Ongewild schot / kogelvanger

Auteur Topic: Ongewild schot / kogelvanger  (gelezen 12036 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #30 Gepost op: 5 juni 2009, 19:57:30
Ik heb weleens een ongewild schot op de baan gezien bij de schutter voor mij.... hij kreeg een huls in zijn shirt, en dook in elkaar, met de hand waarin het wapen zat naar zijn lichaam toe...... helaas met de vinger aan de trekker, dus zat er een gat in de zijkant van de baan.... ongeveer een halve meter daarachter stond een 2e schutter.....   :o


Ik heb eens zo'n gloeiend hete huls tussen mijn zonnebril en wenkbrauw mogen ervaren. Plop, en hij bleef daar lekker hangen en mijn haartjes verschroeien. Na wat jodelen (met pistool in veilige richting) kon ik weer verder.  ;D


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 5 juni 2009, 21:11:45
Ooit indienst tijdens het schieten met een FAL een huls van mijn buurman mogen "ontvangen", plek zie je nu nog steeds >:(


sylvester1986

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 8 augustus 2011, 22:20:01
Klopt het dat de KMar niet langskomt als tijdens het ontladen een schot gelost wordt?
Bij het ontladen staat er bij ons altijd een 2e poppetje naast, hoe is dit bij de politie/KMar geregeld?
Ik neem aan dat ze het niet zo doen?  ;D
Glock-17.22.31 unload magazine
User: slveca


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #33 Gepost op: 9 augustus 2011, 08:02:43
Op de schietbaan sta je met z'n alle op een rijtje en geeft de IBT-intr de commando's, tenminste in A-A. Dit is buiten mijn vakantie om de enige keer dat ik mijn vwpn (ont)laad. Mijn vwpn ligt altijd doorgeladen in mijn kleidingkast en thuis in de kluis.

Als ik met vakantie ga ontlaad in hem gewoon in de kleedkamer.

Bij de KMar hoeven ze in principe niet te ontladen met het huidige holster van Ghost. Het holster kan je van de plaat afhalen en daardoor hoef je, je vwpn ook niet aan te raken. Krijg je dus ook geen ongewilde schoten.

Het klopt dat de KMar hier idd niet voor langs komt, tenzij je het 2de poppetje raakt. :P


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #34 Gepost op: 9 augustus 2011, 10:51:34
Op de schietbaan sta je met z'n alle op een rijtje en geeft de IBT-intr de commando's, tenminste in A-A. Dit is buiten mijn vakantie om de enige keer dat ik mijn vwpn (ont)laad. Mijn vwpn ligt altijd doorgeladen in mijn kleidingkast en thuis in de kluis.

Als ik met vakantie ga ontlaad in hem gewoon in de kleedkamer.

Bij de KMar hoeven ze in principe niet te ontladen met het huidige holster van Ghost. Het holster kan je van de plaat afhalen en daardoor hoef je, je vwpn ook niet aan te raken. Krijg je dus ook geen ongewilde schoten.
IBT is bij ons hetzelfde maar zoals jullie het wapen opslaan is bij ons echt een hele grote NOOOOO GO. Bij aanvang van dienst
uit eigen wapenkluis halen en laden en bij eind van dienst ontladen en ongeladen in kluis terug bergen. Als je heb half geladen of
doorgeladen opbergt kan dit een reprimande of zelfs ontnemen van wapen tot gevolg leiden.

topic related, onze kogelvanger op cargo betreft een houten bak die gevuld is met zand. Op amsterdam hebben ze de zogenaamde
bullit-trap aan de muur geschoefd en als het goed is heeft de brigade grens van de Kmar een metalen bak in de muur geplaatst.
En op de schietbaan is het een grote muur van zand die af en toe nat gemaakt moet worden omdat we anders op de sahara staan
lijkt het wel :P.

Enige ongewilde schoten ik tot nu toe heb gehad was tijdens noodweer en die kwamen of in de kaart of er net naast "je moet je toch
laten verrassen door het schot e050". Wel weet ik dat een aantal collega's wel eens via de betonnen vloer hebben geprobeerd
de kaart te raken ::).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 9 augustus 2011, 12:01:54
IBT is bij ons hetzelfde maar zoals jullie het wapen opslaan is bij ons echt een hele grote NOOOOO GO. Bij aanvang van dienst
uit eigen wapenkluis halen en laden en bij eind van dienst ontladen en ongeladen in kluis terug bergen
. Als je heb half geladen of
doorgeladen opbergt kan dit een reprimande of zelfs ontnemen van wapen tot gevolg leiden.
Dit geldt ook voor ons. Als je later de schietbaan gaat verlaten checkt de instructeur of je wapen en patroonhouder echt leeg is en zeg je de volgende tekst: "Ik ben niet in het bezit van munitie of onderdelen van munitie." Tijdens het werk geldt het donkere gedeelte.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #36 Gepost op: 9 augustus 2011, 13:52:23

Bij de KMar hoeven ze in principe niet te ontladen met het huidige holster van Ghost. Het holster kan je van de plaat afhalen en daardoor hoef je, je vwpn ook niet aan te raken. Krijg je dus ook geen ongewilde schoten.

Het klopt dat de KMar hier idd niet voor langs komt, tenzij je het 2de poppetje raakt. :P

Je kent Defensie toch wel ondertussen?

Ontladen is een must bij de KMar. Je doet dus elke dienst meerdere handelingen met je wapen.
De wapens worden opgeslagen in een kluis en de patroonhouder inclusief patronen moeten in een kleiner kluisje in die kluis.

Eigenlijk heb je een kluis, met daarin een wapenkluis met daarin een kluis voor munitie.

Ik hoor met regelmaat over ongewilde schoten, maar zolang het in de kogelvanger is maakt het niet uit. Daar is die immers voor bedoeld.

Is het bij Defensie zo dat er wordt geschoten buiten de kogelvanger en ongewild, dan kan de KMar wel langs komen. Gebeurd dit binnen de KMar zelf dan komt Sectie Interne Onderzoeken langs en krijg je meestal een boete. Laatst kreeg een collega er een van 700 euro geloof ik.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 12 augustus 2011, 09:44:27
Wij hebben op ons werk gewoon een soort van ijzeren cilinder met daarin rubber waar je je wapen kan ontladen, in dit geval de glock.
Deze bedoel ik.

Bron: http://www.firearms-safety.com/products/apc100/apc100.php?item=APC-100T


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #38 Gepost op: 12 augustus 2011, 16:47:48
Klopt het dat de KMar niet langskomt als tijdens het ontladen een schot gelost wordt?

Die komen voor zoiets inderdaad niet (meer) langs.
Trouwens, als je ziet wat er aan ongewilde schoten wordt gelost bij de KMar...zeker als al die KMar-beveiligers met 10 a 20 man tegelijk staan te ontladen..  ;D Maar goed, daar zijn die kogelvangers nou eenmaal voor. Zolang je dat kreng altijd maar in de veilige richting houdt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #39 Gepost op: 13 augustus 2011, 17:40:16
Vuurwapens worden bij ons op het bureau in principe helemaal niet ontladen omdat we geen kogelvanger o.i.d. hebben. Enige mogelijkheid is een ''veilige'' richting ''ergens'' ....

Vuurwapens gaan ofwel met holster en al de kast in, of gaan in een aparte vuurwapen kluis. Voor zover ik weet is de enige lokatie waar een echte kogelvanger hangt het IBT-centrum. Verder zijn er een aantal bureau's die bijv. een bak zand hebben staan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !