GRIP 1 Zeer grote brand VAF Instruments Vierlinghstraat - Dordrecht 21-05-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand VAF Instruments Vierlinghstraat - Dordrecht 21-05-2009  (gelezen 30042 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.



tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
de enelaatste foto super gedaan
 O0 O0
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Weer of geen weer... altijd brandweer


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fmei%2FGrote%20brand%20in%20Dordrecht

Onderzoek naar oorzaak Dordtse brand

21 mei 2009

De politie is begonnen met het onderzoek naar de brand die V.A.F. Instruments in Dordrecht in de as heeft gelegd. Het vuur in het pand aan de Vierlingstraat op industrieterrein Dordtse Kil 2 brak donderdagavond in alle hevigheid uit.

De brandweer is nog tot ver in de ochtend bezig geweest met nablussen. Om het grote aantal brandweerauto's af te voeren was vrijdag tijdelijk 1 rijstrook van de Rijksstraatweg afgesloten.

De rookwolken waren donderdag in de wijde omgeving te zien. Niemand raakte gewond en er zijn geen schadelijke stoffen vrijgekomen. Een enorme rookwolk dreef met de westenwind in de richting van de woonwijk Sterrenburg.

De brand werd bestreden door de brandweerkorpsen van Dordrecht, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht en 's-Gravendeel. Twaalf blusvoertuigen waren ter plaatse, waarvan er acht werden ingezet. Rond 23 uur uur werd de brand minder hevig.

De afrit 's-Gravendeel op de A16 in de richting Breda werd korte tijd afgesloten. Ook de A16 zelf was even dicht.Op de fiets- en voetgangersbrug over de A16 hadden zich honderden mensen verzameld om naar het vuur te kijken.

De brandweer verwacht vrijdag de hele ochtend nodig te hebben voor het nablussen omdat het vuur her en der nog oplaait. Daarom wordt een deel van het bedrijfspand dat nog overeind staat, gesloopt zodat brandweerlieden beter bij de brandhaarden kunnen komen.

V.A.F. Instruments maakte meet- en regelsystemen voor de scheepvaart en de procesindustrie. Op een aantal terreinen is het Dordtse bedrijf wereldmarktleider.

Het is nog niet duidelijk waardoor de brand ontstaan is. De schade loopt in de miljoenen.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Een mooie lijst gemaakt:

Tankautospuiten
707 's - Gravendeel
201 Dordrecht
203 Dordrecht
510 Papendrecht
202 Dordrecht
401 Zwijndrecht
402 Zwijndrecht
410 Hendrik Ido Ambacht
511 Papendrecht

Peleton
TS 803 Arkel
TS 809 Gorinchem
TS 827 Lexmond
TS 519 Hardinxveld-Giessendam
HV 178 Gorinchem

Redvoertuigen
HW 253 Dordrecht
AL 459 Zwijndrecht
HW 852 Leerdam

Haakarmvoertuigen en bakken/aanhangers
183 + COH 099 Dordrecht
182 + SLH 35 + DPA Dordrecht
184 + ABH Dordrecht
080 + DPH 34 Papendrecht
082 + BMH-KA 017 Graafstroom

Dienstauto's
198 AGS
291 OvD Dordrecht
095 Informatiemanager
192 Commandant Zuid-Holland-Zuid
30 Milieudienst Zuid-Holland-Zuid
590 OvD Drechsteden-Noord
735 OvD Cromstrijen
490 OvD Drechtsteden-Zuid
191 HOvD Zuid-Holland-Zuid
292 Commandant Dordrecht
243 Stage-OvD
848 OvD Leerdam
431 Compagniecommandant Zwijndrecht

Overige
096 VC-2 's- Gravendeel
782 PM 's- Gravendeel WVD
481 PM Heerjansdam WVD
589 Graafstroom (bardienst)
284 GM Dordrecht (brandstof etc)

Herbezetting
TS 403 Heerjansdam op kazerne Dordrecht
TS 513 Sliedrecht op kazerne Papendrecht
TS 714 Maasdam op kazerne

Nabluswerkzaamheden (voertuigen inzetbaar)
AL 252 Dordrecht
WO 166 Dordrecht
GM-5 283 Dordrecht
TS 204 Dordrecht

Overigens zullen de 2 locaties van grote branden tot één en dezelfde locatie behoren. Het zekere antwoord hierop zal hopelijk t.z.t. volgen via dhr. Vink centrlist Dordrecht.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Ik mis nog DA 546 OVD Alblasserwaard en de DA van OVD Hoeksewaard west O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Ten tijden van deze brand had ikzelf dienst en een nummer op de 1ste TS, we waren dan ook als eerste ter plaatsen.
Na aankomst is het allemaal heel snel gegaan maar dat is ook wel te zien aan de beelden.

