Verschil tussen beroeps en vrijwilliger?

Auteur Topic: Verschil tussen beroeps en vrijwilliger?  (gelezen 17841 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2010, 12:49:25
Dit mag geen topic gaan worden waar de SIGMA-leden finaal afgezeken worden zonder wederhoor. Hou het netjes. Ik hoef nog niet in te grijpen maar ik hou deze topic goed in de gaten.

WM - Moderator.

Is dit afzeiken dan?
Er staat bij iedere post dat het om een grote groep gaat en dat het niet iedere SIGMA betreft.
Overigens ken ik een paar SIGMA's die dit probleem ook beamen, dus als iets een kern van waarheid bevat, dan is dit in mijn ogen geen afzeiken, maar een probleem bespreekbaar maken.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2010, 13:43:06
Ik snap uberhaupt niet wat dit nog met de topic titel te maken heeft en wat dit topic eigenlijk in het sigma gebeuren te zoeken heeft.

Ik ben een sigma en heb het hier eens doorgelezen.
Wat ik ervan denk dat er zo over de sigmaleden gesproken word is jammer.
Je kan wel overal bij gaan zetten dat je het over een klein gedeelte hebt maar ondertussen druk je de mensen die wel GOED zijn ook flink ten onder.
En dat vind ik zeer jammer.

Ik ben een van die sigmaleden die wel gewoon met de ehbo en wat dan nog kan samen werken en dit ook gewoon zal doen.
Maar ik voel mij nu wel als een dombo in de hoek gedrukt.

Als ik lees dat een oefening (stil) moet worden gelegd omdat de tent nog niet staat dan is het een slechte oefening van IEDEREEN en niet alleen van het sigmateam.
In het echt komt dit ook voor dat de gewonden aan komen terwijl de tent nog niet staat en dan is gewoon de afspraak bij ons geen slachtoffers de tent in voor dat de tent goed en VEILIG staat.
Je kan geen mensen behandelen in een onveilige situatie ( nog niet opgezette tent) dat is bij de brandweer zo maar ook bij ambulance en reddings brigade.
Daarom vind ik het heel erg jammer dat er meteen geroepen word van ow die sigma`s die kunnen de druk niet aan van de stroom slachtoffers...... tja je hebt nu eenmaal maar plaats voor  8 slachtofers in de tent en als je die wil behandelen dan kun je niet sneller dan 8 tegelijk en ben je ook afhankelijk van derden voor de afvoer van deze (tijdelijk) uitbehandelde slachtoffers.
Het heeft geen zin om als ehbo of reddingsbrigade mee te gaan helpen tijdens een oefening. Het is zo al druk genoeg in de tent en er om heen.
En dan bedoel ik niet dat jullie als ehbo er niks kunnen dat helemaal niet, wij als sigma leden zijn ook GEWOON ehbo ers en meer niet. Alleen hebben we nu een andere ondersteunende rol.
trouwens je kan wel gaan roepen dat je mee wil helpen tegen de sigma`s maar die hebben daar helemaal geen zeggenschap over. Ze nemen alleen opdrachten aan van hun teamleider en in sommige gevallen van het hoofd gewonden nest. ZE BESLISSEN DUS NIET OF ANDEREN MEE GAAN HELPEN dus geef ze niet meteen de schuld zonder te weten hoe het gaat.

Ik zou zeggen verdiep je eerst eens in de wereld van de sigmavrijwilligers voor je er dingen over gaat roepen.

En ja er zijn enkele sigmaleden die denken dat ze dokter zijn helaas ,maar dat heb je ook in andere beroepstakken ook.

Gelukkig is dit maar een hele kleine groep.

Maar zoals jullie nu bezig zijn lijkt het alsof alles sigmaleden zo zijn en dat stuit mij heel erg tegen mijn hart.

Ik doe dit als hobby en vrijwillig en steek er veel tijd in om mensen mee op te leiden en wat dan ,maar door zulke berichtjes als hier boven geschreven denk ik waar doe ik het nog voor .

Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2010, 16:29:12
ik ben het met bianca eens.
Ik begin overigens binnen een maand met de HOC opleiding, dus beschouw mezelf als bijna SIGMA-lid.

Sigma's zijn ook gewoon mensen, we/ze hebben echter een extra opleiding gevolgd waarmee ze ter ondersteuning van professionals kunnen worden ingezet als
er de zogenoemde "stront aan de knikken" is.  Buiten inzetten als sigma zijn zij net zo goed ehbo-ers, zij het met een beetje extra kennis en vaardigheden, maar die kennis en vaardigheden kan een andere ehbo-er ook hebben vanwege werk of studie.

Dat er personen zijn die deze extra kennis en de titel misbruiken is erg jammer, maar dat komt ook tussen "gewone" ehbo-ers voor, en is in mijn ervaring zeker de maat niet.

De extra kennis en vaardigheden gebruiken ten bate van een slachtoffer/patient is mijns inziens bewonderenswaardig, omdat je altijd moet streven naar de best mogelijke zorg voor je slachtoffer/patient. En dan kan het wel eens voorkomen dat een andere ehbo-er zich op zijn/haar tenen getrapt voelt, en dan moet zoiets uitgesproken worden. meteen, en niet achteraf met verhalen op fora en door roddels. We zijn allemaal normale mensen, en kunnen mijns inziens problemen met elkaar bespreken, en dan blijkt vaak dat zaken op misverstanden rusten.

In mijn beginjaren als ehbo-er heb ik veel geleerd van meekijken met collega's en professionals, en ik vind ook dat iedere ehbo-er de ander een kans moet geven hetzelfde te doen met anderen. Zo brengen we uiteindelijke de hulpverlening op een hoger niveau.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2010, 16:46:36
Om te beginnen was het zeker niet mijn bedoeling om mensen af te zeiken, te beledigen of als een dombo in de hoek te drukken. Mijn excuses als dit wel zo is overgekomen. Ik heb ook zeker niks tegen SIGMA of de leden ervan. Sterker nog:  op het moment van die oefening had ik nog geen idee van de verschillen tussen GHOR, SIGMA, AMBULANCE en eventuele verschillen tussen beroeps en vrijwilligers (waar dit topic over gaat). Ik zag alleen een multidisciplinaire oefening met veel  geel, rood, oranje en blauw, waarbij er 4 of 5 man in een commandobak de leiding hebben. Ik had op dat moment echt geen idee van de interne structuur en organisatie van de gele kolom. En dat is volgens mij ook helemaal niet van belang voor een goede rampenbestrijding.

Volgens mij is vooral een goede samenwerking van belang, tussen beroeps en vrijwilligers, maar ook tussen de verschillende kolommen. Waar het mij om ging, was dat in deze oefening de gele kolom het relatief drukker had dan rood, oranje en blauw. Dat was inderdaad misschien ook wel een fout van de hele oefening. Maar op dat moment gaat het er gewoon om dat de slachtoffers geholpen worden, net als bij een echte ramp. Het leek mij heel logisch om dan oranje mensen in te zetten als EHBO’er, om zo geel te helpen. Dit kwam echter maar niet van de grond, zelfs niet via COPI.

Ook jij zegt nu weer dat het geen zin heeft om als Reddingsbrigade mee te gaan EHBO’en omdat het zo al druk genoeg is in en om de tent. Zonder je (weer) tegen de borst te willen stoten vind ik dat een rare gang van zaken. Mijn idee van rampenbestrijding is dat je zoveel mogelijk slachtoffers zo snel mogelijk helpt. En daarbij zijn wat mij betreft extreme maatregelen een optie, en misschien zelfs wel noodzaak. Het is leuk bedacht dat er maximaal 8 man in de tent kunnen, maar als er tientallen gewonden van een rondvaartboot komen, dan verzin je toch iets anders? Dan vorder je een naastgelegen schuur en zet je EHBO’ers aan het werk, je laat omstanders helpen etc.

Nogmaals: ik zie als buitenstaander bij een multidisciplinaire inzet geen verschil tussen verpleegkundigen, artsen, SIGMA, EHBO’ers etc. en dat lijkt me ook niet nodig. In de uitvoering zijn er volgens mij geen verschillen tussen beroeps en vrijwilligers, zolang ze maar allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: mensen helpen. En daarbij ook alles willen doen omdat te kunnen. Samenwerken dus, dingen van elkaar aannemen en ook open staan voor initiatieven van anderen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2010, 19:30:55
hoi joost,

ik heb het ook niet direct tegen jou hoor, ik denk ook dat er bij een echte ramp het eerste uur veel op omstanders en aanlopende hulpverleners zal moeten draaien.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2010, 00:45:02
Ik snap wel wat je bedoeld met mee willen helpen en het niet snappen waarom dit niet van de grond kwam.
In een echte situatie als duidelijk is dat er veel slachtoffers zijn dan zullen er meerdere teams opgeroepen worden dus dan heb je meer man kracht en kun je meer slachtoffers aan.
In een oefening is het vaak financieel gezien niet mogelijk om meerder teams te laten deelnemen en word er ook gekeken naar de druk of die door de gnk (geneeskundige eenheid   Ambuteams,sigmateam en mmt) goed opgenomen word.  (Leermomenten of oefendoelen)
Als je die druk wil uitoefenen op een gnk dan is het niet logisch om andere hulpverleners te laten helpen ( dan loopt je test in de soep ). Je wil namelijk kijken hoever ze het aan kunnen.

Kijk nu maar in Haiti.. er is best veel hulpverlening maar een nog grotere stroom gewonden. Ook hier moeten ze ziekenhuizen sluiten omdat er gewoon weg geen plaats meer is en geen genoeg verplegend personeel.

We hebben in de tent  maar 1 mmt en 1 ambuteam die medische ingrepen mogen doen en zijn op deze mensen aangewezen. Zonder hun zijn we ehbo ers die volgens bijna alleen ehbo princiepes observeren. vertrouwen we het niet dan moeten we er hulp van de profesionels bij halen.

