Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 324368 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wesses

  • VPK in opleiding
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
  • Doe dat gene waar je plezier in hebt!
Reactie #50 Gepost op: 13 december 2010, 16:17:44
Hier heb ik tevens een stukje uit mijn verslag:

Wat is KAR en waar staat KAR voor?
KAR staat voor Korte afstand Radio. Dit wordt toegepast bij het openbaar vervoer maar wordt ook gebruikt bij alarmdiensten zoals Ambulance, brandweer, en politie. Het systeem is dé oplossing voor bestuurders van bijvoorbeeld ziekenauto’s en brandweerauto's om verkeerslichten in een noodsituatie veilig en snel te passeren. En dat is nog niet alles, maar daar kom ik zo op.

Hoe werkt het?
Met behulp van het Global Positioning System (GPS) bepaalt KAR voortdurend de positie van het voertuig. Als een Verkeers Regel Installatie, een stoplicht bijvoorbeeld, wordt genaderd, wordt via een radiobericht automatisch prioriteit aangevraagd. De Verkeers Regel Installatie beïnvloedt daarop de verkeersregelcyclus op zo'n manier dat het voertuig van de hulpverlenende dienst de hoogste prioriteit krijgt.

Het grote voordeel is natuurlijk dat de hulpdienst zodoende sneller en veiliger kan passeren. Er wordt tijdwinst geboekt. En u weet, zowel voor de zorg van een patiënt als voor de bestrijding van rampen is tijd een cruciale factor.

Er is nog een belangrijk voordeel. Voor de bestuurder van de ambulance, of de brandweerauto, wordt het gedrag van het overige verkeer meer voorspelbaar. Want door eerder groen te geven kan het verkeer ook eerder in beweging komen om ruimte maken voor de hulpdienst. Het verkeer in de conflicterende richting krijgt tegelijkertijd natuurlijk eerder rood. In de huidige situatie hoort en ziet men de ambulance natuurlijk wel, maar kan men vaak geen kant op, omdat het dwarsverkeer nog groen licht heeft. De ingreep in het verkeersregelprogramma is dus goed voor de verkeersveiligheid, goed voor de zorg en goed voor de rampenbestrijding. En de aanpassingen aan de infrastructuur zijn minimaal.

Citaat

Ik heb nog wel wat vragen :)

Op wat voor afstand werkt dit systeem?
Als er bijvoorbeeld een flinke rij auto's voor het verkeerslicht staat komt dat groene licht juist van pas, maar zit het voetuig dan wel in het radiobereik van de VRI?

En kan het systeem onderscheiden voor welke richting je voor voorsorteert?
Als je bijvoorbeeld rechtdoor wilt, en via het voorsorteervak voor linkaf een rij wachtende auto's voorbij wilt rijden, moet je niet hebben dat rechtdoor op groen gaat (want dan kom je er niet langs, red.).

Wat voor toepassingen kent dit systeem behalve VRI's?

De afstand die gehaald kan worden weet ik niet uit mijn hoofd, heb het geprobeerd op te zoeken in mijn gegevens, maar kon deze niet naar boven halen.
Wel weet ik dat er makkelijk een afstand gehaald kan worden van 500 meter, deze kan oplopen tot 1KM, dit is weliswaar in een open gebied.
Tevens is het zo dat als het voertuig op een bepaalde positie rijdt (gps bepaald) dan pas wordt er een signaal uitgezonden. hoe dit is ingesteld verschilt per gemeente.
Deze durf ik dus niet te zeggen, vaak is de afstand verder dan er een gemiddeld rij auto's staat. Ook is het zo dat het voertuig zich weer moet uit melden, dus blijft het voertuig voorrang krijgen tot deze het kruispunt heeft gepasseerd.

Bij een openbaar vervoer bedrijf staat de richting al ingesteld, dit zal vaak niet werken bij een hulpverlening voertuig, aangezien het nooit dezelfde route is die bijv. de ambulance moet volgen.
Wel kan het zo zijn dat de gemeente er voor kiest dat bijv. bij ziekenhuizen er wel bepaalde richtingen naar het ziekenhuis voorrang krijgen. (dit verschilt wel per gemeente)

VRI's sturen ook bus sluizen en stads afsluitingen aan. en ook daar wordt KAR toegepast, het is dus niet zo dat het alleen bij kruispunten gebruikt wordt.
Het heeft geen invloed op een brug, of spoorweg overgang!

Wat misschien leuk is om te zien wat voor modems er worden toegepast bij KAR

Het oude modem:
Dit is een Qlink 450



Uploaded with ImageShack.us

Het nieuwe type modem:
Satel 3AS



Uploaded with ImageShack.us

Groetjes, Wesses
VPK in opleiding


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #51 Gepost op: 13 december 2010, 16:30:53
Hier heb ik tevens een stukje uit mijn verslag:

Wat is KAR en waar staat KAR voor?
KAR staat voor Korte afstand Radio. Dit wordt toegepast bij het openbaar vervoer maar wordt ook gebruikt bij alarmdiensten zoals Ambulance, brandweer, en politie. Het systeem is dé oplossing voor bestuurders van bijvoorbeeld ziekenauto’s en brandweerauto's om verkeerslichten in een noodsituatie veilig en snel te passeren. En dat is nog niet alles, maar daar kom ik zo op.

Hoe werkt het?
Met behulp van het Global Positioning System (GPS) bepaalt KAR voortdurend de positie van het voertuig. Als een Verkeers Regel Installatie, een stoplicht bijvoorbeeld, wordt genaderd, wordt via een radiobericht automatisch prioriteit aangevraagd. De Verkeers Regel Installatie beïnvloedt daarop de verkeersregelcyclus op zo'n manier dat het voertuig van de hulpverlenende dienst de hoogste prioriteit krijgt.

Het grote voordeel is natuurlijk dat de hulpdienst zodoende sneller en veiliger kan passeren. Er wordt tijdwinst geboekt. En u weet, zowel voor de zorg van een patiënt als voor de bestrijding van rampen is tijd een cruciale factor.

Er is nog een belangrijk voordeel. Voor de bestuurder van de ambulance, of de brandweerauto, wordt het gedrag van het overige verkeer meer voorspelbaar. Want door eerder groen te geven kan het verkeer ook eerder in beweging komen om ruimte maken voor de hulpdienst. Het verkeer in de conflicterende richting krijgt tegelijkertijd natuurlijk eerder rood. In de huidige situatie hoort en ziet men de ambulance natuurlijk wel, maar kan men vaak geen kant op, omdat het dwarsverkeer nog groen licht heeft. De ingreep in het verkeersregelprogramma is dus goed voor de verkeersveiligheid, goed voor de zorg en goed voor de rampenbestrijding. En de aanpassingen aan de infrastructuur zijn minimaal.

De afstand die gehaald kan worden weet ik niet uit mijn hoofd, heb het geprobeerd op te zoeken in mijn gegevens, maar kon deze niet naar boven halen.
Wel weet ik dat er makkelijk een afstand gehaald kan worden van 500 meter, deze kan oplopen tot 1KM, dit is weliswaar in een open gebied.
Tevens is het zo dat als het voertuig op een bepaalde positie rijdt (gps bepaald) dan pas wordt er een signaal uitgezonden. hoe dit is ingesteld verschilt per gemeente.
Deze durf ik dus niet te zeggen, vaak is de afstand verder dan er een gemiddeld rij auto's staat. Ook is het zo dat het voertuig zich weer moet uit melden, dus blijft het voertuig voorrang krijgen tot deze het kruispunt heeft gepasseerd.

Bij een openbaar vervoer bedrijf staat de richting al ingesteld, dit zal vaak niet werken bij een hulpverlening voertuig, aangezien het nooit dezelfde route is die bijv. de ambulance moet volgen.
Wel kan het zo zijn dat de gemeente er voor kiest dat bijv. bij ziekenhuizen er wel bepaalde richtingen naar het ziekenhuis voorrang krijgen. (dit verschilt wel per gemeente)

VRI's sturen ook bus sluizen en stads afsluitingen aan. en ook daar wordt KAR toegepast, het is dus niet zo dat het alleen bij kruispunten gebruikt wordt.
Het heeft geen invloed op een brug, of spoorweg overgang!