Wat betref die 2de grote brand weet ik alleen dat we tijdens het aanrijden naar de Vierlinghstraat langs de Kilkade zijn gekomen en we daar wel enige rook ontwikkeling waarnomen, er was toen nog geen melding van en naar mijn idee was het wel een "buitenbrand" maar zeker geen grote brand.
Later in de nacht hoorde ik dat Zwijndrecht deze brand voor zijn rekening heeft genomen en vervolgens is door gereden naar de Vierlinghstraat.
Het fijne weet ik er verders ook niet van omdat ik daar vrijwel niets van mee heb gekregen in alle hectiek, wellicht iemand van Zwijndrecht zelf die het kan bevestigen.
Eén ding is wel zeker, ook op de Kilkade was er een lichte rook ontwikkeling en dat adres is ruim één kilometer vanaf de Vierlinghstraat maar het kan dus goed kloppen dat er twee meldingen waren in die tijd maar dat het beiden om grote branden zou gaan is naar mijn inziens een misverstand.

Hoe dan ook, de Vierlinghstraat was een vrij heftige brand met aan verschillende kanten zeer grote kans op overslag naar andere panden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/drechtsteden/3239106/VAF_in_shock_alles_is_weg.html

VAF in shock: alles is weg
DORDRECHT - Aangeslagen personeelsleden van VAF Instruments, dat donderdagavond werd verwoest door brand, keken gisteren in de Vierlinghstraat in Dordrecht geschokt, verdrietig en onthutst naar de verkoolde resten van hun bedrijf.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00212/VAF_Brand_Nablussen_212366a.jpg
De brandweer was vrijdag nog de hele dag aan het nablussen. FOTO RICHARD VAN HOEK

,,Dit doet zeer,'' zeggen medewerkers die gisteren spontaan naar hun bedrijf kwamen na druk onderling telefoonverkeer en alarmerende sms'jes. ,,Dit lijkt Sarajevo wel,'' zegt een geschokt personeelslid terwijl hij naar het puin staart. ,,Weg, alles is weg.'' Directeur Leo Blankenstein nam gisteren de schade op en stelt dat hij zo snel mogelijk orde op zaken wil hebben.

Brandweerman Huub van der Weide meldt dat de brandweer donderdagavond hard heeft moeten vechten voor het behoud van de bedrijfspanden náást VAF. Door de zinderende hitte dreigde het gebouw van koffiebrander ICS in gevaar te komen. De brandweer wist het gevaar af te wenden door de metalen wanden van ICS preventief 'koel' te houden met bluswater. De oorzaak van de desastreuze brand bij VAF is nog niet bekend.


Aangeslagen personeelsleden van VAF Instruments, dat donderdagavond werd verwoest door brand, keken gisteren in de Vierlinghstraat in Dordrecht geschokt, verdrietig en onthutst naar de verkoolde resten van hun bedrijf. ,,Dit doet zeer,'' zeggen medewerkers die gisteren spontaan naar hun bedrijf kwamen na druk onderling telefoonverkeer en alarmerende sms'jes.

,,Dit lijkt Sarajevo wel,'' zegt een geschokt personeelslid terwijl hij naar het puin staart. ,,Weg, alles is weg.'' Directeur Leo Blankenstein nam gisteren de schade op en stelt dat hij zo snel mogelijk orde op zaken wil hebben.

Brandweerman Huub van der Weide meldt dat de brandweer donderdagavond hard heeft moeten vechten voor het behoud van de bedrijfspanden náást VAF. Door de zinderende hitte dreigde het gebouw van koffiebrander ICS in gevaar te komen. De brandweer wist het gevaar af te wenden door de metalen wanden van ICS preventief 'koel' te houden met bluswater.

De oorzaak van de desastreuze brand bij VAF is nog niet bekend.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/drechtsteden/3239159/Personeel_in_tranen_bij_verwoest_bedrijf.html

Personeel in tranen bij verwoest bedrijf
Door INGRID DE GROOT

DORDRECHT - Collega's van het verwoeste VAF Instruments vielen elkaar gisteren bij de verkoolde resten van het afgebrande bedrijf met tranen in de ogen in de armen. ,,Ik was zo blij en zo trots dat ik hier werkte,'' huilt manager Adriana van Oorschot, terwijl ze onthutst kijkt naar de afgeblakerde resten.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00212/VAF_Brand_Personeel_212369a.jpg
Directie en personeel van VAF Instruments bij de smeulende resten van hun bedrijf. FOTO RINIE BOON

,,Het leukste bedrijf ooit,'' zegt ze. ,,De collega's. De sfeer. De structuur. Echt super.''

