Om te beginnen was het zeker niet mijn bedoeling om mensen af te zeiken, te beledigen of als een dombo in de hoek te drukken. Mijn excuses als dit wel zo is overgekomen. Ik heb ook zeker niks tegen SIGMA of de leden ervan. Sterker nog: op het moment van die oefening had ik nog geen idee van de verschillen tussen GHOR, SIGMA, AMBULANCE en eventuele verschillen tussen beroeps en vrijwilligers (waar dit topic over gaat). Ik zag alleen een multidisciplinaire oefening met veel geel, rood, oranje en blauw, waarbij er 4 of 5 man in een commandobak de leiding hebben. Ik had op dat moment echt geen idee van de interne structuur en organisatie van de gele kolom. En dat is volgens mij ook helemaal niet van belang voor een goede rampenbestrijding.
Volgens mij is vooral een goede samenwerking van belang, tussen beroeps en vrijwilligers, maar ook tussen de verschillende kolommen. Waar het mij om ging, was dat in deze oefening de gele kolom het relatief drukker had dan rood, oranje en blauw. Dat was inderdaad misschien ook wel een fout van de hele oefening. Maar op dat moment gaat het er gewoon om dat de slachtoffers geholpen worden, net als bij een echte ramp. Het leek mij heel logisch om dan oranje mensen in te zetten als EHBO’er, om zo geel te helpen. Dit kwam echter maar niet van de grond, zelfs niet via COPI.
Ook jij zegt nu weer dat het geen zin heeft om als Reddingsbrigade mee te gaan EHBO’en omdat het zo al druk genoeg is in en om de tent. Zonder je (weer) tegen de borst te willen stoten vind ik dat een rare gang van zaken. Mijn idee van rampenbestrijding is dat je zoveel mogelijk slachtoffers zo snel mogelijk helpt. En daarbij zijn wat mij betreft extreme maatregelen een optie, en misschien zelfs wel noodzaak. Het is leuk bedacht dat er maximaal 8 man in de tent kunnen, maar als er tientallen gewonden van een rondvaartboot komen, dan verzin je toch iets anders? Dan vorder je een naastgelegen schuur en zet je EHBO’ers aan het werk, je laat omstanders helpen etc.
Nogmaals: ik zie als buitenstaander bij een multidisciplinaire inzet geen verschil tussen verpleegkundigen, artsen, SIGMA, EHBO’ers etc. en dat lijkt me ook niet nodig. In de uitvoering zijn er volgens mij geen verschillen tussen beroeps en vrijwilligers, zolang ze maar allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: mensen helpen. En daarbij ook alles willen doen omdat te kunnen. Samenwerken dus, dingen van elkaar aannemen en ook open staan voor initiatieven van anderen.