Val van hoogte

Auteur Topic: Val van hoogte  (gelezen 11872 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

B.A.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Gepost op: 16 mei 2009, 08:37:42
Goedemorgen,

Ik zit even met de volgende vraag.
Stel een persoon is van groote hoogte gevallen (lader o.i.d.) en ligt op z'n buik. Wat doe je als eerste hulp. Laat je hem op zn buik liggen en manueel fixeer je het hoofd dan of draai je hem op de rug om fitale funkties te beoordelen?




Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2009, 11:19:41
Je hoeft iemand toch niet percee op zn rug te draaien om de ABC te controleren ? Als iemand op zn buik ligt kan je dat ook beoordelen. ( aanspreken, let op de ademhaling, voel naar de circulatie ) Ik zou zeggen liever niet draaien omdat je niet weet wat er met de nek is gebeurd. Als de vitale functies niet bedreigd zijn zie ik geen rede om te gaan draaien en te sjorren maar is het wel zaak om een snel een ambulance te laten komen i.v.m. gevaar voor buiktrauma. Nek fixeren is altijd goed lijkt mij. Is die persoon bewusteloos maar haalt adem en heeft hartactie ligt die gene ook wel goed op de buik. ( ookal ligt die persoon niet perfect in de stabiele zijligging, het doel word wel bereikt ) Tong kan niet achter zakken, evt braaksel/bloed kan uit de mond vloeien. ( A vrij ? )
Het hangt er ook vanaf van welke hoogte die persoon is gevallen en hoe die dan is gevallen. Eigenlijk is je casus te sumier om er echt een goed andwoord op te geven. Maar volgens mij kan je dit gewoon goed afhandelen door de ABC methode en te letten op de 5 regels van EHBO.

Het is zaak dat die persoon zo snel mogelijk gezien word door deskundig personeel.

m.i. is dat het beste ?

Groet Joost.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2009, 11:30:05
Ik ben het helemaal met Joost eens, lang niet iedereen hoef je op zijn rug te draaien om de abc te kunnen beoordelen, met een beetje creativiteit kom je een heel eind. Nadeel van iemand op de rug laten liggen is natuurlijk wel dat het hoofd zo nooit in neutrale positie gebracht/gehouden kan worden.

Vele mensen die van hoogte vallen zijn nog prima in staat om met je te praten (ABC dus acceptabel voor dat moment), ga er niet vanuit dat iedereen die valt gelijk bewusteloos is ! Ook in dit voorbeeld wordt dat niet vermeld ! Vaak kun je door goed uitvragen al veel te weten komen en sta niet raar te kijken wanneer deze personen gewoon proberen op te staan.
Moet je draaien dan bij voorkeur met de logroll, kost wat handjes maar over het algemeen volk genoeg bij zo'n incident, de meest ervarene neemt de leiding aan het hoofd en instrueert de rest.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2009, 12:11:57
Joost,

Even een puristische aanvulling.

Je hoeft iemand toch niet percee op zn rug te draaien om de ABC te controleren?

Helemaal correct. Echter, het is van belang om naast de ABC ook de D te controleren. Daarnaast is het zeker niet zo dat dit soort patiënten meer of minder verdacht zijn voor een buiktrauma alleen. Aan de buitenkant zie soms niks, terwijl de binnenkant een ravage is. Dat kan letsel betreffen aan iedere willekeurige structuur in het lichaam.

Groet,

Expert.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2009, 13:47:57
Hallo expert!

Goeie aanvulling. Ik denk dat wij qua inwendig trauma hetzelfde bedoelen. Enkeld heb ik zo mn twijfels of de D ( i.p. de EMV score ) wel in de EHBO is opgenomen. Ik dacht voor EHBOers enkeld de ABC. Maar dat weet ik niet zeker. In mijn EHBO tijd leerde we enkeld de ABC en daarnaast wel hersenschudding/kneuzing. Maar ik weet niet wat daar de afgelopen jaren in veranderd is. Leren SIGMA,s wel EMV scores bijhouden ??

Ik maakte laatst op de afdeling nog iemand mee die van 2 mtr hoogte was gevallen, contusie linker flank, aanvankelijk ery,s in de urine maar bleek achteraf allemaal mee te vallen. ( gelukkig ) Natuurlijk ook elk uur de EMV score bijhouden. Ik denk dat jij veel meer ervaring ermee hebt expert. Val van hoogte zijn toch typische meldingen voor het MMT ?

Groet


peter1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2009, 13:53:59
ja sigma's leren emv scores bij te houden.
greetz peter


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2009, 13:56:08
EHBO begint met de D.
Alleen zij noemen dat bewustzijn en ze controleren dat door aanspreken en evt. aanschudden.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2009, 13:57:31
Ja hoor, EMV bij D is ook bekend bij SEHSO'ers.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2009, 14:11:55
Hahaha ja de EMV is toch zeker wel gesneden koek op elke SEH afdeling :D. Daar twijfelde ik niet aan. In zekere zin kijken EHBOers ook wel naar de D door aanspreken maar de EMV score gaat toch nog stapjes verder. Namelijk HOE adequaat reageerd iemand dan, is er sprake van krachtverlies in de armen/benen, pupilreflex, de controles ( RR, P, zn SPO2 ). Tenminste zo zitten bij ons de EMV formulieren in elkaar. Ik weet niet wat voor lijsten de ambu,s MMT gebruiken ? Ik neem aan met dezelfde aandachtspunten.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2009, 17:07:43
Dag Joost,

Val van hoogte zijn toch typische meldingen voor het MMT?

Helemaal correct. Val van hoogte van meer dan vijf meter is een primair inzet criterium. Toch vind ik het in de praktijk echt heel erg onvoorspelbaar welk letsel je mag verwachten. Sommigen vallen van zes meter en mankeren helemaal niets, anderen vallen van twee meter en hebben alles stuk. Soms is het gewoon botte pech. Een voorbeeld uit mijn praktijk behelst een val van tweeënhalve meter, waarbij het slachtoffer van een jaar of twintig dat met een cervicale dwarslaesie moet bekopen. Heel triest.

Even terugkerend naar je vraag. H-MMT's worden conform de inzetcriteria vaak ingezet voor een val van hoogte met het oog op vermeend cerebraal letsel. Dat is precies waar MMT's een ontegenzeggelijke aanvulling bieden op de ambulancehulpverlening.

Conform protocol scoort de MMT-arts de  Disability aan de hand van drie parameters. Ten eerste zijn de pupillen equaal en reactief op licht (PEARL). Daarnaast kijken we of er sprake is er sprake van lateralisatie en tot slot wordt de EMV lege artis bepaald. Dat wil zeggen; volgens de regelen der kunst ofwel volgens het boekje. Hierbij geeft de motore component van de EMV de meest belangrijke informatie. Om de D maximaal te behandelen is controle nodig over de Airway, de Breathing en de Circulation. Elk item kent een aantal "resuscitation endpoints" welke van de belang zijn voor de outcome van de patiënt. Inmiddels weten we dat "on scene" stabilisatie van het neurotrauma de outcome verbetert.

Groet,

Expert.