BHV opleiding

Auteur Topic: BHV opleiding  (gelezen 15039 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

helm

• Gast
Gepost op: 16 mei 2009, 10:06:34
Er wordt hier nogal eens gemopperd op de BHV-opleidingen zoals in de topics: Wat vinden jullie van de BHV opleiding?   Blusbak blussen en zelfvertrouwen   Kwalititeit BHV-ers  
Naar aanleiding van die topics is mijn vraag: hoe ziet dan volgens jou een goede BHV-opleiding eruit? Denk aan dingen als: groepsgrootte, opleiding instructeur, locatie, materiaal, soort oefeningen, oefenobjecten, tijdsduur, herhalingsfrequentie, examen etc.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2009, 10:49:05
Zoals ik het beleef krijgen BHV'ers de nodige theorie mee en wordt er tijdens de opleiding het nodige geoefend, maar is het daarna vaak stil. Er wordt hier en daar wat geoefend, maar op beperkte schaal. Want het mag de baas immers niet al teveel tijd kosten.

Het ligt vaak ook aan de BHV'ers zelf. Een aantal van deze mensen vindt het wel handig, zo'n EHBO-diploma. Lekker op kosten van de baas, in de baas z'n tijd en je krijgt er als het ff meezit nog een jaarlijkse vergoeding voor ook. Je hoeft er alleen maar af en toe dienst voor te doen. En als je geluk hebt wordt niemand onwel in 'jouw' week............

Dat klinkt erg negatief maar zo ervaar ik het bij een aantal. Er zit geen geestdrift in, geen bezieling. Het zijn vaak geen hulpverleners pur sang die alles tot in de puntjes geregeld willen hebben. Ze doen het er gewoon bij.

Daar kan je opleidingen tegen aan knallen waar je U tegen zegt, ze leren dan hoe het moet, maar even zo gauw vergeten. Dat komt natuurlijk deels omdat er BHV'ers moeten zijn. Niet vrijwillig, dan maar aangewezen.

Daarbij: er is een hemelsbreed verschil tussen BHV'ers die alleen op hun werk hulpverleningswerk doen en bijvoorbeeld de EHBO'er die regelmatig wordt ingezet bij evenementen e.d. Laatstgenoemden doen zeer veel ervaring op, terwijl de BHV een aantal keer per jaar wat voor hun kiezen krijgt, niet al te vaak, zoals flauwvallen, iemand die zich snijdt etc. Dus minder ervaring met hulpverlening. De EHBO-opleiding is gelijk voor BHV'ers en bijv. EHBO'ers van het Rode Kruis. Maar laatstgenoemden doen er dus meer mee.

Dus met opleidingen kan je een hoop doen, maar het al dan niet toepassen en herhalen ligt bij BHV'ers vaak problematisch.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2009, 21:38:04
...De EHBO-opleiding is gelijk voor BHV'ers en bijv. EHBO'ers van het Rode Kruis. Maar laatstgenoemden doen er dus meer mee.

Dus met opleidingen kan je een hoop doen, maar het al dan niet toepassen en herhalen ligt bij BHV'ers vaak problematisch.

Ik heb een aantal jaar geleden een reguliere EHBO opleiding gedaan en afgelopen jaar een BHV variant daarvan. Ik moet zeggen dat ik bij de reguliere opleiding toch echt veel meer geleerd heb en voornamelijk veel meer de droge stof in de praktijk uit proberen. Ik heb ook het idee dat het niveau wat getoetst wordt aanzienlijk hoger ligt bij een reguliere EHBO opleiding.

Kortom, ik heb BHV, maar als ik het puur op dat diploma zou moeten doen, zou ik geen evenementen durven te lopen.

Ik denk dat een goede BHV opleiding in ieder geval langer duurt, meer (lees veel meer) tijd steken in de eerste hulpverlening en vooral, meer oefenen. Bedrijfshulpverleners blijven nou eenmaal vaak de belangrijkste (en vaak enige) schakel tussen de "Ik doe maar wat" hulpverlening en professionele. Echter, met het kleine beetje wat men nu krijgt, zul je het "Ik doe maar wat" niveau niet ver overstijgen, terwijl een Rode Kruiser of echte EHBO-er dat zeer zeker wel doet.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2009, 23:12:23
Als ik voor mijn gebouw spreek, volgen de BHV'ers daar een volledige EHBO-opleiding conform de eisen van het Oranje Kruis. Is dus geen 'uitgeklede' opleiding met alleen maar levensreddende handelingen.

Desondanks ben ik met jou eens dat voor evenementen zoals een strandpost of bij een beatfestival heel andere zaken geoefend moeten worden. Bijvoorbeeld drugs gerelateerde ongevallen en aandoeningen. Met alleen de standaard EHBO kom je daar niet ver.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2009, 13:30:28
Vaak heeft een BHV-ers  geen EHBO diploma, dit is geen vereiste.
Het aantal uren wat besteed word aan de eerste hulp is een uur of 8, dat is in mijn optiek wel erg kort om een EHBO-diploma te behalen.

Ook is het niet wettelijk vast gelegd dat een BHV-er een EHBO diploma dient te hebben

Het is aan het bedrijf zelf of de BHV-er een EHBO diploma kan behalen.

Ook de herhalingslessen voor een BHV-dipoma is in mijn optiek te kort: 1 dag en dan is alles weer behandeld.

Het langer en uitgebreider maken van de cursus BHV is denk ik verstandiger: alleen de bazen zullen hier niet blij mee zijn.
Vaker een herhalingsles is ook geen slechte zaak: meer oefeningen op gebied van ontruimingen: ook hier zullen de bazen niet blij mee zijn..........

krelis

• Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2009, 01:48:00
Citaat
Basisopleiding bedrijfshulpverlener

Iedereen die bedrijfshulpverlener is of wordt kan deelnemen aan de basisopleiding. Er is geen vooropleiding vereist.

Hoe ziet de opleiding eruit?
De Basisopleiding Bedrijfshulpverlening bestaat uit twee onderdelen.

1. Verlenen van eerste hulp
In dit onderdeel leren cursisten slachtoffers beoordelen en behandelen volgens de eerste hulp-benadering. Cursisten leren reanimeren en hoe te handelen bij shock, huidwonden, ernstig uitwendig bloedverlies, brandwonden, botbreuken en ontwrichtingen en oogletsels. Naast de benodigde theorie worden de vaardigheden geoefend en getraind.

2. Beperking en bestrijding van een beginnende brand, communicatie en ontruiming
In dit onderdeel leren cursisten in de praktijk een beginnende brand te blussen. In het theoriedeel komt aan de orde hoe een brand ontstaat en zich verder ontwikkelt. Cursisten leren op welke wijze en met welke middelen een brand kan worden geblust. Vanzelfsprekend komen daarbij ook de gevaren bij het blussen aan bod. Verder in dit onderdeel aandacht voor de samenwerking met externe hulpverleningsdiensten. Welke informatie geef je door bij de melding van een incident? Hoe vindt de alarmering plaats? Wat is de rol van de BHV’er bij een ontruiming? Wat staat er in een ontruimingsplan? Welke voorzieningen moeten er in een gebouw zijn aangebracht? Allemaal vragen die in dit onderdeel van de opleiding worden beantwoord.

Meer weten over het examen?

Hoe lang duurt de opleiding?
De opleiding duurt ten minste zestien uur. Opleidingsinstituten kunnen de cursustijd op verschillende manieren indelen bijvoorbeeld in twee hele dagen of in vier halve dagen. Informatie over data, plaats en kosten van de opleiding is te verkrijgen bij de opleidingsinstituten.

Hoe houd ik mijn kennis en vaardigheden op peil?
De Basisopleiding Bedrijfshulpverlener omvat veel praktische vaardigheden, die de bedrijfshulpverlener goed moet beheersen. Het is dan ook zaak om de opgedane kennis en vaardigheden te onderhouden. De Arbo-wet verplicht de werkgever ervoor te zorgen dat de bedrijfshulpverlener te allen tijde zijn taken kan uitvoeren. Dit betekent dat de bedrijfshulpverlener zijn kennis en vaardigheden door oefening en/of andere activiteiten op peil moet houden.Door de bedrijfshulpverleners jaarlijks het herhalingscertificaat te laten behalen, toont de werkgever aan te voldoen aan deze basisverplichting.

Dit is volgens de NIBHV (Nederlands Instituut voor Bedrijfs Hulp Verlening) hoe een BHV cursus er uit moet zien.
Volgens hen is het ehbo gedeelte meer dan alleen de levensreddende handelingen. Maar zoals vaak blijkt in de praktijk krjigen bhv'ers dat stukje extra meestal niet. En dan blijft het inderdaad bij alleen de levensreddende handelingen (helaas).

Wat mij betreft mag het wel weer terug naar de oude situatie. Pure ehbo'ers en pure brandmedewerkers in het pand. Naar mijn idee is dat veel waardevoller.

Wat betreft de instructeur, dit moet een gediplomeerde instructeur zijn die volgens de normen van het OK of NIBHV les geeft en ook via een van deze organisaties is gecertificeerd. Dit kan een BHV instructeur zijn of een aparte Instructeur Eerste Hulp en een aparte Instructeur Brandbestrijding en ontruiming.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2009, 10:36:54
Bij mijn vorige werkgever werden alle medewerkers verplicht om EHBO lessen te volgen. Ook BHV is enige tijd geleden verplicht gemaakt. Ik kan me dit vanuit oogpunt van de directie best indenken, echter vraag ik me af of het helemaal verstandig is. Er worden nu mensen verplicht opgeleid, die ik tijdens een calamiteit niet zie functioneren als EHBO-er/BHV-er.

Bij dit bedrijf wordt alles intern opgeleid, door uiteraard erkende instructeurs. Hierover heb ik weinig te klagen. Waar ik het volledig mee eens ben is dat dit te weinig is om tijdens een calamiteit ook goed getraind/geoefend te reageren. Er is echt meer nodig dan 16 uur theorie/praktijk om bij een grotere calamiteit goed te handelen. Ontruimingsoefeningen zouden minimaal 1 keer per jaar moeten worden gehouden. Om de 2 jaar in combinatie met overige hulpverleningsinstanties, gezien het hier een bedrijf betreft met meer als 1 miljoen bezoekers per jaar.

Of geld echt een factor speelt om dit soort oefeningen niet te houden, denk ik wel, echter ook het ongemak voor gasten. Hiervoor zou je een aparte groep mensen kunen laten komen, welke je dan ontruimt.

Helaas is het voor mij dus alleen gebleven bij theorie BHV. EHBO heb ik wel paar keer mogen benutten bij kleine verwondingen, zoals dislocaties en breuken.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2009, 15:38:28
Met de opleiding is niks mis. Ik bedoel een instructeur die mij met cum laude kan laten slagen, daar kan niet veel mis mee zijn, of wat?

Maar het gaat gewoon fout in het vervolgtraject. Er worden afspraken gemaakt over oefeningen die vervolgens niet worden nagekomen.
Ik ben ontzettend blij met mijn EHV-opleiding. Als er nu een calamiteit plaats vind op mijn bedrijf, dan weet ik ten minste wanneer ik mijn vege lijf moet gaan redden.

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2009, 20:11:10
Met de opleiding is niks mis. Ik bedoel een instructeur die mij met cum laude kan laten slagen, daar kan niet veel mis mee zijn, of wat?

Of je cum laude slaagt heeft volgens mij ook veel te maken met het niveau waaraan getoets wordt. Ik ben mijn BHV opleiding volledig foutloos doorgekomen, dus dat is volgens mij cum laude plus  ::) :P Maar om nou te zeggen dat het een moeilijk opleiding was? Waar ik in mijn ogen voldoende geleerd heb om echt mezelf nuttig te kunnen maken bij een grote calimiteit in het pand? Ik denk het niet, dan moet ik het toch hebben van de kennis en ervaring die ik in de voorgaande jaren bij de EHBO vereniging opgedaan heb.

Ik kan me ook helemaal vinden in het verhaal van Fanny. Veel bedrijven sturen in mijn ogen mensen op cursus om het 'vereiste aantal poppetjes' te behalen voor het bedrijf. Ze vinden het vaak echter niet nodig ook nog te oefenen of te investeren in betere opleidingen en trainingen. Eigenlijk is het bij bedrijven net zo als bij de prof. hulpverlening, pas als er echt een keer iets goed mis gaat, dan gaat de geldkraan weer een tijdje open en is niets te gek. Gaat het een lange tijd goed, dan gaan we stukje bij beetje weer bezuinigen en moet het weer met minder gedaan worden.

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2009, 11:21:30
maar hoe kan het dan dat er bedrijven zijn die de BHV opleiding in 1 dag doen 8 uur incl. lunch en de herhalingen in een halve dag incl. wat drinken
nu moet ik zeggen dat het ook niet veel voorsteld de opleiding met 2 vingers in je neus en je hebt het gehaald.
en een EHBO diploma duurd nu even uit mijn hoofd 12x 2 uur en dan nog examen OK plus elk jaar je verplichte aantal uren volgen.  
Volgens mij is de omslag van EHBO'ers naar BHV gekomen door de zogenaamde hoger opgeleide ;D ;D :-[ :-[
Ik kan me nog heel goed herinneren dat toen mijn vader die werkte bij een groot verzekeringsbedrijf je 3 onderdelen had 1 Bedrijfsbrandweer 2 EHBO'ers  en 3 de Redding die waren er voor als er bv een deel van het gebouw ingestort was en er personen via touwen en takels naar beneden moesten mijn vader was de commandant van de redding en tevens de oudste die gediplomeerd werd voor persluchtdrager de diploma's heeft hij nog steeds volgens mij brandwacht 1 toen hij met met de vut ging heefd hij nog de gouden lijnrem gekregen ik ben als klein joggie als slachtoffer (het is maar hoe je het bekijkt) wat van het dak (ongeveer 10 hoog) naar beneden getakeld gemiddeld 1x per maand vastgebonden op een brancard en ladders of een aantal keren in Crailo in het oefendorp van het leger geweest.
Volgens mij kan een bedrijf niet meer alleen EHBO'ers of brandweer hebben maar moeten die allemaal BHV hebben.
totdat er iemand vond dat het in 1 geheel gevormd moest worden werd dat BHV nu moeten jullie mij anders even verbeteren als dat niet klopt
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende