Beste Oma,
Een kleine Hollandse update.
In Groningen hebben we Corpulsnet. Dat kan ik activeren en dan kan de interventiecardioloog in het Groningse academisch ziekenhuis real time meekijken met het ECG, en andere controles zoals RR en Spo2. Ik bel ze dan ook direct en overleg over het te voeren beleid. Resultaat hiervan is dat de dotterkamer als wordt klaargezet nog voordat ik vanaf huislocatie met het slachtoffer ben vertrokken. En dan gaat het heel snel. Mijn record is 20 minuten. 2 straten vanaf de ambulancepost in de stad. Stond al buiten voor de deur naar zijn borst te graaien. In de ambulance getrokken en mijn protocol doorlopen. Met spoed naar UMCG, ook in de stad. Meneer lag vanaf zijn eerste 112 telefoontje 20 minuten later op de dotterkamer.
Het is een prachtig resultaat maar jij weet heel goed dat het absoluut niet nationaal zo geregeld en de meeste RAV-en niet eens kunnen garanderen dat er binnen 20 mintuen een ambulance voor de deur staat bij een spoedpatient.
Groningen haalde onlangs de media omdat ze een proeftuin gaan worden voor 5G (internet of things) waardoor je nog veel meer kan met je ambulancedienst en moderne technologie.
Jij weet ook dat de Nederlandse overheid miljoenen pompt in burgerhulpverleningsprojecten terwijl er wetenschappelijk geen bewijs is dat dispatched AED/reanimatie zorgt voor een hogere overleving. Er is voldoende evidence beschikbaar waardoor we weten dat snelheid wel zorgt voor een hogere overleving. De snelheid van het proces verhogen en kwaliteit verbeteren doe je door gebruik te maken van moderne technologie waardoor je de cardioloog via het internet bij je in de ambulance krijgt.
Het is ook vreemd als een chirurg in zijn vrije tijd op de tablet kan zien dat de pakketbezorger al in je straat is, nog 2 bezorgadressen heeft voordat hij je nieuwe paar schoenen bij jou over 5:24 min komt afleveren bij je thuis, terwijl hij op de traumakamer geen flauw benul heeft waar de ambulance met een traumapatient precies is en wat de verwachte aankomsttijd is. Bij ons kunnen de wachtenende teams zien als de ambulance ergens stil staat, hoe snel de ambulance rijdt, waar de ambulance rijdt en het systeem rekent continue de verwachte aankomsttijd uit.
Paaltjes, slagbomen, verkeerslichten, deuren en hekken weten dankzij internet of things precies wanneer er een spoedambulance aankomt omdat ze continue met elkaar praten en zelf weten dat ze open moeten gaan. Het zijn allemaal van die moderne dingetjes die bijdragen aan een hogere kwaliteit van zorg.