schedelbasisfractuur en stabiele zijligging

Auteur Topic: schedelbasisfractuur en stabiele zijligging  (gelezen 8466 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Gepost op: 19 mei 2009, 15:09:21
Mij is gisteren verteld dat je een slachtoffer die een schedelbasisfractuur heeft, dat je die niet in stabiele zijligging zou mogen leggen.
De motivatie hierbij is, dat je meer schade aan het slachtoffer aanbrengt.

Kan iemand mij hier meer over vertellen.




RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2009, 15:39:56
Wanneer een patiënt een schedelbasisfractuur heeft én hierbij bloederig vocht (hersenvocht) uit zijn oor verliest kan men door de stabiele zijligging zorgdragen voor een drukverhoging binnen in de schedel omdat het vrijkomende vocht nergens heen kan gaan en zich in de schedelruimte gaat ophopen. Hierdoor bezorg je dus iemand ook nog een verdrukking van het hersenweefsel en daardoor een CVA (beroerte/herseninfarct), met alle verlammingsverschijnselen en eventueel de dood tot gevolg.

Beter is het om de ademweg vrij te houden middels de chin-lift terwijl de patiënt in rugligging blijft liggen, ook al is deze bewusteloos.

Ruud


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2009, 15:40:43
Er is dan sprake van hoog energetisch letsel en grote kans om meerdere letsels (nek- en rugletsel bijvoorbeeld). Je wilt dan zo min mogelijk met het slachtoffer bewegen en eerst goed immobiliseren (door ambulancepersoneel).
Met kinlift kun je indien nodig de ademweg vrijhouden.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2009, 15:42:08
Wanneer een patiënt een schedelbasisfractuur heeft én hierbij bloederig vocht (hersenvocht) uit zijn oor verliest kan men door de stabiele zijligging zorgdragen voor een drukverhoging binnen in de schedel omdat het vrijkomende vocht nergens heen kan gaan en zich in de schedelruimte gaat ophopen. Hierdoor bezorg je dus iemand ook nog een verdrukking van het hersenweefsel en daardoor een CVA (beroerte/herseninfarct), met alle verlammingsverschijnselen en eventueel de dood tot gevolg.

Beter is het om de ademweg vrij te houden middels de chin-lift terwijl de patiënt in rugligging blijft liggen, ook al is deze bewusteloos.

Ruud

Hoe snel kan het proces van het verdrukken, de CVA en evt de dood gaan? Denk je dan aan enkele seconden, minuten, uren?


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2009, 15:44:24
Er is dan sprake van hoog energetisch letsel en grote kans om meerdere letsels (nek- en rugletsel bijvoorbeeld). Je wilt dan zo min mogelijk met het slachtoffer bewegen en eerst goed immobiliseren (door ambulancepersoneel).
Met kinlift kun je indien nodig de ademweg vrijhouden.

Ja dat hoog energetische begrijp ik. En uiteraard houd ik daar ook rekening mee. Je antwoord is wat dat betreft ook duidelijk.  ;)
Het ging mij in mijn vraag even sect om de schedelbasisfractuur.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2009, 15:53:07
afhankelijk van de grootte van de breuk en het aangedane gebied in de hersenen, kan het inderdaad binnen enkele minuten fataal zijn.
Vergelijk het maar met het jou bekende verschil tussen een shock tgv druppelbloeding vanwege een fietsstuur in de buik en een shock tgv cardiaal falen.......de ene kan dagen duren de andere slechts een fractie van seconden....

Je begrijpt hierop is niet zomaar een eensluidig antwoord mogelijk.

Gewoon stabiliseren en kinlift toepassen......wél erbij blijven dus en níet meer loslaten!!

Ruud


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2009, 16:00:01
afhankelijk van de grootte van de breuk en het aangedane gebied in de hersenen, kan het inderdaad binnen enkele minuten fataal zijn.
Vergelijk het maar met het jou bekende verschil tussen een shock tgv druppelbloeding vanwege een fietsstuur in de buik en een shock tgv cardiaal falen.......de ene kan dagen duren de andere slechts een fractie van seconden....

Je begrijpt hierop is niet zomaar een eensluidig antwoord mogelijk.

Gewoon stabiliseren en kinlift toepassen......wél erbij blijven dus en níet meer loslaten!!

Ruud

Oke duidelijk verhaal, dank.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2009, 16:06:50
De Schedelbasis loopt overigens vanaf net boven je wenkbrauwen, onderkant voorhoofd, schuin langs de onderste aanhechting van je oorlel tot aan het knobbeltje op je achterhoofd waar je nek begint.
Dit verklaard ook de mogelijkheid van het bril-heamatoom bij een gesloten schadelbasisbreuk wanneer in dit geval het breukvlak boven de ogen ligt, daarbij kan dus bij een open verbinding weer het hersenvocht uit de neus komen, via de voorhoofdsholten/sinussen.

Ruud


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2009, 16:08:38
Hoe snel kan het proces van het verdrukken, de CVA en evt de dood gaan? Denk je dan aan enkele seconden, minuten, uren?

dat kan soms héél snel gaan, of juist langzaam

Je moet de hersenen zien in de tekst, verpakt in een dichte doos.
Als iets gaat bloeden kan er niets uit die doos, de druk op de hersenen neemt alleen maar toe.
dat kan dus met kracht of sijpelend


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2009, 20:34:12
In principe laat je een so met een trauma zitten of liggen in de houding waarin je hem aantreft, tenzij er dringende redenen zijn om hem te verleggen / verplaatsen
of het rauma zodanig is, dat hij veilig verplaatst of verlegd worden.