Wat misschien leuk is om te zien wat voor modems er worden toegepast bij KAR

Het oude modem:
Dit is een Qlink 450



Uploaded with ImageShack.us

Het nieuwe type modem:
Satel 3AS



Uploaded with ImageShack.us

Groetjes, Wesses
In Haaglanden werken we met Opticom.... Werelds!!! Met de OGS aan wordt er een signaal verzonden naar de verkeersinstallatie/poller e.d. en verspringen de verkeerslichten en/of de poller zakt naar beneden.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


wesses

  • VPK in opleiding
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
  • Doe dat gene waar je plezier in hebt!
Reactie #52 Gepost op: 13 december 2010, 17:01:10
In Haaglanden werken we met Opticom.... Werelds!!! Met de OGS aan wordt er een signaal verzonden naar de verkeersinstallatie/poller e.d. en verspringen de verkeerslichten en/of de poller zakt naar beneden.

Ja dat ken ik ook ja,
heb ik zelf niet veel mee gemaakt, maar bij de afslag vinkeveen op de A2, wordt dat ook toegepast.
Hier heb ik een VRI in bedrijf mogen stellen, en toen hebben we dat nog moeten testen (erg leuk  :) _
werkt met infrarood, is wel gaaf om dat te zien.

Wesses
VPK in opleiding


BmwRon

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #53 Gepost op: 25 januari 2011, 16:50:35


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #54 Gepost op: 26 januari 2011, 10:47:24
Is dit niet ook gewoon een MICU?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Bart S

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 26 januari 2011, 10:56:36
Is dit niet ook gewoon een MICU?

Yep, en is ook terug te vinden in het voertuigen board.


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #56 Gepost op: 26 januari 2011, 20:09:29
Ik heb recent een filmpje gezien over dit voertuig. Het filmpje is overigens weer verwijderd. Hij stond toen nog bij Visser in Leeuwarden. De trotse verkoper vertelde tussen neus en lippen door dat het een prestige project zou zijn. En juist dat stuit mij tegen de borst. Op de foto's kun je goed zien hoeveel ruimte het gevaarte inneemt. Begrijp me goed, ik gun de micu centra een mooie wagen. Het moet echter wel functioneel blijven. Deze grote bak heeft mi geen enkele toegevoegde waarde.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #57 Gepost op: 26 januari 2011, 20:15:58
Ik heb recent een filmpje gezien over dit voertuig. Het filmpje is overigens weer verwijderd. Hij stond toen nog bij Visser in Leeuwarden. De trotse verkoper vertelde tussen neus en lippen door dat het een prestige project zou zijn. En juist dat stuit mij tegen de borst. Op de foto's kun je goed zien hoeveel ruimte het gevaarte inneemt. Begrijp me goed, ik gun de micu centra een mooie wagen. Het moet echter wel functioneel blijven. Deze grote bak heeft mi geen enkele toegevoegde waarde.

Weet je dan ook wat de bedoeling is van een Micu versus de grote bak ?

Delta00


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #58 Gepost op: 4 februari 2011, 17:35:22
Ik heb recent een filmpje gezien over dit voertuig. Het filmpje is overigens weer verwijderd. Hij stond toen nog bij Visser in Leeuwarden. De trotse verkoper vertelde tussen neus en lippen door dat het een prestige project zou zijn. En juist dat stuit mij tegen de borst. Op de foto's kun je goed zien hoeveel ruimte het gevaarte inneemt. Begrijp me goed, ik gun de micu centra een mooie wagen. Het moet echter wel functioneel blijven. Deze grote bak heeft mi geen enkele toegevoegde waarde.
Het is voor Visser een prestige-object... bij ons staat ie gewoon in de weg :P ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #59 Gepost op: 4 februari 2011, 19:18:09
Het is voor Visser een prestige-object... bij ons staat ie gewoon in de weg :P ;)

Dat ie überhaupt bij jullie in de post Karperweg past verbaasde me al... ;)