"Deens ambulancebedrijf Bios werd gedwarsboomd door voorganger"
http://www.taxipro.nl/ondernemen/2016/11/02/deens-ambulancebedrijf-bios-werd-gedwarsboomd-door-voorganger/
Beetje sneu om Falck een voorganger te noemen. Falck is een concurrent. Bios heeft Falck uit de markt geconcurreerd tijdens de aanbesteding. Als Bios een concessie wint zullen ze hun belofte moeten waarmaken. Falck is een privaat bedrijf, zij hoeven hun personeel niet over te dragen aan een concurrent. Het staat Falck vrij om haar eigen personeel een bonus te betalen om niet te gaan werken bij BIOS. Ik vind het zelfs een sympathieke regeling aangezien je personeel ook een concurrentiebeding kan geven waardoor ze een jaar niet mogen werken bij een concurrent en een boete dienen te betalen zodra ze het toch doen.
Het komt vooral omdat Bios van een Nederlandse taxiboer is. In Nederland noemen we taxi- en ambulancevervoer een markt terwijl het in werkelijk een pseudo-markt is, de overheid reguleert en zorgt dat je als ondernemer geen last hebt van concurrenten. In Nederland is BIOS gewend geraakt aan de strenge handhaving door IGZ en de Minister van Volksgezondheid. In Nederland dient BIOS zich ook te houden aan de vergunningsvoorwaarden (o.a. zorgen dat je op tijd komt). In NL weet iedere RAV dat het niet zal gebeuren dat de Minister je vergunning intrekt (vandaar dat ze in NL ook zo goed presteren).
Het is daarom een goede zaak dat iedere Nederlandse RAV en Nederlandse burger kan zien dat er ook overheden zijn die geen boodschap hebben aan vals gejank door marktpartijen, als je een concessie wint ga je leveren wat je afgesproken hebt. Het belang van de Deense burgers/belastingbetalers staat voorop.