Verschil tussen beroeps en vrijwilliger?

Auteur Topic: Verschil tussen beroeps en vrijwilliger?  (gelezen 17844 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

krelis

• Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
Gepost op: 17 mei 2009, 18:19:43
Ik heb afgelopen week samengewerkt met de SIGMA. Dit was in een oefening en ook voor mij voor het eerst.
Wat ik als heel onduidelijk heb ervaren is het verschil tussen de beroeps en de vrijwilligers. Hoe kan ik het verschil zien?
En als ik als ehbo'er vragen heb, dan neem ik aan dat ik toch bij de verpleegkundige moet zijn. Is de verpleegkundige altijd een beroepskracht? Of kan dit ook een vrijwilliger zijn?

Van wie moet ik opdrachten aannemen van zowel de beroeps als de vrijwilliger of is hier de beroeps toch de "baas"?

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2009, 18:41:52
In principe zijn Sigma-leden vrijwilligers, maar dat mag geen reden zijn om hun opdrachten aan jou in twijfel te trekken! Vergeet niet dat een Vrijwillig Brandweerman ook wel vrijwilliger is maar toch ook een volledig opgeleid persoon!!
Vergeet niet dat zij een behoorlijke aanvullende opleiding hebben gehad. Medisch eindverantwoordelijk blijft de Ambu-pleeg of indien aanwezig de MMT-arts.

Wat is eigenlijk de reden waarom je de opdrachten van een sigma-lid in twijfel trekt??

Bart S

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2009, 18:45:00
Alle SIGMA leden zijn vrijwilligers, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze in het dagelijks leven niet als professioneel hulpverlener kunnen werken (komt soms voor). Voor zover ik weet heeft de Team leider het voor het zeggen binnen het SIGMA, maar in het gewondennest heeft het hoofd gewondennest de leiding. Dit is meestal een ambulanceverpleegkundige (soms een ambulancechauffeur) die deel uitmaakt van het AMBU-team. En het AMBU-team bestaat weer uit 2 ambu verpleegkundigen en 2 ambu chauffeurs. Het SIGMA + AMBU-team + MMT zijn samen de Geneeskundige Combinatie.

En van wie je de opdrachten moet aannemen.... dat ligt er natuurlijk aan in welke hoedanigheid jij samenwerkte met het SIGMA. Hopelijk is het allemaal wat duidelijker!!

Bart

krelis

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2009, 18:57:45
In principe zijn Sigma-leden vrijwilligers, maar dat mag geen reden zijn om hun opdrachten aan jou in twijfel te trekken! Vergeet niet dat een Vrijwillig Brandweerman ook wel vrijwilliger is maar toch ook een volledig opgeleid persoon!!
Vergeet niet dat zij een behoorlijke aanvullende opleiding hebben gehad. Medisch eindverantwoordelijk blijft de Ambu-pleeg of indien aanwezig de MMT-arts.

Wat is eigenlijk de reden waarom je de opdrachten van een sigma-lid in twijfel trekt??

Omdat ik bij de oefening heel duidelijk van een aantal SIGMA leden het gevoel kreeg: "ik ben van de SIGMA, dus ik ben belangrijk, dus moet je naar mij luisteren".
Vandaar mijn vraag.

Gelukkig heb ik ook positieve ervaringen opgedaan van een SIGMA lid waarbij een gelijkwaardige samenwerking heel duidelijk aanwezig was.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2009, 21:27:41
Ter plaatse zal het hoofd gewondennest, de ovdg de Sigma teamleider, een ambu pleeg of chauffeur of iemand van de Sigma een beroep doen op omstanders wanneer dat nodig of handig is. Je kunt daar als omstander met of zonder ehbo op ingaan of niet, maar het is daar en dan niet het moment om in discussie te gaan. De GNK is daar ingezet en voort haar werk uit, wie je wat vraagt om te doen maakt in principe niet uit.
Iemand staat daar met een bepaalde functie, of dat betaald is of niet maakt daarbij geen verschil.
Ben je het er niet mee eens dan kun je jezelf beter terugtrekken, evalueren kun je dan achteraf doen, maar niet daar en dan.

Althans zo kijk ik er tegen aan  :) (en zo zou ik me gedragen wanneer ik mijn hulp als omstander zou aanbieden)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2009, 08:50:24
Kijk horken heb je binnen elke groep, laat je algemene mening over het Sigma niet negatief beinvloeden door een slechte ervaring met enkele individuen. En bij een inzet stel je open op voor opdrachten vanuit welke hoek dan ook die komen, later is er tijd om hierover van gedachten te wisselen: Ook Sigmaleden kunnen niet om het waarom van een opdracht vragen op het moment van inzet.

Succes,

Ruud

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2009, 09:11:37
Kijk horken heb je binnen elke groep, laat je algemene mening over het Sigma niet negatief beinvloeden door een slechte ervaring met enkele individuen.

Dat geldt overigens niet alleen voor de Sigma is mijn ervaring  :)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2009, 09:28:36
Jaren geleden had ik een collega op de SEH, (Wat heeft dit nou te maken met de SIGMA? Het wordt zo duidelijk!) hij was echt een mensenkenner en wist altijd treffende uitspraken te doen.

Ik heb zijn mening over mensen uit de keten spoedzorg altijd onthouden:
Citaat
Wij zijn allemaal mensen met sterk karaktereigenschappen en slechts één mening telt, de onze. Dat belemmert de communicatie. Als we een keer naar elkaar zouden luisteren dan zou de keten veel sterker in elkaar zitten.

Ik vond de uitspraak 16 jaar geleden erg kort door de bocht. Nu denk ik: mijn hemel, wat heeft die man gelijk gehad!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

krelis

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2009, 12:14:38
Kijk horken heb je binnen elke groep, laat je algemene mening over het Sigma niet negatief beinvloeden door een slechte ervaring met enkele individuen. En bij een inzet stel je open op voor opdrachten vanuit welke hoek dan ook die komen, later is er tijd om hierover van gedachten te wisselen: Ook Sigmaleden kunnen niet om het waarom van een opdracht vragen op het moment van inzet.

Succes,

Ruud

Ruud, je antwoord is helder  O0

Uit de roodgemarkeerde opmerking maak ik op, dat de sigmaleden in opdracht werken van de ambu/ghor.
En zij dit weer "moeten" door communiceren naar de ehbo'er toe.

Als ik er naast zit, dan hoor ik dat graag. Ik wil er graag van leren.  ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2009, 12:28:08
Jaren geleden had ik een collega op de SEH, (Wat heeft dit nou te maken met de SIGMA? Het wordt zo duidelijk!) hij was echt een mensenkenner en wist altijd treffende uitspraken te doen.

Ik heb zijn mening over mensen uit de keten spoedzorg altijd onthouden:
Ik vond de uitspraak 16 jaar geleden erg kort door de bocht. Nu denk ik: mijn hemel, wat heeft die man gelijk gehad!

Waarschijnlijk een wijs man..

Verschil tussen beroeps en vrijwilliger,  De een doet het voor z'n beroep en word daar voor betaald, (De maandelijkse belediging voor al je werk), En de ander doet het zelfde alleen moet z'n motiviatie uit andere zaken halen en word niet maandelijks beledigd door z'n werkgever.. ;D ;D

Een vrijwilliger kan even competent zijn als de beroeps.  
Een vrijwilliger kan dezelfde functie hebben als een beroeps
Een vrijwilliger kan dezelfde taken hebben als een beroeps..

Jou vraag gaat meer of welke functie of takenpakket bijbehorende verantwoordelijkheden iemand op dat moment heeft en hoe dat past in jouw verhouding in de oefening.
Het is ook beslist niet zo dat elke SIGMA lid, automatisch "de baas" is over elke eerste hulpverlener..  Het vergt dus iets van communicatievaardigheden om gezamenlijk een goede hulpverlening te leveren aan de patient..