AMC koopt VZA

Auteur Topic: AMC koopt VZA  (gelezen 5460 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 21 mei 2009, 12:14:48
AMSTERDAM - Het Academisch Medisch Centrum (AMC) koopt Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam (VZA), de grootste patiëntenvervoerder in Nederland met 70.000 ambulanceritten per jaar. Ook het vervoer van zieken en invaliden komt in handen van het AMC. Alle 425 medewerkers en 120 wagens gaan over naar het AMC, bevestigen beide partijen.

Het initiatief voor de overname komt van VZA. De koop moet nog deze zomer rond zijn, verwacht woordvoerder Peter Duijf van VZA.

Het AMC wil de snelheid van de ambulances en het ziekenvervoer verbeteren, zegt ziekenhuiswoordvoerder Frank van den Bosch. ''De ambulance wordt steeds meer een rijdend ziekenhuis, waar al begonnen kan worden met snelle hulp voordat de patiënt in het ziekenhuis aankomt. Een hartfilmpje in de ambulance kan uitwijzen naar welk ziekenhuis iemand het beste kan worden gebracht. Acute hersenhulp moet binnen drie uur worden veleend, anders hoeft het niet meer. Wij willen die tijd bekorten.''

Over het trage vervoer van zieken en gehandicapten is het AMC 'nog niet tevreden', aldus Van den Bosch. ''Als een taxi iemand een half uur te laat komt halen, is bij aankomst in het ziekenhuis de afspraak gemist. Het is ook niet goed als ouderen die slecht ter been zijn, een uur in het AMC moeten wachten op de taxi terug naar huis.''

Hoeveel het AMC voor VZA betaalt houden beide partijen geheim. Eerst laat het ziekenhuis een externe accountant de boeken van VZA controleren.  

het parool 20-05-2009

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2009, 12:17:39
Als de VZA (lees AMC) de aanbesteding voor de vergunning verliest, dan hebben ze natuurlijk niets meer aan de ambulancetak van de VZA.

Ook vraag ik me af welke verbeteringen het AMC wil doorvoeren.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Bart S

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2009, 02:11:13
Als de VZA (lees AMC) de aanbesteding voor de vergunning verliest, dan hebben ze natuurlijk niets meer aan de ambulancetak van de VZA.

Ook vraag ik me af welke verbeteringen het AMC wil doorvoeren.

Als het AMC niet zeker zou zijn van de gunning, zouden ze de boel niet overnemen lijkt me (hoop ik ;)). Kost anders een hoop centjes :) Het AMC wil voornamelijk het taxivervoer verbeteren volgens de berichten. Ook zijn ze bezig met "Traumanet" (http://www.traumanetamc.nl/cms/publish/content/showpage.asp?themeid=69) waarin VZA wel goed past denk ik.

Bart S

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2009, 03:54:52
Gevonden op www.nmanet.nl

NMa akkoord met overname VZA door AMC
24-07-2009

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) geeft het Academisch Medisch Centrum (AMC) toestemming om VZA Groep B.V. (VZA), die onder meer ambulancevervoer verzorgt, over te nemen. Volgens de NMa is het namelijk niet aannemelijk dat deze overname van een ambulancedienst door een ziekenhuis leidt tot een significante beperking van de mededinging.
De NMa heeft onderzocht welke mogelijkheden en prikkels het AMC na de overname van VZA heeft om de bestemming van ambulances te be�nvloeden ten gunste van haar eigen ziekenhuis. Daarnaast is gekeken wat hiervan het effect zou kunnen zijn op de concurrentiepositie van andere Amsterdamse ziekenhuizen. Om een aantal redenen vindt de NMa deze overname niet mededingingsbeperkend.

De mogelijkheden van de nieuwe organisatie om invloed uit te oefenen op de bestemming van ambulances zijn zeer beperkt. In wet- en regelgeving is namelijk vastgelegd dat ambulancediensten verantwoorde zorg moeten leveren. Dat betekent dat ze een pati�nt moeten brengen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis dat passende zorg kan leveren. In Amsterdam liggen verspreid over de stad acht ziekenhuizen, waardoor de kans klein is dat de ambulances allemaal naar het AMC gaan rijden. Als ze dat al zouden willen doen, dan wegen de kosten naar verwachting niet op tegen de (geringe) extra inkomsten. Bovendien zouden partijen het risico lopen op reputatieschade en het risico om geen vergunning te krijgen (dan wel de verkregen vergunning te verliezen) onder de op 1 januari 2011 van kracht wordende Wet ambulancezorg.
De NMa heeft ook onderzocht wat het effect zou kunnen zijn op de concurrentiepositie van de andere ziekenhuizen. Uit dit onderzoek bleek dat maar een zeer gering deel van alle pati�nten die door een ziekenhuis behandeld worden per ambulance naar het ziekenhuis komen. Daarom is het niet aannemelijk dat, als gevolg van deze overname, de concurrentiepositie van de andere ziekenhuizen aanzienlijk wordt geschaad.

De NMa heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) om advies gevraagd over deze beoogde overname. De NZa heeft een zienswijze afgegeven. Hierin geeft de NZa aan het aannemelijk te vinden dat de voorgenomen concentratie nadelige gevolgen voor de publieke belangen (kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid) kan hebben. De NZa wees de NMa op het risico dat de combinatie AMC/VZA � als zij ��n of meer vergunningen krijgt om ambulancezorg te leveren na 1 januari 2011 � haar sterke positie op de markt van de ambulancezorg zou kunnen gaan overhevelen naar andere markten waarop het AMC actief is. Ook wijst de NZa in haar advies op de mogelijkheid dat partijen de bestemming van ambulances mede zouden kunnen gaan bepalen op basis van financi�le motieven.
De NMa heeft deze twee door de NZa gesignaleerde risico�s onderzocht en concludeert dat het niet aannemelijk is dat partijen meer dan beperkte mogelijkheden hebben om de toevoer van pati�nten met ambulancevervoer ten gunste van het AMC te be�nvloeden, dat partijen geen prikkel hebben om dit te doen en dat deze strategie geen significante beperking van de mededinging oplevert.  Naar het oordeel van de NMa is er dan ook geen reden om aan te nemen dat de mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan op significante wijze zou kunnen worden belemmerd door de overname van VZA door AMC.

De openbare versie van het besluit verschijnt binnenkort - na een vertrouwelijkheidstoets - op de website van de NMa (www.nmanet.nl).

Bart S

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2009, 12:11:11
Het is nog nergens online te vnden, maar inmiddels schijnt de overname rond, en dus een feit te zijn.....

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2009, 13:20:22
Het is nog nergens online te vnden, maar inmiddels schijnt de overname rond, en dus een feit te zijn.....
Ik hoorde ook zoiets inderdaad ;)

Zullen ze nu allemaal blauwe viltstiften uitdelen zodat je van VZA VZAMC kan maken op je kleding?  ;D :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2009, 16:33:41
Ik hoorde ook zoiets inderdaad ;)

Zullen ze nu allemaal blauwe viltstiften uitdelen zodat je van VZA VZAMC kan maken op je kleding?  ;D :P
Nou mannen, gefeliciteerd met jullie nieuwe werkgever! :D

Maar om even in te haken op de opmerking van Jvo, wat gaat er gebeuren met de namen en logo's?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

shilatestad

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2009, 21:37:24
Alles blijft voorlopig bij het oude. Incl de naam.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 3 november 2009, 18:00:18
houden de ambulance's ook hun afwijkende kleuren of dat ook niet?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2009, 22:48:07
houden de ambulance's ook hun afwijkende kleuren of dat ook niet?
Dat was voor de overname al bekend, het kenmerkende en veel opvallendere oranje witte kleurenschema zal helaas verdwijnen uit het Amsterdamse straatbeeld :( en vervangen worden door het fletse geel dat landelijk in gebruik is :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-