Algemeen ambulancenieuws

Auteur Topic: Algemeen ambulancenieuws  (gelezen 320996 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #100 Gepost op: 12 december 2011, 08:47:28
Inspectie kan zich niet vinden in wijziging ambulancezorg Texel  


De Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzocht de wijze waarop de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord de ambulancezorg op Texel wenst te ontwikkelen.

De Veiligheidsregio is van plan, ingegeven door bezuinigingen, één van de twee reguliere ambulanceteams te vervangen door een solistisch werkende ambulanceverpleegkundige. Deze wordt dan ingezet als een Rapid Responder, met beperkte vervoersmogelijkheden.

De inspectie vreest nu dat deze verandering zal leiden tot tekortkomingen in de (spoedeisende) ambulancezorg op Texel. Hierover is gesproken met de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Daarnaast heeft de inspectie gesproken met huisartsen, verloskundigen en de burgemeester en wethouder van Texel over de gevolgen, zoals risico’s voor de patiëntveiligheid en kwaliteit van zorg.

In een brief aan de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord laat de inspectie weten dat zij zich op basis van geldende normen niet kan vinden in de voorgenomen wijziging. De inspectie verwacht van de Veiligheidsregio dat zij verantwoorde zorg blijft leveren die voldoet aan de wet- en regelgeving en vigerende richtlijnen.


 
http://site.zorgportaal.nl/index.php/zorgkrant/nieuwsl-lijst/2951-inspectie-kan-zich-niet-vinden-in-wijziging-ambulancezorg-texel


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #101 Gepost op: 13 december 2011, 08:11:49
'Schaatsambulance' primeur

DWARSGRACHT - Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ook bij schaatstochten op natuurijs, waar een vastgevroren sneeuwhoopje of scheur in het ijs maar zo voor een valpartij kan zorgen.

Niet zelden met vervelende of zelfs ernstige afloop. In de ergste gevallen staat er dan altijd wel een motorfiets of ander 'trekkertje' paraat om slachtoffers op een simpel aanhangertje van het ijs te halen en bij de gealarmeerde ambulance af te leveren voor verdere behandeling of een ritje naar het ziekenhuis, maar écht uitgerust voor deze spoedhulp was tot nu toe nog geen enkele ijsclub.

Daar gaat nu echter verandering in komen. Met dank aan bestuursleden van ijsclub 'Ons Belang' in Dwarsgracht, de plaatselijke constructeur Henk Petter en adviseur Stephan ten Have van de regionale ambulancedienst IJsselland hebben de Dwarsgrachter 'ijsmeesters' gisteren de beschikking gekregen over drie, speciaal voor het transport van schaatsslachtoffers ontworpen ambulancekarren. Op het oog zo eenvoudig dat ontwerpen en in elkaar lassen van zo'n onverwoestbaar aluminium aanhangertje eigenlijk lang geleden al uitgevonden had kunnen worden. Maar goed, beter laat dan nooit en die eer komt nu Dwarsgracht toe.

Nadat ijsclubvrijwilligers afgelopen winter tot twee keer toe een schaatser met zwaar heupletsel van het ijs moesten halen en alle zeilen bij moesten zetten om de patiënt niet van het gladde platte wagentje te laten glijden, was voor Dwarsgracht de maat vol.

"Met onze wensen zijn we naar Henk Petter gestapt, die in samenspraak met professional Stephan ten Have dit model heeft ontworpen. Ja, daar is heel goed over nagedacht. Zelfs met de soms verschillende maten van brancards is rekening gehouden. En pal naast het slachtoffer is in onze kar een speciale plaats gemaakt voor de hulpverlener.

Zelfs de nodige medische spullen staan onder handbereik en niets of niemand kan er nog afglijden", vertellen de bestuursleden Roel Dekker en Diny Smit van 'Ons Belang' vol trots. Drie stuks heeft Henk Petter er voor 'zijn' ijsclub gemaakt, maar de naburige ijsclub in Blokzijl heeft zich ook al in Dwarsgracht gemeld. "Als Dwarsgrachter kon ik voor deze eerste drie natuurlijk niet om een vriendenprijsje heen. Maar als andere ijsclubs interesse hebben, prima. Zo'n 1.600 euro is toch niks teveel voor veilig slachtoffervervoer? En stempelhokjes, routebordjes of koek en zopie kun je er ook prima mee rondbrengen."

klik op url voor foto:
http://www.destentor.nl/regio/nwoverijssel/9894642/Schaatsambulance-primeur.ece


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #102 Gepost op: 28 december 2011, 16:16:15
@ambulancehm
RADHM schenkt "nieuwe" ambulance aan Nederlandse Rode Kruis #ambulancezorg pic.twitter.com/ZtVYTOFY


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #103 Gepost op: 20 januari 2012, 20:47:33
Verloskundigen en centralisten leren elkaars taal
De MIST-richtlijn schept duidelijkheid in acute overdracht

De meeste thuisbevallingen verlopen gelukkig probleemloos, maar er zijn uitzonderingen. Als zich een ernstige complicatie voordoet,
moet de verloskundige met spoed hulpdiensten optrommelen. Die communicatie tussen verloskundige en meldkamer verloopt niet
altijd even gestructureerd. Dat kan anders én vooral beter, oordeelde de focusgroep Acute Obstetrie van het Regionaal
Overleg Acute Zorg Zwolle (ROAZ). Om de overdracht te verbeteren, is een heldere richtlijn ontwikkeld: De MIST. ‘De eenvoud straalt ervan af.’

