Surveillanten niet vuurwapendragend

Auteur Topic: Surveillanten niet vuurwapendragend  (gelezen 3595 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 18 mei 2009, 23:02:05
Surveillanten worden vaak ingezet in probleemgebieden om te ondersteunen (DienstExecutieveOndersteuning etc.)

Is dit niet gevaarlijk, of nog beter gezegd: zijn er surveillanten die liever een vuurwapen dragen om hun eigen veiligheid te kunnen waarborgen? Wanneer gaat het een keer mis omdat een surveillant geen vuurwapen draagt bij een schietpartij?

Zijn hier surveillanten die hun eigen ervaringen/mening willen plaatsen?  :)




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2009, 23:19:08
Ik wil hier wel op reageren, even om aan te geven dat niet alleen de politie met dit soort dingen te maken heeft.
Bij defensie is het ook steeds meer gewoonte samen te werken met particuliere beveiligers. (dus ongewapend)
Gevolg is dat, bij noodsituaties, je niet alleen de situatie meester moet zien te blijven, maar je ook nog eens je ongewapende maatje onder je hoede hebt. Ik zal niet te veel in detail treden, maar de boodschap in mijn verhaal is duidelijk. Goede ontwikkeling? Nee. Besparend? Jepss.... O0


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2009, 00:10:51
Bij defensie is het ook steeds meer gewoonte samen te werken met particuliere beveiligers. (dus ongewapend)
Sinds de dienstplichtigen weg zijn in '96 zijn particuliere beveiligers (door de hogere legerleiding steenvast civiele inhuur genboemd) in het ontstane gat gestapt als tijdelijke maatregel. 13 jaar is inderdaad tijdelijk ... maar best wel een behoorlijke tijd.
Mij benieuwd het wat er hiermee gebeurt na de drie grote reorganisaties bij defensie waarvan de DBBO er één is.

maar de boodschap in mijn verhaal is duidelijk. Goede ontwikkeling? Nee. Besparend? Jepss.... O0

Kostenbesparend ... o jee.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2009, 00:31:41
Ik zelf heb bijna 8 jaar zonder vuurwapen gelopen, en ik heb hem nooit gemist(als surveillant).

Loop nu 3,5 jaar met vuurwapen en al 3,5 jaar voor nop(nooit nodig gehad of getrokken of wat dan ook)

mvg
Mike


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2009, 00:47:58
Heel goed Mike.

Per dienst 2x het wapen pakken ...
1x uit de kluis en aan de heup.
1x omgekeerd.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2009, 07:52:52
Kan iemand me vertellen hoe dat geregeld is in de opleiding ?
Na hoeveel tijd, of wat moet je doen tijdens je opleiding zodat je je dienstwapen hebt ?


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2009, 08:39:26
Ik wil hier wel op reageren, even om aan te geven dat niet alleen de politie met dit soort dingen te maken heeft.
Bij defensie is het ook steeds meer gewoonte samen te werken met particuliere beveiligers. (dus ongewapend)
Gevolg is dat, bij noodsituaties, je niet alleen de situatie meester moet zien te blijven, maar je ook nog eens je ongewapende maatje onder je hoede hebt. Ik zal niet te veel in detail treden, maar de boodschap in mijn verhaal is duidelijk. Goede ontwikkeling? Nee. Besparend? Jepss.... O0
Vraag me af hoe vaak een defensie-beveiliger (een gewapende) zijn wapen heeft getrokken.

Hoe vaak heeft een defensie beveiliger in een noodsituatie gezeten

Aan de andere kant is het wel voorgekomen dat een defensie-beveiliger van zijn wapen is beroofd (klu)

Ik denk zelf dat Defensie onderscheidt moet gaan maken bij welk object men gewapende beveiligers neerzet en bij welke niet.

ps Dinges ik wil je niet brodeloos maken en waardeer wat je doet maar de vraag is moet het echt bewapend?? In verhouding tot de incidenten die zijn voorgekomen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2009, 12:26:17
Vraag me af hoe vaak een defensie-beveiliger (een gewapende) zijn wapen heeft getrokken.

Hoe vaak heeft een defensie beveiliger in een noodsituatie gezeten

Aan de andere kant is het wel voorgekomen dat een defensie-beveiliger van zijn wapen is beroofd (klu)

Ik denk zelf dat Defensie onderscheidt moet gaan maken bij welk object men gewapende beveiligers neerzet en bij welke niet.

ps Dinges ik wil je niet brodeloos maken en waardeer wat je doet maar de vraag is moet het echt bewapend?? In verhouding tot de incidenten die zijn voorgekomen

Lijkt me wél wenselijk om het hier nu eens bij het onderwerp te houden .... ::)

Om even op Maxx zijn stelling mijn mening weer te geven ...

Er zijn steeds meer regio's die de surveillant niet meer opleiden en de surveillanten die in dienst zijn verder worden opgeleid tot niv.3 - agent. Onder andere om bovenstaande reden ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2009, 12:54:16
Op straat heb ik hem nog nooit gemist. Ben dan ook nog niet in situaties gekomen waarin het nodig was. Onlangs wel een aantal maal met IBT meegetraind op de schietbaan, daar toen oa ook situaties geoefend waarin een gemengd koppel (niet-vuwa en vuwa) terrecht kwam in een vuwa situatie. Tevens ook geoefend met dat de vuwa collega aangeschoten was en ik het vuwa over moest nemen en de collega in veiligheid moest brengen.

Hoewel zeer leerzaam voelde ik me behoorlijk hulpeloos in de situatie waarin je tegenover een vuwa staat. Er zit namelijk niks anders op dan om achter je collega te duiken en deze naar buiten te begeleiden. Dit schopt behoorlijk tegen het gevoel in dat je je maatje ten alle tijde moet bijstaan.

Op straat? tsja, lastig. Feit is dat we niet meer in de jaren '60 leven. Feit is dat het geweld steeds verder toeneemt en dan ook het vuwa geweld. Desalniettemin komt de gemiddelde diender weinig in aanraking met situaties waarin hij/zij zijn vuurwapen moet trekken. Het grote probleem vind ik echter dat je als politieagent en dus ook surveillant ten alle tijde overal tegen op kan lopen dus ook vuurwapens, omdat er politie op je jas staat verwachten burgers wat van jou (actie, handelen je bent immers ALGEMEEN opsporings ambtenaar) maar ook de verdachten verwachten wat van jou (politie, houdt mij aan.)

deze twee gedachte kan ik niet rijmen met het feit dat als een surveillant toevallig langs de appie heijn loopt en er is een gewapende overval, hij niks kan en mag doen. Dit is voor alle partijen (slachtoffers, VE, omstanders) onverklaarbaar.

Mijn visie is dus ook OF rust surveillanten uit met een vuurwapen OF laat de surveillant verdwijnen en leidt ze verder op tot agent. Helemaal in de trend van de laatste jaren dat boa's steeds meer taken van de politie gaan overnemen.

PS: de mensen die zeggen, ja maar dan moet je boa's ook met een vuwa uitrusten want die krijgen ook met dezelfde situaties te maken. Ben ik het niet helemaal mee eens. A: is de verwachting van burgers en verdachten van een boa anders (boa=geen politie). een OV boa heeft mijnsinziens net zoveel kans om een pistool op z'n hoofd te krijgen als de buschauffeur. En de kans dat een parkeer boa een pistool op z'n hoofd krijgt vanwege een bekeuring is net zo groot als een burger een pistool op z'n hoofd krijgt na een bijdehante opmerking of overval. Wel vind ik het een goede ontwikkeling dat BOA's uitgerust worden met handboeien en evt. pepperspray/wapenstok.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2009, 15:39:29
Vraag me af hoe vaak een defensie-beveiliger (een gewapende) zijn wapen heeft getrokken.

Ik ken agenten die 'm nog nooit hebben hoeven trekken. Ik gelukkig ook nog nooit!

is moet het echt bewapend?? In verhouding tot de incidenten die zijn voorgekomen

Ik vermoed dat je geen flauw benul hebt van wat er landelijk op kazernes en objecten afspeelt. Ik bedoel het niet kwaad, maar zo komt je reactie over. En natuurlijk mijdt het leeuwendeel van de kwaadwillenden objecten waar gewapend gelopen wordt. Juist omdat wij er lopen.  ;) Rest mij aan toe te voegen dat lang niet op alle objecten gewapend gelopen wordt, deze zijn ingedeeld in categorieën. (en anders kun je net zo goed alle  paleiswachters / KMar-beveiligers ook ongewapend laten lopen....lijkt me totaal ongewenst, snap je waar ik heen wil?  ;) )

En feit blijft, dat als je in zo'n situtatie terecht komt, dat je op je maatje moet gaan letten en je kunt dus niet rekenen op zijn bijstand. Zoals Patrick al in z'n verhaal vertelt.