Gevaarlijke stoffen aangetroffen Krayenhofflaan GRIP 1 - Heemskerk 17-5-2009

Auteur Topic: Gevaarlijke stoffen aangetroffen Krayenhofflaan GRIP 1 - Heemskerk 17-5-2009  (gelezen 4666 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mike!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
  • 112ijmond.nl
    • 112ijmond.nl
Hieronder het bericht: (info uit persbericht gemeente Heemskerk)

Op het toekomstige tracé van de Westelijke Randweg nabij de Krayenhofflaan in Heemskerk is zondag een verdachte stof aangetroffen. Rond kwart voor twaalf kwam bij de brandweer een melding binnen van een blauw vat waar een paarskleurige stof uit lekte. Hierop is groot alarm geslagen. De omgeving werd direct ruim afgezet. Brandweerlieden hebben in speciale chemiepakken de stof overgeheveld in een speciaal vat. De herkomst en aard van de stof wordt momenteel onderzocht door de Milieudienst IJmond.
Tijdens het onderzoek ter plaatse trof de brandweer ook brokstukken asbest aan. Het bleek hier te gaan om zogenaamde hechtgebonden asbest, dat voorkomt in cement van onder meer plantenbakken. Deze vorm van asbest levert geen gevaar op voor de volksgezondheid, zo laat de gemeente weten. Het terrein is in verband met onderzoek en opruimwerkzaamheden tot nader order afgesloten.

Bij de woningen aan de Krayenhofflaan en directe omgeving is zondagmiddag een bewonersbrief bezorgd. Daarin wordt de bewoners geadviseerd contact op te nemen met de huisartsenpost als zij in aanraking zijn gekomen met de stof. Mensen die iets verdachts hebben gezien, wordt gevraagd dit te melden bij de gemeente of de politie. Maandagochtend is er overleg tussen de gemeente en de Milieudienst IJmond over de te nemen vervolgstappen.

Foto's: http://www.112beverwijk.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Verdacht vat gevonden bij Heemskerk
1. HEEMSKERK De Milieudienst IJmond onderzoekt waar een vat met paarskleurige vloeistof vandaan komt

2. Ander artikel: De brandweer trof een kapot vat aan waar een kristalachtig poeder omheen en in ligt

3. een blauw vat waar een paarskleurige stof uit lekte

De eerste bron heeft het over een paarskleurige vloeistof. De tweede heeft het over een kristalachtig poeder (= vaste stof) en de derde meldt een "paarskleurige stof" (gulden middenweg in geval van twijfel tussen een vaste stof en een vloeistof?)

Kan iemand vertellen waar het in dit geval echt om ging: vaste stof of vloeistof (en natuurlijk het liefst ook de naam?)
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
De eerste bron heeft het over een paarskleurige vloeistof. De tweede heeft het over een kristalachtig poeder (= vaste stof) en de derde meldt een "paarskleurige stof" (gulden middenweg in geval van twijfel tussen een vaste stof en een vloeistof?)

Kan iemand vertellen waar het in dit geval echt om ging: vaste stof of vloeistof (en natuurlijk het liefst ook de naam?)

Van een afstandje zag het er in ieder geval zo uit:

(Foto: Leo Tillmans)
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Na wat zoekwerk, uiteindelijk het volgende bericht gevonden:

Aangifte van 'gevaarlijke' dumping
Gepubliceerd op 18 mei 2009, 17:31
Laatst bijgewerkt op 18 mei 2009, 17:37

HEEMSKERK -  Het lijkt erop dat het zondag gevonden vat met verdachte stof pas gedumpt is op het tracé van de Westelijke Randweg. De gemeente Heemskerk doet aangifte bij de politie.

,,We zullen alles op alles zetten om de overtreder te vinden'', zegt wethouder Leo van der Kolk. ,,De kosten voor de gemeenschap zijn torenhoog door alles wat zondag in gang is gezet. De kosten die de overtreder zou hebben bij het aanbieden van het afval op een normale manier, vallen daarmee in het niet.''