Ondergeschoven kindje
Dat de communicatie tussen verloskundige en centralist van de meldkamer niet altijd vlekkeloos verloopt, heeft verschillende oorzaken.
‘Ten eerste komen ernstige complicaties tijdens een thuisbevalling niet heel vaak voor. Daardoor was dit thema lange tijd een ondergeschoven kindje’, verklaart Ben Goosselink, verpleegkundig specialist Acute Zorg bij RAV IJsselland en lid van de focusgroep Acute Obstetrie. Ook de complexiteit van de situatie speelt een rol. ‘Als er iets misgaat tijdens een thuisbevalling heb je te maken met twee patiënten: moeder en kind. Voor centralisten is dat natuurlijk een bijzondere hulpvraag’, verklaart Erik de Leeuw, operationeel leidinggevende van de meldkamer Oost Nederland.

Elke seconde telt
Omdat verloskundigen en centralisten niet altijd elkaars taal spreken, bestaat het risico dat hulpvraag niet juist wordt ingeschat. Dat
kan ertoe leiden dat de ambulance (te) laat arriveert of dat er slechts één ambulance wordt ingezet terwijl er eigenlijk twee nodig zijn. ‘In een acute situatie telt elke seconde, zowel voor de moeder als voor het kind’, stelt De Leeuw. ‘Een goede overdracht heeft daarom hoogste prioriteit.’

lees verder: klik hier
www.ravijsselland.nl


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #104 Gepost op: 21 januari 2012, 00:09:25
@ambulancehm
RADHM schenkt "nieuwe" ambulance aan Nederlandse Rode Kruis #ambulancezorg pic.twitter.com/ZtVYTOFY


Onder welk roepnummer was deze ambu in dienst bij de RAD HM? En is dit wellicht de vervanger van de lage MB in secundaire striping van het Rode Kruis is HM?
Geloof niet alles wat je denkt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #105 Gepost op: 6 februari 2012, 15:28:13
‘Groene’ ambulances voor RAVU
Ketenpartner RAVU vervangt de komende jaren zijn volledige wagenpark van 46 ambulances. Ambulancebouwer Visser uit Leeuwarden heeft in nauwe samenwerking met de ambulancedienst een nieuw concept ambulance ontwikkeld, op basis van de bekende Mercedez-Benz E-klasse. Een ‘groene’ ambulance, vanwege zijn lage gewicht en extreem lage brandstofverbruik. Ook is in het nieuwe model fors geïnvesteerd in ergonomie en veiligheid voor het ambulancepersoneel en de patiënt. En dat is niet onbelangrijk voor de RAVU, die in juni het kwaliteitscertificaat voor cliënt- en patiëntveiligheid in de wacht sleepte.

Aan de realisatie van het nieuwe model ambulance is bijna drie jaar denk- en ontwikkelwerk voorafgegaan, waaraan actief is bijgedragen door medewerkers uit de RAVU-geledingen. Al snel werd duidelijk dat het verlengde lage Mercedes-model ook voor de nieuwe generatie ambulances de basis zou vormen. Eén van de grote voordelen van het type is zijn lage zwaartepunt, waardoor de wagen stabiel op de weg ligt. Behalve de RAVU gebruiken nog vijf andere regio’s dit type ambulance.

Door te besparen op gewicht, en goed om te gaan met de aerodynamica is het nieuwe voertuig uitzonderlijk zuinig in brandstofgebruik. “Gemiddeld een factor twee lager dan andere typen ambulances”, becijfert directeur Hans Wortelboer van Visser Ambulances. “Het lage brandstofverbruik is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de financiën van de organisatie. Bijzonder is ook de wijze waarop het ontwerp tot stand is gekomen. Het is het eerste model dat we geheel via 3D modellering hebben ontworpen, waardoor we heel snel en interactief details konden aanpassen op basis van wensen en behoeften van de RAVU.”

Adrie Duizendstra, manager bedrijfsvoering bij de RAVU, noemt het nieuwe model honderd procent RAVU-specifiek, dankzij de grote inbreng die de organisatie bij het ontwerp leverde. “De RAVU heeft kritisch gekeken naar de werkprocessen en naar de  benodigde uitrusting, waardoor we een heel efficiënte inrichting hebben gerealiseerd. Het is een compact, duurzaam en veilig voertuig geworden. Zo komen in de wagen geen scherpe hoeken voor en is het interieur met zachte materialen afgewerkt. Op die manier willen we letsel bij zowel het personeel als de patiënt tijdens een rit voorkomen. We zijn bijzonder blij met het resultaat van de samenwerking met de leverancier. Het heeft een voertuig opgeleverd dat zowel in het besteld patiëntenvervoer als in de spoedeisende medische hulpverlening volledig tegemoet komt aan de eisen van de mensen in de praktijk. We verwachten voor de vervanging van ons wagenpark drie tot vier jaar nodig te hebben.”
http://www.vru.nl/home/458-groene-ambulances-voor-ravu.html


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #106 Gepost op: 6 februari 2012, 15:31:56
Waarom groen?

Lijkt mij beter als je een ambulance gewoon geel laat. Betere herkenning.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #107 Gepost op: 6 februari 2012, 15:35:31
Waarom groen?

Lijkt mij beter als je een ambulance gewoon geel laat. Betere herkenning.

Ik denk dat je het stukje nog een keer goed door moet lezen. De kleur van de ambulances blijft geel.  ;)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #108 Gepost op: 6 februari 2012, 15:36:49
Looooool;D;D^-^


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #109 Gepost op: 6 februari 2012, 15:50:58
Waarom groen?

Lijkt mij beter als je een ambulance gewoon geel laat. Betere herkenning.

Bij groene stroom heb ik de stopcontacten ook nooit groen zien kleuren :D