Afluisteren

Auteur Topic: Afluisteren  (gelezen 14526 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 18 mei 2004, 16:50:03
- Je luistert naar een niet voor jouw bedoeld gespek.
- Je laat de gesprekspartner ook niet weten dat je mee luistert.
- De meeste gaan ook niet open en bloot met de scanner aan de gang als de politie staat te kijken.

Dat lijken mij redelijke argumenten om te zeggen dat er sprake is van het "heimelijk beluisteren" van het gesprek.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 18 mei 2004, 17:20:17
- Je luistert naar een niet voor jouw bedoeld gespek.

Verdrag van Rome. Recht op vrije ontvangst.

- Je laat de gesprekspartner ook niet weten dat je mee luistert.

Iemand die gebruik maakt van een niet gecodeerd radiosignaal behoort te weten dat men mee kan luisteren (of de verkoper moet de koper erop wijzen). Als de gebruiker dit niet wil, dan moet hij/zij zelf zorgen voor een "beveiligd" signaal, zoals een DECT telefoon.

De meeste gaan ook niet open en bloot met de scanner aan de gang als de politie staat te kijken.

Sorry, maar dat heb ik nog nooit gehoord... Een scanner is nog steeds legaal, ongeacht waar je naar luistert en waar (in de zin van op welke plek) je hem gebruikt...

Groeten, Peter.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 18 mei 2004, 17:21:34

- De meeste gaan ook niet open en bloot met de scanner aan de gang als de politie staat te kijk

dan had je zondagavond even bij ons moeten wezen,daar stonden gewoon de scannerluisteraars met de scanner in de hand bij een ongeval te kijken.De politie stond erbij en keek er naar ::)

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #33 Gepost op: 18 mei 2004, 18:21:55
het gaat nog veel verder, iedere luisteraar mag met dezelfde portofoon/moblifoon alswaar de politie of brandweer mee werkt meeluisteren, open en bloot, mits het toestel maar niet meer kan zenden (portofoon kan je software matig heel goed blokkeren, als je dan de zendtoets indrukt hoor je keurig een blokkertoon, dit gaat bij de moblifoon op dezelfde manier)

het is overigens niet voor niets zo dat de apperatuur die het bij de brandweer  en politie niet meer goed werkt vol op nieuw of knap tweede hands via marktplaats te koop is voor soms 1/10 van de nieuwwaarde
Nemo me impune lacessit

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 18 mei 2004, 19:12:22
. . . . . en dat wij zendamateurs dankbaar gebruik maken van deze 2e hands VHF / UHF portofoons  ;)

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #35 Gepost op: 18 mei 2004, 20:08:11
correct ik luister ook graag, ik heb altijd 8 moblifoons op de diverse diciplines staan, en kan tevens de 5TVO's uitlezen, verder maak ik ook nog gebruik van zo'n 10 tal portofoons, leuk he die zendamateurs(of mischien lastig)

ik heb altijd de 5TVO lijsten naast mij liggen.

ik werk meestal van 12.00 tot snachts 5 uur, iedereen slaapt, alleen de meldkamers en op geroepenen praten.

dit is dus geen afluisteren, maar mee luisteren, want niets is gecodeerd, krijg zo wel erg veel informatie.
Nemo me impune lacessit

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 20 mei 2004, 01:15:20
Verdrag van Rome. Recht op vrije ontvangst.Iemand die gebruik maakt van een niet gecodeerd radiosignaal behoort te weten dat men mee kan luisteren (of de verkoper moet de koper erop wijzen). Als de gebruiker dit niet wil, dan moet hij/zij zelf zorgen voor een "beveiligd" signaal, zoals een DECT telefoon.Sorry, maar dat heb ik nog nooit gehoord... Een scanner is nog steeds legaal, ongeacht waar je naar luistert en waar (in de zin van op welke plek) je hem gebruikt...

Groeten, Peter.

Ik ben het met je eens dat het een volstrekt legale aktiviteit is, maar dat was niet vraag. De vraag was of er sprake was van afluisteren = heimelijk meeluisteren.

En mijn stelling was dat dit waar is met als onderbouwing de aspecten die ik noemde.

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #37 Gepost op: 20 mei 2004, 01:54:50
EHBO'r het zal wel een welles nietes verhaal worden, ik ben het absoluut niet met je eens.

a- ik ben geintresseerd in het werk van de hulpverlenings diensten, dus uit intresse vindt ik dat dit gesprek wel voor mij bedoeld is, bij een incident vindt ik het heel intressant hoe de opschaling en afhandeling gebeurd, zelfs evalueer ik dit nog al eens met de ingezette diensten, vind ik leuk, en mischien verbazend het wordt vaak op prijs gesteld, of het nou brandweer, politie en zelfs het nibra is.

b-andere diensten luisteren ook mee zonder dat zij op dat moment betrekking hebben op het incident, zij melden zich ook niet, zou een zooitje worden als een ieder even belt dat ze mee luisteren, dubbele meldkamer bezetting voor de luisteraars.

c-bij meerdere incidenten zie ik heel vaak de mensen zelfs met porto's (hebben nou eenmaal een beter ontvangst dan een scanner) open en bloot staan, ik ga nog een stap verder als ik hoor dat een porto stuk gaat of accu leeg heb ik er altijd wel een of meerdere extra bij mij en leen ze gewoon uit, krijg ze na afloop gewoon terug.

de clou is de politie zegt niets omdat zij vaak niet weten wat wel en niet toelaatbaar is, een scanner mag altijd, een porto die niet kan zenden mag ook altijd, die van mij niet altijd, maar daar heb ik een oplossing voor, helaas vertel ik die niet.
Nemo me impune lacessit

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 20 mei 2004, 04:43:25
Ik ben het met je eens dat het een volstrekt legale aktiviteit is, maar dat was niet vraag.
De vraag was of er sprake was van afluisteren = heimelijk meeluisteren.

Je spreekt jezelf tegen. Iets wat heimelijk is, is per definitie al niet meer legaal. Daarom zei ik in een van mijn eerste reakties dat er een groot verschil is tussen "meeluisteren" en "afluisteren".

Groeten, Peter.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 25 mei 2004, 09:14:12
Je spreekt jezelf tegen. Iets wat heimelijk is, is per definitie al niet meer legaal. Daarom zei ik in een van mijn eerste reakties dat er een groot verschil is tussen "meeluisteren" en "afluisteren".

Groeten, Peter.

Oei, Peter, Het is nog stil in de straten en heimelijk tik ik dit berichtje in de computer, Diana mag niet weten dat ik zo vroeg al achter de computer zit. Ik had al zo'n gevoel dat ik illegaal bezig was...

Er is geen sprake van "heimelijk afluisteren. Iedere gebruiker van de ether dient zich te realiseren (en men weet dat ook wel, ik wel in ieder geval) dat er op ieder tijdstip van de dag tientallen, zo niet honderden mensen meeluisteren. Volkomen legaal. Als je niet wil dat iets ontvangen wordt moet je het niet uitzenden. Zodra iets in de ether is, is het niet meer van jou. Alleen gebruik maken van- en ruchtbaarheid geven aan de verkregen wetenschap uit dergelijk radio/telegraaf/telefoon verkeer is strafbaar gesteld. Vreemd is wel dat er landen zijn waar het meeluisteren wel strafbaar is, hoewel dat dan in strijd zou zijn met het verdrag van Rome.

Henk