De dag na de allesverwoestende brand stromen tientallen medewerkers van VAF op hun vrije dag naar de Vierlinghstraat om met eigen ogen te kijken naar het macabere schouwspel.

Gitzwart zijn de resten van het verkoolde pand. De omgeving is door de politie afgezet met rood-witte linten. Verzekeringsmensen lopen rond vanwege de miljoenenschade. Rook waait stroperig omhoog.

Volgens Huub van der Weide van het Dordtse brandweerkorps zijn er nog veel smeulende brandhaarden onder het puin . Het gebouw is volgens hem donderdagavond als een soort 'doos' naar binnen geklapt. Een kraan was gisteren bezig om de zaak uit elkaar te trekken om na te blussen. ,,Dat kost tijd. Heel veel tijd,'' zegt Van der Weide.

,,Ik herken niets meer,'' zegt een geschokte Marian van Beveren die 29 jaar met veel plezier bij VAF werkte. Ze deed de boekhouding. ,,Het is een film. Een slechte film!'' De 100 medewerkers hadden gisteren vrij. Woensdag hadden ze nog gelachen en dachten ze dat ze van een lang weekend gingen genieten.

,,Ik moést dit zien,'' zegt een beduusde administratief medewerkster Astrid van Oort.,,Dit is net een droom. Ik werkte er nog niet zo lang, maar ik had hier mijn plek gevonden. Ik weet allemaal niet hoe het verder moet. Dit is zó confronterend.''

Directeur Leo Blankenstein was gisterochtend met brandschadeexperts bij VAF. Donderdagavond werd hij opgetrommeld. De Sliedrechter sjeesde na het alarm naar Dordrecht en zag daar met lood in de schoenen hoe het geliefde bedrijfspand met inboedel en al in het vuur ten onder ging.

,,Tientallen jaren werk ging in een uurtje tijd ten gronde. Dat was moeilijk om aan te zien,'' zegt de topman van VAF. Zijn stemming omschrijft hij als ,,aangeslagen. Een complete verrassing. Hoe kon dit gebeuren?''

VAF heeft in Dordrecht een rijke geschiedenis. Zeventig jaar geleden werd het bedrijf in de Merwestad opgericht. Het ontpopte zich tot expert in meetinstrumenten voor de internationale scheepvaart.

De firma werd groot door wereldwijde export naar onder meer Griekenland en Turkije, maar het handelt ook met Amerika, Australië en het Verre Oosten. VAF wist zich tijdens de kredietcrisis staande te houden en heeft wereldwijd een goede naam en faam. ,,We hebben een goede sfeer, een leuk product en veel lange dienstverbanden,'' bevestigt Blankenstein.

Ingewijden uit de branche denken dat de brand desastreuze gevolgen kan hebben. ,,De concurrentie kijkt handenwringend toe. Dit heeft impact. Wat zijn de gevolgen voor het bedrijf? Dit is een gigantische klap en ik vraag me af of ze die te boven komen,'' zei een van de handelsagenten met wie VAF zaken doet.

Directeur Blankenstein kon daar gisteren nog geen antwoord op geven, maar vechtlust heeft hij wel. Het bedrijf is volgens hem goed verzekerd en de administratieve afdeling moet volgens hem zo snel mogelijk opnieuw worden opgetuigd. ,,Om in ieder geval contact te houden met de mark.''

VAF gaat volgens Blankenstein zijn uiterste best doen om de klanten te blijven bedienen. ,,Dat neemt niet weg dat er een risico is dat klanten weglopen. Deze brand kost omzet.De wereld draait door. De branche heeft echt geen tijd om te wachten op VAF.''

Brandweer en politie hebben nog geen idee wat de oorzaak kan zijn van de vernietigende brand. Er waren er geen chemicaliën of gevaarlijke stoffen in het pand aanwezig. Wel was er veel metaal en elektronica. De brandweer moet de brandhaarden eerst afblussen. De verkoolde resten moeten afkoelen. Daarna kan een team onderzoekers het rampterrein op.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Ten tijden van deze brand had ikzelf dienst en een nummer op de 1ste TS, we waren dan ook als eerste ter plaatsen.
Na aankomst is het allemaal heel snel gegaan maar dat is ook wel te zien aan de beelden.

Brimbrammer zou je iets meer kunnen vertellen over de situatie die jullie aantroffen? Hoever was de brand al ontwikkeld bijvoorbeeld en was er nog een mogelijkheid om een binnenaanval te doen?

Verder ben ik benieuwd hoe de melding is binnen gekomen, zat er een sprinkler installatie of OMS in het pand?

Ik hoor het graag.