Hoge temperatuur bij 20 procent hardlopers

Auteur Topic: Hoge temperatuur bij 20 procent hardlopers  (gelezen 4405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 15 november 2009, 18:48:53
Misschien nuttig om te weten? Als het in een ander board beter thuis hoort dan moeten jullie het maar vermelden.  :)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5331231/__Hoge_temperatuur_bij_hardlopers__.html

zo 15 nov 2009, 18:37 | lees voor
Hoge temperatuur bij 20 procent hardlopers

NIJMEGEN -  De lichaamstemperatuur van hardlopers kan sterk oplopen bij een duurloop. Dat is zondag gebleken uit metingen onder deelnemers aan de Zevenheuvelenloop in Nijmegen. Bij 20 procent kwam de temperatuur boven de 40 graden Celsius. Een aantal van hen had zelfs een lichaamtemperatuur van 41 graden en een loper kwam op 41,2.

Inspanningsfysioloog Maria Hopman van de Radboud Universiteit in Nijmegen en haar team hadden niet verwacht dat bij zoveel lopers de temperatuur zo hoog zou oplopen. Zij onderzochten 150 van de 25.000 deelnemers. Daarbij waren mannen en vrouwen van allerlei leeftijden en echte hardlopers en recreanten. Vertaald naar het hele veld aan lopers, hadden vijfduizend een heel hoge temperatuur. Volgens Hopman kan het vrij warme en vochtige weer mede oorzaak zijn van het oplopen van de lichaamswarmte.

Een hoge lichaamstemperatuur is levensgevaarlijk. Bij 42 graden overlijdt een mens. Door hoge temperatuur stolt het bloed en komen er klonters in. Onderzoek moet uitwijzen hoe het komt dat de temperatuur bij hardlopers zo hoog kan oplopen, hoe gevaarlijk dat is en hoe het lichaam erop reageert. De wetenschappers kijken of er iets in de stolling verandert.

Hopman verwacht over een paar weken klaar te zijn met het hele onderzoek. Zij en haar team geven naar aanleiding van de uitkomsten advies aan de organisatoren van looptochten, ook bijvoorbeeld aan die van de Vierdaagse van Nijmegen.

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 december 2009, 23:26:32
Zie je nou wel dat al dat wilde gesport helemaal niet zo gezond is?
Laten we toch gewoon allemaal lekker gaan wandelen, af een toe een balletje trappen of een duik in het zwembad. Lekker in beweging zijn en verder geen gedoe!
Ja, soms ben ik heel ongecompliceerd, hoor!  ;D
Laten we ff normaal doen met z'n allen, denk ik dan... Maar ja, dat moet ik eigenlijk niet hardop zeggen, want dan heb ik alle sporters beledigd. Nee mensen, zo bedoel ik hem niet. Wie het wel wil doen, moet het ook vooral niet om mij laten, hoor!
Groet
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)

Vigilance

• 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • Homo sacra res homini
Reactie #2 Gepost op: 16 december 2009, 23:54:43
ik hoop hier echt meer over te horen.. doe zelf aan hardlopen, gemiddeld 3 / 4x per week (exclusief het sporten op de Academie)

Misschien moet ik mijn thermometer afstoffen en een keer meenemen ;)

Sampie, CCDS

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 december 2009, 21:01:47
ik hoop hier echt meer over te horen.. doe zelf aan hardlopen, gemiddeld 3 / 4x per week (exclusief het sporten op de Academie)

Misschien moet ik mijn thermometer afstoffen en een keer meenemen ;)

Doe dat nou niet! Als je je er goed bij voelt, gewoon lekker rennen!
Anders word je misschien net zo als die mensen met een hoge bloeddruk, die een bloeddruk meter aanschaffen en dan 50 keer per dag noteren wat hun bloeddruk is. Vervolgens in de stress schieten als ie 130/80 is i.p.v. 120/70, dus de volgende keer minimaal 150/80 meten etc.... Zonde van de tijd!! Het geeft alleen een hoop stress. Bovendien wisselt je bloeddruk toch de hele dag door en zolang die onderdruk maar onder de 100 blijft, maak er dan maar geen drama van.
En wederom: laten we ff normaal doen met z'n allen.  ;D De wereld is al gek genoeg...
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)

Vigilance

• 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • Homo sacra res homini
Reactie #4 Gepost op: 17 december 2009, 21:03:23
Doe dat nou niet! Als je je er goed bij voelt, gewoon lekker rennen!
Anders word je misschien net zo als die mensen met een hoge bloeddruk, die een bloeddruk meter aanschaffen en dan 50 keer per dag noteren wat hun bloeddruk is. Vervolgens in de stress schieten als ie 130/80 is i.p.v. 120/70, dus de volgende keer minimaal 150/80 meten etc.... Zonde van de tijd!! Het geeft alleen een hoop stress. Bovendien wisselt je bloeddruk toch de hele dag door en zolang die onderdruk maar onder de 100 blijft, maak er dan maar geen drama van.
En wederom: laten we ff normaal doen met z'n allen.  ;D De wereld is al gek genoeg...

was ook enigzins sarcastisch bedoeld ;) maar je hebt zeker gelijk als je zegt dat de wereld al gek genoeg is ;D