit leidt tot een verdrievoudiging van de vraag naar ambulancezorg. Het gaat daarbij echter om een gering aantal ritten. Buiten het toeristenseizoen is er gemiddeld één keer in de drie dagen een spoedrit. In het toeristische seizoen is dat gemiddeld elke dag één rit. In totaal zijn in 2009 op de Kop van Walcheren 175 spoedritten met de ambulance geregistreerd.

Brief: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-86958.html
Onderzoeksrapport: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-86959.html


Meer over spoedhulp in zeeland: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/29247


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #46 Gepost op: 6 december 2010, 16:10:34
Ambulance krijgt groen licht
REGIO - Alle ambulances van de regionale ambulancedienst Hollands-Midden zijn sinds kort uitgerust met een systeem waardoor verkeerslichten op groen springen zodra de ambulance eraan komt.
Al het overige verkeer krijgt automatisch rood licht. Het zogeheten KAR-systeem werkt met een radioverbinding. Negen kruispunten in de regio Hollands-Midden reageren op het signaal. De provincie Zuid-Holland en Rijkwaterstaat willen binnen enkele jaren alle verkeerslichten uitrusten het KAR-systeem.
De kosten bedragen tot nu toe 300.000 euro.
www.rtvwest.nl

Karr is het zelfde systeem als waar de bus de verkeerslichten mee op groen kan zetten. De bus, of in dit geval de ambulance, meld zich aan bij de computer. De computer geeft die richting dan groen, en de overige richtingen rood. Als er meerdere voertuigen tegelijk aanmelden gaan het op volgorde van eerst aangemelde.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


wesses

  • VPK in opleiding
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
  • Doe dat gene waar je plezier in hebt!
Reactie #47 Gepost op: 6 december 2010, 19:36:05
Hé allemaal,

Ik kan jullie wel wat vertellen over KAR.
Ik heb stage gelopen bij een bedrijf, dat zich heeft gespecialiseerd in VRI's (verkeer regen installaties ) Of anders gezegd het bouwen van het apparatuur wat het kruispunt regelt.
Tijdens mijn stage daar, heb ik een KAR tester ontworpen, getest en geproduceerd voor het bedrijf zelf.
KAR staat voor Korte Afstand Radio.

Elk voertuig wat gebruik maakt van KAR heeft een eigen code, hiermee is te zien WELK voertuig er voorbij rijdt, en wat de prioriteit hiervan is.
Elke VRI heeft een eigen code, deze code kun je alleen weten als je in de gegevens van de VRI kijkt, en deze code wordt alleen afgegeven door de gemeente aan bijv, een openbaar vervoer bedrijf, of een ambulance dienst, of bijv politie of brandweer.
Voor deze diensten wordt een programma geschreven, en geprogrammeerd in het systeem van het desbetreffende voertuig.
Elk voertuig wat KAR aan boord heeft, maakt ook gebruik van GPS, zonder GPS werkt het KAR-systeem niet.

Als een voertuig met KAR toestemming naar een kruispunt rijdt, en op een bepaald punt rijdt (door middel van GPS gemeten) wordt er een signaal verstuurd naar de VRI, de VRI controleert deze, en stuurt een signaal terug, als alles overeenkomt, dan krijgt het voertuig voorrang, let op! niet gelijk groen, er zitten allemaal beveiligingen achter!!! er zit altijd een bepaalde tijd tussen voordat een richting op groen springt. Dit i.v.m. de veiligheid van de verkeer deelnemers.

Dit is in het kort uitgelegd wat KAR is, en laat zien dat KAR niet van buitenaf zomaar te kraken is.
Als je wel de code heb, wat ik mij niet kan voorstellen, dan zou je er nog geen gebruik van kunnen maken, aangezien je niet van te voren weet welke richting op groen moet springen.
Tevens kun je nooit zo snel zijn in de auto zelf, om een bepaalde richting op groen te zetten, aangezien elk kruispunt een eigen code heeft.

Als er vragen zijn, hoor ik ze graag!

groetjes, Wesses
VPK in opleiding


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #48 Gepost op: 6 december 2010, 23:15:45
Als er vragen zijn, hoor ik ze graag!

groetjes, Wesses

Interessante uitleg Wesses 3hj

Ik heb nog wel wat vragen :)

Op wat voor afstand werkt dit systeem?
Als er bijvoorbeeld een flinke rij auto's voor het verkeerslicht staat komt dat groene licht juist van pas, maar zit het voetuig dan wel in het radiobereik van de VRI?

En kan het systeem onderscheiden voor welke richting je voor voorsorteert?
Als je bijvoorbeeld rechtdoor wilt, en via het voorsorteervak voor linkaf een rij wachtende auto's voorbij wilt rijden, moet je niet hebben dat rechtdoor op groen gaat (want dan kom je er niet langs, red.).

Wat voor toepassingen kent dit systeem behalve VRI's?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #49 Gepost op: 8 december 2010, 12:25:57
Patiëntengevens digitaal doorgestuurd uit ambulance
woensdag 08 december 2010 | 11:43 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 08 december 2010 | 11:52

MIDDELBURG - De ambulances in Zeeland gaan werken met een digitaal ritformulier. Het systeem maakt het mogelijk medische gegevens van de patiënt al tijdens het vervoer aan het ziekenhuis door te geven.

Zo kan belangrijke tijdswinst worden geboekt en wordt de kans op misverstanden kleiner. Tot dusver gebeurde die gegevensoverdracht bij aankomst van de ambulance bij het ziekenhuis.

Het systeem is inmiddels in gebruik genomen en wordt een jaar achtereen getest door de ambulancediensten en ziekenhuizen boven en onder de Westerschelde. De informatie is volgens Connexxion Ambulancezorg Zeeland beveiligd tegen gebruik door onbevoegden.

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7762532/Patientengevens-digitaal-doorgestuurd-uit-ambulance.ece