Woensdag wordt duidelijk om welke stof het precies gaat. Het gaat vermoedelijk om een kaliumachtige stof die gebruikt wordt in de reiniging of het kleuren van ijzer. De stof zat in poedervorm in een tien liter vat en is door de vele regen van die morgen vloeibaar geworden en heeft de grond paars gekleurd.

Lees meer in Dagblad Kennemerland van dinsdag 19 mei
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article4721260.ece/Aangifte_van_gevaarlijke_dumping
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Na wat zoekwerk, uiteindelijk het volgende bericht gevonden:
Aangifte van 'gevaarlijke' dumping .........................
Woensdag wordt duidelijk om welke stof het precies gaat. Het gaat vermoedelijk om een kaliumachtige stof die gebruikt wordt in de reiniging of het kleuren van ijzer. De stof zat in poedervorm in een tien liter vat en is door de vele regen van die morgen vloeibaar geworden en heeft de grond paars gekleurd. .............

Hoi Niels,

bedankt voor de aanvulling. Vanaf het eerste ogenblik dat ik iets hoorde over paarsachtige vloeistof dacht ik aan kaliumpermanganaat in oplossing. Toen jij "kaliumachtige stof" zei, dacht ik "bingo". Maar als ik de kleur op de foto zie, vind ik het paars nogal flets en twijfel ik over de juistheid van mijn gok. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar de uitslag morgen in de krant. Mag ik je vragen, om die later svp ook te plaatsen? In ieder geval alvast bedankt van een nieuwsgierige AGS.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Ik zal de berichtgeving in de gaten houden komende tijd O0
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Mike!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
  • 112ijmond.nl
    • 112ijmond.nl


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
De paarse kleur deed mij ook meteen aan kaliumpermanganaat denken. Nu ik de foto's gezien heb, is dit vermoeden nog sterker. 1 van de chemiepak dragers zat wel lekker onder zo aan de foto's te zien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.echo.nl/nb-dk/buurt/lees/872017/milieudelict.met.calium.bij.krayenhofflaan/

Milieudelict met calium bij Krayenhofflaan
Redactie - 19 mei 2009
Reageer op dit artikel

http://www.echo.nl/_upload/dorisedition_201/media/450/CD15EC4D-4ECE-48A8-88BF-E6E389D0709C.jpg
Mannen in gele pakken ruimen de rommel op. Foto: Kees Blokker

HEEMSKERK - Er is calium en asbest aangetroffen op een terrein tussen de Krayenhofflaan en bedrijventerrein de Houtwegen, waar de Westelijke Randweg komt. Brandweer en politie werden zondag rond het middaguur gealarmeerd. Het foute goedje is inmiddels verwijderd en vandaag worden onderzoeksresultaten verwacht.

Er is tot nu toe geen gevaar voor de volksgezondheid gebleken, hoewel de gemeenten Heemskerk en Beverwijk adviseerden om de huisartsenpost bij twijfel te raadplegen. Uit voorzorg is het gebied afgezet en de brandweer heeft in beschermde pakken de stof opgeruimd. De herkomst en aard wordt onderzocht door de Milieudienst IJmond. De stof calium komt onder meer voor in reinigingsmiddelen.

Tijdens het onderzoek ter plaatse trof de brandweer ook brokstukken hechtgebonden asbest, dat voorkomt in cement van onder meer plantenbakken. Deze vorm van asbest levert geen gevaar op voor de volksgezondheid. Het terrein is in verband met onderzoek en opruimwerkzaamheden tot nader order afgesloten.

Nadat het spul was afgevoerd bleek de zuurgraad (Ph waarde) van de grond niet af te wijken. Maandag deed de gemeente aangifte van een milieudelict. Wethouder Leo van der Kolk wil de volgens hem buitenproportionele schadepost van het opruimen verhalen.