Op straat heb ik hem nog nooit gemist. Ben dan ook nog niet in situaties gekomen waarin het nodig was. Onlangs wel een aantal maal met IBT meegetraind op de schietbaan, daar toen oa ook situaties geoefend waarin een gemengd koppel (niet-vuwa en vuwa) terrecht kwam in een vuwa situatie. Tevens ook geoefend met dat de vuwa collega aangeschoten was en ik het vuwa over moest nemen en de collega in veiligheid moest brengen.
Hoewel zeer leerzaam voelde ik me behoorlijk hulpeloos in de situatie waarin je tegenover een vuwa staat. Er zit namelijk niks anders op dan om achter je collega te duiken en deze naar buiten te begeleiden. Dit schopt behoorlijk tegen het gevoel in dat je je maatje ten alle tijde moet bijstaan.
Op straat? tsja, lastig. Feit is dat we niet meer in de jaren '60 leven. Feit is dat het geweld steeds verder toeneemt en dan ook het vuwa geweld. Desalniettemin komt de gemiddelde diender weinig in aanraking met situaties waarin hij/zij zijn vuurwapen moet trekken. Het grote probleem vind ik echter dat je als politieagent en dus ook surveillant ten alle tijde overal tegen op kan lopen dus ook vuurwapens, omdat er politie op je jas staat verwachten burgers wat van jou (actie, handelen je bent immers ALGEMEEN opsporings ambtenaar) maar ook de verdachten verwachten wat van jou (politie, houdt mij aan.)
deze twee gedachte kan ik niet rijmen met het feit dat als een surveillant toevallig langs de appie heijn loopt en er is een gewapende overval, hij niks kan en mag doen. Dit is voor alle partijen (slachtoffers, VE, omstanders) onverklaarbaar.
Mijn visie is dus ook OF rust surveillanten uit met een vuurwapen OF laat de surveillant verdwijnen en leidt ze verder op tot agent. Helemaal in de trend van de laatste jaren dat boa's steeds meer taken van de politie gaan overnemen.
PS: de mensen die zeggen, ja maar dan moet je boa's ook met een vuwa uitrusten want die krijgen ook met dezelfde situaties te maken. Ben ik het niet helemaal mee eens. A: is de verwachting van burgers en verdachten van een boa anders (boa=geen politie). een OV boa heeft mijnsinziens net zoveel kans om een pistool op z'n hoofd te krijgen als de buschauffeur. En de kans dat een parkeer boa een pistool op z'n hoofd krijgt vanwege een bekeuring is net zo groot als een burger een pistool op z'n hoofd krijgt na een bijdehante opmerking of overval. Wel vind ik het een goede ontwikkeling dat BOA's uitgerust worden met handboeien en evt. pepperspray/wapenstok.