Verschil tussen beroeps en vrijwilliger?

Auteur Topic: Verschil tussen beroeps en vrijwilliger?  (gelezen 17849 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #30 Gepost op: 18 januari 2010, 19:03:54
Ik vraag me toch af waarom Bazzz81 zegt dat het om een grote groep Sigma leden gaat.
Kom jij met zo'n grote groep Sigma leden in kontakt dat je ze allemaal kunt beoordelen dan?

Tegen Joost wil ik zeggen bij een oefening worden bepaalde disciplines geoefend, geobserveerd, geevalueerd en er worden leermomenten uit getrokken.
Daarbij is het van belang rust en overzicht te houden in en om de trell tent. Ik denk dat niemand tegen jou zal zeggen dat je niet mag EHBOen maar je zult moeten begrijpen dat dat niet in de tent kan.
Ik vind overigens dat dat kwartje er wel erg lang ( van 18 mei '09 naar 16 jan. '10)  gedaan heeft Joost  ;D

Wie bedoelt Welsh Medic precies met leken op het rampterrein? Ook sigma leden?

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 18 januari 2010, 19:29:15
Rob,

Heb je mijn bericht goed gelezen? Daar staat duidelijk in dat er een rol is weggelegd voor de SIGMA tijdens een ramp. Logistiek is ook in het veld, hoor! Zonder deze onmisbare schakel kunnen wij niets beginnen. Ben je verder geen erkende hulpverlener, dan heb je daar niets te zoeken.

Ik begrijp heel goed dat mensen willen helpen in zulke omstandigheden maar het moet worden gecoördineerd. Anders hebben de gezaghebbenden geen idee van wie er in het veld operationeel is. Dat heeft directe consequenties voor de veiligheid van alle hulpverleners. Men denkt vaak dat "wij" profs arrogant zijn en zich alles willen toeëigenen. Dat is, voor mij althans, niet de uitgangspositie. Onthou één ding, wij zijn getraind in verschillende rampenscenario's en worden verplicht bijgeschoold erin. Dat kan niet worden gezegd van een gemiddelde EHBO'er .

Eigen veiligheid eerst!

WM

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #32 Gepost op: 18 januari 2010, 20:43:59
Rob,

Heb je mijn bericht goed gelezen? Daar staat duidelijk in dat er een rol is weggelegd voor de SIGMA tijdens een ramp. Logistiek is ook in het veld, hoor! Zonder deze onmisbare schakel kunnen wij niets beginnen. Ben je verder geen erkende hulpverlener, dan heb je daar niets te zoeken.

Ik begrijp heel goed dat mensen willen helpen in zulke omstandigheden maar het moet worden gecoördineerd. Anders hebben de gezaghebbenden geen idee van wie er in het veld operationeel is. Dat heeft directe consequenties voor de veiligheid van alle hulpverleners. Men denkt vaak dat "wij" profs arrogant zijn en zich alles willen toeëigenen. Dat is, voor mij althans, niet de uitgangspositie. Onthou één ding, wij zijn getraind in verschillende rampenscenario's en worden verplicht bijgeschoold erin. Dat kan niet worden gezegd van een gemiddelde EHBO'er .

Eigen veiligheid eerst
Elke grote ramp kenmerkt zich door chaos, zeker in de eerste uren.
Bij een ramp met veel slachtoffers zal er in het begin een enorm en dramatisch tekort zijn aan zowel professionals als EHBO-ers.
Professionals en politie kunnen wel iedereen direct wegsturen, maar ondermijnen daardoor wel hun eigen hulpverlening. Je komt domweg handjes te kort om alle slachtoffers te helpen.

Maak je geen ilussies, als er echt stront aan de knikker is dan mogen alle  professionals van de hulppdiensten zich in de handen knijpen als zij gemotiveerde assisterende mensen (EHBO-ers) ter zijde hebben staan, ongeacht hun (EHBO)opleiding, status of beroep.
In "normale" omstandighedenben je een incident snel de baas, in rampenomstandigheden gelden andere regels.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 18 januari 2010, 21:13:33
Elke grote ramp kenmerkt zich door chaos, zeker in de eerste uren.
Bij een ramp met veel slachtoffers zal er in het begin een enorm en dramatisch tekort zijn aan zowel professionals als EHBO-ers.
Professionals en politie kunnen wel iedereen direct wegsturen, maar ondermijnen daardoor wel hun eigen hulpverlening. Je komt domweg handjes te kort om alle slachtoffers te helpen.

Maak je geen ilussies, als er echt stront aan de knikker is dan mogen alle  professionals van de hulppdiensten zich in de handen knijpen als zij gemotiveerde assisterende mensen (EHBO-ers) ter zijde hebben staan, ongeacht hun (EHBO)opleiding, status of beroep.
In "normale" omstandighedenben je een incident snel de baas, in rampenomstandigheden gelden andere regels.

Helemaal mee eens.

P.S. deze discussie misschien afsplitsen?

rob-r

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 19 januari 2010, 06:33:59
WM je antwoord is duidelijk.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 19 januari 2010, 10:20:02
Ik vraag me toch af waarom Bazzz81 zegt dat het om een grote groep Sigma leden gaat.
Kom jij met zo'n grote groep Sigma leden in kontakt dat je ze allemaal kunt beoordelen dan?

Tijdens meerdere oefeningen al "samen"gewerkt.
En heb zelf bij het rode kruis gezeten... Ook collega's die zich als SIGMA als dokter opstelden.
Gelukkig ken ik er ook een paar die wel gewoon een niet-sigma als gelijke collega benaderen.
Maar ik heb ook nooit gezegd dat ze allemaal zo zijn... toch?

rob-r

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2010, 10:39:35
Nee, je zei een grote groep! Je bedoelde dus een grote groep in de regio waarin jij als rode kruis vrijwilliger werkzaam bent/was. Ik denk dat het er misschien een paar zijn zoals jij omschrijft maar de meesten zijn gewoon enthousiast.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 22 januari 2010, 18:42:17
Ik heb al eerder geroepen dat het eerste kwartier van een ramp voor de EHV'ers is.
Zij zijn terplaatse op het moment dat de ramp plaatsvind.
In Volendam en Enschede hebben veel mensen hulp verleend met zeer beperkte middelen.
Zodra de hulpdiensten arriveren, moet je de mensen, die adequaat hulp verlenen, niet wegsturen, maar een geel veiligheidsvest met EHV er op gedrukt.
Naar mate de hulpverlening vordert, kunnen EHV'ers T3 so begeleiden naar de opvangcentra.
Geheid kun je veel vestjes afschrijven, maar dat is dan een goede verantwoorde investering.

Wat wel te overwegen is om SIGMA leden een cursus "hoe gaan we om met ehv'ers en andere, ongeorganiseerde hulpverleners"

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #38 Gepost op: 22 januari 2010, 20:41:42
dat beleid heeft toch helemaal niets met SIGMA's te maken.... ???

hou toch eens op met schoppen tegen SIGMA's... :-[
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #39 Gepost op: 22 januari 2010, 21:35:56

Wat wel te overwegen is om SIGMA leden een cursus "hoe gaan we om met ehv'ers en andere, ongeorganiseerde hulpverleners"

:o :o :o
Waarom zou je dit de sigma`s moeten laten volgen het zijn zelf ook gewoon eh verleners.

Ik snap nog steeds niet wat het met de topic titel te maken heeft.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN