Val van hoogte

Auteur Topic: Val van hoogte  (gelezen 11874 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

B.A.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2009, 12:34:27
Stel nu dat het slachtoffer op zn buik ligt en ABCD stabiel is, maar er is welverdenking op CWK letsel. Laat je hem dan op de buik liggen en hoe fixeer je dan het hoofd (waarschijnlijk ligt hij met zn hoofd op 1 wang)?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2009, 13:20:25
Stel nu dat het slachtoffer op zn buik ligt en ABCD stabiel is, maar er is welverdenking op CWK letsel. Laat je hem dan op de buik liggen en hoe fixeer je dan het hoofd (waarschijnlijk ligt hij met zn hoofd op 1 wang)?

In deze positie fixeer je het hoofd terwijl je aan de patiënt uitlegt wat je doet en waarom. Zolang de patiënt ABCD stabiel is, is er niet zoveel aan de hand. Althans voor dat moment. Waarschuw 112 en wacht op hulp.

Het is handig de patiënt in deze positie te houden, terwijl je de ABCD blijft controleren. Ambulancepersoneel zal de patiënt, na de ABCD maatregelen, waarschijnlijk vanuit deze positie rechtstreeks op het spineboard plaatsen, terwijl het hoofd gecontroleerd in neutrale positie wordt gebracht. Hierbij is padding onder het hoofd het meest vergeten item. Ik tref regelmatig patiënten aan op het spineboard zonder padding. Hierdoor wordt het hoofd en daarmee de cervicale wervelkolom juist in extensie gebracht, hetgeen ongewenst is. In deze positie heeft het myelum namelijk de minste ruimte door de zogenaamde "maximale close packed position" van de gewrichten. Bovendien kan dit een eventuele intubatie trouwens geweldig bemoeilijken. Zodra de patiënt beweging van het hoofd niet verder toestaat in verband met klachten, dient men de beweging onverlet te beëindigen. Common sense dus.

Groet,

Expert.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2009, 15:27:57
Expert, kun je en wil je uitleggen wat een Padding is?


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2009, 16:01:52
Materiaal om de ruimte op te vullen tussen de wervelplank en het hoofd in de neutrale positie.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2009, 16:02:55
Materiaal om de ruimte op te vullen tussen de wervelplank en het hoofd in de neutrale positie.

oke duidelijk. Dank voor de uitleg.  O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2009, 11:47:21
Op een val van hoogte, moet de patient uiteindelijk op een wervelplank komen, in neutrale positie.."Neutral Inline Postition"..  Er kunnen dwangstanden zijn, waardoor dat niet mogelijk is, en dan moet de patient op de wervelplank komen, geimmobiliseerd in de dwangstand.
(Echte dwangstanden komen niet zo vaak voor..)..

Wat je als eerste hulpverlener doet, is sterk afhankelijk van je deskundigheidsniveau, (training, oefening en praktijkervaring) en beschikbaarheid van de benodigde hulpmiddelen.

Ongeacht je deskundigheidsniveau,  zal je moeten opletten op je eigen veiligheid, .. Daar waar de patient ligt, kan nog meer naar beneden komen en zal je de hulpverlening eerst goed moeten organseren.. Want jij kan misschien heel goed kunstjes doen, maar er moet een gele taxi komen, en snel ook, en misschien is het handig dat de H-MMT ook komt..

De passanthulpverlener, laat de patient zoveel mogelijk in de houding liggen zo als die ligt..  
Een op elkaar ingespeeld Rescueteam van gevordere eerste hulpverleners, met alle hulpmiddelen zal de patient alsvast op de wervelplank in neutrale positie leggen, met de bijbehorende padding (zie volgende link van de reader 2002, paragraaf 6.1 en 6.2 bij kinderen)  Natuurlijk afhankelijk van ook nog van heel veel andere bevindingen..


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2009, 16:18:24
Hier heb ik wel een paar vragen over, namelijk :
Ik weet niet of de ambulance bemanning wel blij is als de patient bij aankomst al is geplankt en een nekkraag omheeft ?
Wil een ambu pleeg niet eerst lichamelijk onderzoek verrichten ?
Bellemer je het werk van een ambu-vpk niet die toch eerst naar bepaalde zaken wil kijken en doen ?
Wil een ambu bemanning niet liever hun eigen materialen gebruiken die men gewend is of zijn de materialen en dergelijke hetzelfde als die door de EHVers zijn gebruikt ?
Hoe krijg je als EHBO dan je plank en spin etc. weer terug na gebruik ?

Groet Joost.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2009, 16:44:03
Hier heb ik wel een paar vragen over, namelijk :
Ik weet niet of de ambulance bemanning wel blij is als de patient bij aankomst al is geplankt en een nekkraag omheeft ?
Wil een ambu pleeg niet eerst lichamelijk onderzoek verrichten ?
Bellemer je het werk van een ambu-vpk niet die toch eerst naar bepaalde zaken wil kijken en doen ?
Wil een ambu bemanning niet liever hun eigen materialen gebruiken die men gewend is of zijn de materialen en dergelijke hetzelfde als die door de EHVers zijn gebruikt ?
Hoe krijg je als EHBO dan je plank en spin etc. weer terug na gebruik ?

Groet Joost.

Als georganiseerde hulpverleners (rescue-team), heb je ook afspraken met de lokale ambulancediensten over ketenzorg.. Onze praktijk ervaring is na 4 jaar ervaring op dit gebied, dat de meeste ambu-teams erg blij zijn, dat we het lastige klus al geklaard hebben.

Rescue vergt vaak andere materialen, dan een een ambu-team. (De Ferno Plank is niet geschikt voor rescuebelastingen.)  In onze praktijk gebruiken we andere riemen sets dan de ambu-teams, en de meeste ambu-teams zijn daar inmiddels wel enthoisaist over..
tja  wij moeten altijd de plank en riemensets weer ophalen bij ziekenhuis, dat is soms lastig, maar meestal ook wel prettig, dan krijgen we direct feedback uit het ziekenhuis, over de wijze waarop de paitient is gestabiliseerd en of ons aanpak nog verbeteringen noidg heeft.

Ik ben een voorstander van EHBO-ers ditze technieken leren, echter dat betekend ook dat ze vaardiig moeten blijven, en ook praktijk ervaring moeten op doen. Dit is dus niets voor de alleengaande peerste hulpverlener.


koos1981s

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 19 mei 2009, 20:52:43
Nou ik zal eens een duit in het zakje doen.

Vorige week val van hoogte meegemaakt van 7 meter hoogte van een loopbrug op een keienstrand.
In mijn geval had het slachtoffer zich al op zijn rug gedraaid maar was buiten bewustzijn. Ik heb me beperkt tot fixeren van het hoofd en vrijmaken ademweg met jaw thrust. Verder monitoren ademhaling en afkoeling beperken. Gelukkig was 1e ambu snel ter plaatse want na 10 minuten kreeg so hartstilstand. Wonder boven wonder kan so het nog navertellen ook.

Persoonlijk vind ik het als EHBO-er/BHV-er nogal wat om zo'n slachtoffer onnodig te gaan draaien/op een plank te fixeren. Volgens mij is het zo dat je als ehbo-er EERSTE hulp verleent, dat betekent: eerst noodzakelijke hulp. Draaien komt mijns inziens pas aan de orde als daar een noodzaak toe is. Zonder grondige kennis van zake én ervaring vind ik het eigenlijk onverantwoord om meer te doen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 19 mei 2009, 22:55:34
Ik heb daar ook eens een vraag over gehad, dat is toen behandeld in dit topic:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,17732.0.html
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !