Afluisteren

Auteur Topic: Afluisteren  (gelezen 14525 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lukas074

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2004, 16:55:59
Maar nu met het oude netwerk kan je d.m.v een scanner of een portofoon meeluisteren, dat kan neem ik aan met het nieuwe netwerk dan ook en dan mag het wel weer begrijp ik hier uit.

Rolf

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2004, 23:28:14
Citaat
Maar nu met het oude netwerk kan je d.m.v een scanner of een portofoon meeluisteren,
Ja
Citaat
dat kan neem ik aan met het nieuwe netwerk dan ook  
Nee er is geen scanner voor te koop je kunt wel P2000 (het pieper systeem) mee kijken maar het C2000 "communicatie" dat kan met een scanner en een pc met win-XP dus niet!! dan heb je ongeveer je huis vol staan met reken apparatuur, als het daar al mee gaat lukken.
Citaat
neem ik aan met het nieuwe netwerk dan ook en dan mag het wel weer begrijp ik hier uit.  
Alles wat door de luct gaat mag je in nederland decoderen c.q. ontvangen dat vind de rechter ook en darom moet Chanal+ maar een decoder bouwen waar de leden van de Electuur geen filtertje voor kunnen bouwen.
Om nou te voorkomen dat er een computer fanaat roept  "gaat niet bestaat niet, moeilijk gaat ook!" en een gadjet (handigheidje) ontwikkkeld waar het mee luisteren wel weer mag is men (naar verluid) bezig om de wet aan te passen zodat je C2000 niet mag mee luisteren.
Trukje hebben ze ook toegepast met het bouwen van de masten waar bezwaar procedures tegen liepen.
Mogelijk dat met ook gelijk P2000 mee wil pikken in deze wet zodat de on-line P2000 sites aangepakt kunnen worden.
Maar voor >100 euro heb je P2000 op je eigen PC staan en knappe agent die bij mij thuis binnen komt om te kijken wat er op mijn PC draait!
En als de PC niet aanstaat een pieper voor P2000 is niet veel groter dan 6x4x2 cm die stop je over al weg

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2004, 23:58:58
Op internet was er een 64bits encryptie sleutel die niet te kraken zou zijn. Hij is na een paarjaar en een via internet gekoppeld computer programma gewoon gekraakt.

Je geeft zelf het perfecte voorbeeld. Een sleutel (waaruit ik concludeer 1 sleutel) waarover meer dan een jaar is gedaan. C2000 maakt (net als GSM) gebruik van zogenaamde 'dynamische encryptie', hetgeen inhoudt dat de sleutel regelmatig wijzigt. Met andere woorden, op het moment dat de sleutel gekraakt is dan is hij al 1000x veranderd. Je blijft dus achter de feiten aan hollen.

Maargoed, je kunt het natuurlijk altijd proberen ;-)

Groeten, Peter.

HR2O

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2004, 08:11:56
Leuk om te zien hoeveel meningen hierover zijn.
Bij mijn weten is en wordt het ook niet verboden om communicatie te beluisteren. Zoals al door de meesten is aangegeven is het C2000 behoorlijk beveiligd waardoor afluisteren door derden praktisch onmogelijk is.
Ik heb echter veel vertrouwen in de (scanner)industrie en heb zo het vermoeden dat er toch binnen een jaar of vijf apparatuur op de markt verschijnt die het C2000 netwerk wel kan ontvangen en decodereren.

Harro

Lukas074

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2004, 17:39:46
hoi rolf, ik bedoel eigenlijk dat je, als je inbezit ben van een c2000 communicatie apparaat kan je wel meeluisteren.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2004, 21:13:01
Nee, Je zal als je C2000 apparatuur hebt ook bekend moeten zijn bij het netwerk en als je het aanzet zal de apparatuur zich via de radio aanmelden in het netwerk.

Dit houd dus in dat je een zender in de lucht zet op een frequentie waar je geen vergunning voor hebt en pleeg je (voor zover ik weet) een "economisch delict"
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

HR2O

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2004, 02:48:34

Dit houd dus in dat je een zender in de lucht zet op een frequentie waar je geen vergunning voor hebt en pleeg je (voor zover ik weet) een "economisch delict"

LOL,

ik weet niet in hoeverre de economie schade oploopt als je meeluistert met officieel C2000 randapparatuur.
Het is inderdaad zo dat men bij iedere discipline wel kan zien als er apparaten van "vreemden" in hun gespreksgroepen meeluisteren. In eerste instantie zal de meldkamer desbetreffend randapparaat vragen wat het in die gespreksgroep doet. Mocht het zo zijn dat er geen antwoord komt en de porto of mobi blijft in de groep staan, dan kan men deze vanuit de meldkamer "uitschakelen" zodat meeluisteren onmogelijk wordt. In de nabij toekomst kan de meldkamer het randapparaat gewoon uit de gespreksgroep weghalen. Omdat alle apparaten geregistreerd zijn is het ook heel simpel om na te gaan van wie het apparaat is dat "in overtreding" was. Niet zo maar meeluisteren dus.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2004, 16:21:06
LOL,

ik weet niet in hoeverre de economie schade oploopt als je meeluistert met officieel C2000 randapparatuur.
Het is inderdaad zo dat men bij iedere discipline wel kan zien als er apparaten van "vreemden" in hun gespreksgroepen meeluisteren. In eerste instantie zal de meldkamer desbetreffend randapparaat vragen wat het in die gespreksgroep doet. Mocht het zo zijn dat er geen antwoord komt en de porto of mobi blijft in de groep staan, dan kan men deze vanuit de meldkamer "uitschakelen" zodat meeluisteren onmogelijk wordt. In de nabij toekomst kan de meldkamer het randapparaat gewoon uit de gespreksgroep weghalen. Omdat alle apparaten geregistreerd zijn is het ook heel simpel om na te gaan van wie het apparaat is dat "in overtreding" was. Niet zo maar meeluisteren dus.
Harro,bestaat er de kans dat er dan sancties opgelegt kunnen worden

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2004, 16:54:33
de Economie zal niet zo snel schade oplopen door een zender. Maar het is vooral inde omroepband waar een piraat gebruik maakt van de ether en er niets voor betaald, terwijl een ander radiostation er een paar miljoen voor betaald. op een paar kleine uitzonderingen na, betaald elke gebruiker van een radiozender voor het gebruik van een stukje ether. (althans zou moeten betalen  :-\ )
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

HR2O

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2004, 00:37:24
Peter,

in de regio Gelderland Midden wordt aan alle gebruikers medegedeeld dat het meeluisteren naar andere disciplines zonder toestemming NIET is toegestaan. Ik hoop dat dit voldoende is om ongewenst meeluisteren te voorkomen, zo niet, dan zullen er zeker sancties volgen. Maar ik neem aan dat de gebruikers zich netjes aan de regel zullen houden, zeker als ze weten dat de meldkamer ze direct zal aanroepen.

Enne Joost, ja, als het over de omroepband gaat, dan heb je wel gelijk. Als het meezit dan kunnen de piraten dadelijk in hun eigen stukje ether "spelen" zonder overlast voor de officiele zenders op te leveren.