Voor het T3 veld zou je in zo`n situatie als in Haiti zeker mensen van andere disiplines  kunnen betrekken en blij zijn als deze zich zouden melden om te komen helpen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk maakt wat ik bedoel.
Bianca

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 18 januari 2010, 11:42:59
Citaat
Voor het T3 veld zou je in zo`n situatie als in Haiti zeker mensen van andere disiplines  kunnen betrekken en blij zijn als deze zich zouden melden om te komen helpen.

Bianca,

Wie had je n gedachten voor deze nobele taak? Vergeet niet dat, onder de nieuwe triage regels, alle lopende patienten T3 zijn. Dat zijn een hoop die wel snel weer hergetriageerd moeten worden om erger letsel te voorkomen.

In zo'n situatie als Haïti is er nauwelijks sprake nog van een gecoördineerde hulpverlening, met name door gebrek aan een basale infrastructuur van nog vóór de ramp. Nu krijgen ze de rekening gepresenteerd. En wie moet het meest boeten? De armen, natuurlijk. Wij kunnen in Nederland een dergelijke ramp wel meemaken maar dan is het te hopen dat het net iets professioneler wordt aangepakt. Dus ook van de T3.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 18 januari 2010, 12:57:38
Bianca,

Wie had je n gedachten voor deze nobele taak? Vergeet niet dat, onder de nieuwe triage regels, alle lopende patienten T3 zijn. Dat zijn een hoop die wel snel weer hergetriageerd moeten worden om erger letsel te voorkomen.

In zo'n situatie als Haïti is er nauwelijks sprake nog van een gecoördineerde hulpverlening, met name door gebrek aan een basale infrastructuur van nog vóór de ramp. Nu krijgen ze de rekening gepresenteerd. En wie moet het meest boeten? De armen, natuurlijk. Wij kunnen in Nederland een dergelijke ramp wel meemaken maar dan is het te hopen dat het net iets professioneler wordt aangepakt. Dus ook van de T3.

WM

Ik wilde dit als voorbeeld gebruiken ;) Ik weet het is niet netjes omdat er zoveel mensen overleden zijn sorry.

Maar ik bedoel dus als zoiets groots hier gebeurd dan zijn er genoeg mensen met ehbo die willen helpen en dan kun je deze mensen maar al te graag laten helpen.
Inderdaad is iederen die kan lopen een t3 tot het tegen deel bewezen is maar als er hertriage is geweest dan blijft er een gedeelte over dat echt t3 is en  die zou je over kunnen laten aan de ehbo ers die zich zelf aanbieden. Zet daarbij iemand  met een porto neer voor het geval er toch nog slachtoffers verslechteren.

Ik zou met niet durven bemoeien met de hulpverlening in Haiti hoor.    ;)

Bianca

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 18 januari 2010, 13:30:05
Bianca,

Je hoeft je niet te verontschuldigen, hoor! Ik fluit je niet terug, ik geef slechts mijn mening over dit onderwerp. Persoonlijk heb ik dan ook geen moeite met SIGMA-leden, ze hebben een bepaalde taak en voeren ze naar eer en geweten uit. Dat hebben we gezien tijdens de griepvaccinaties een poosje geleden. Ze hebben voor de logistiek gezorgd zodat wij, als BIG- geregistreerden, konden doen wat we moesten doen: mensen behandelen. In een rampscenario zie ik dat niet anders. Je zult het me eens zijn dat het geen rol is van de SIGMA om slachtoffers zelfstandig te behandelen. Maar wel om ervoor te zorgen dat wij, als professionals, ons werk kunnen doen. Onderschat deze rol ook niet, een inzet wordt bepaald door de mate van logistiek binnen de eerste halfuur. Wij kunnen ook niet fungeren buiten dat structuur.

Mijn persoonlijke mening over de inzet van leken op een rampterrein is vrij helder (dus ook EHBO): we moeten ervoor zorgen dat de structuur helder is en dat iedereen dezelfde taal spreekt. Daar horen deze mensen niet bij. Anders krijg je een wildgroei van hulpverleners en overzicht houden wordt erg lastig. Haiti is een prachtig voorbeeld: iedereen wil helpen maar de luchthaven kan het aanbod niet aan. 40-60% van de vluchten stranden elders in de regio.

Less is more, soms...........

WM

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

lotus bianca

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 18 januari 2010, 13:38:28
Ik ben het helemaal met je eens dat de sigma niet zelfstandig gaat behandelen daar zijn we niet voor opgeleid. we zijn assisterend /ondersteunend aanwezig.
Ik zou het ook helemaal niet in mijn hoofd krijgen om op eigen houtje als sigma lid dingen te gaan doen.

Wel zou ik bij grote ongevallen met veel slachtoffers waar nog weinig hulpverlening aanwezig is mijn diensten als ehbo er aan bieden en als ik niet kan helpen dan ga ik weer.
 O0

Bianca